Miután a Sziget ügyvezetője azt nyilatkozta, hogy a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. nem teremtette meg a visszaváltási rendszer feltételeit a fesztiválon, a MOHU nyilatkozatot adott ki, melyben közölték, hogy minden fesztiválon a rendezvényszervező felelőssége a hulladékgyűjtési és -elszállítási feltételek megteremtése, továbbá elmondták azt is, hogy több lehetőséget is felajánlottak a vezetésnek, de a Sziget nem volt nyitott ezekre a megoldásokra.
Július 1-jén éles rajtot vett a PET-palackok és az alumínimumdobozok kötelező visszaváltási rendszere. Sokakban felmerült a kérdés, hogy mi lesz a Szigeten az 50 forintos visszaváltós palackokkal. Erre még a fesztivál kezdete előtt meg is válaszolt Kádár Tamás, a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Zrt. cégvezetője a Portfóliónak.
Kádár Tamás elmondta, hogy a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. nem tudta a jelenlegi struktúrában visszagyűjteni a palackokat. „Noha nincs megteremtve az infrastruktúra, a szabályozás kimondja, hogy a gyártónak és a forgalmazónak ki kell fizetnie az 50 forintos betétdíjat a MOHU felé. Nekünk el kellett dönteni, hogy kifizettessük-e a vendéggel ezt az összeget, annak tudatában, hogy itt a Sziget területén a MOHU nem teremtette meg a visszaváltási rendszer feltételeit” – jegyezte meg, majd hozzátette, hogy végül úgy döntöttek, hogy nem számítják fel a vásárlóknak az 50 forintos betétdíjat.
A MOHU hétfőn reagált az elhangzottakra, és megjegyezték, hogy csodálkozva olvasták a nyilatkozatot.
Érdekeseket állít a fesztivál a hulladékgazdálkodásáról. A helyzet ezzel szemben a következő: ahogy minden fesztiválon, úgy a Szigeten is a hulladékgyűjtési és -elszállítási feltételek megteremtése a rendezvényszervező felelőssége. A rendezvény előtt a MOHU több megoldást felajánlott a Szigetnek, amelynek köszönhetően a fesztiválozók a helyszínen vissza tudták volna kapni a visszaváltási díjat, ám a Sziget nem volt nyitott ezekre a megoldásokra
– írták közleményükben. Hozzátették, hogy a Sziget vezetése elutasította, hogy visszaváltási pontokat hozzanak létre, ami úgy működött volna, hogy a visszaváltott palack ellenértékét azonnal jóváírják a fesztiválozó kártyáján. Ez a rendszer a Paloznaki Jazzpikniken is jól működött.
„A MOHU ugyanakkor felajánlotta és biztosítja is, hogy a Szigeten működő vendéglátóhelyeknél megmaradt, fogyasztónak át nem adott italcsomagolásokat összegyűjti, elszállítja, és el is számolja a vendéglátóhelyek számára” – hangsúlyozták.
Leírták azt is, hogy naponta több tízezer palackot szállítanak el és fizetnek ki a helyeknek, az ezen felüli palackokat pedig a Sziget szelektív konténerekbe gyűjti, amely palackokat ők váltanak vissza és amelyekért a MOHU kifizeti az 50 forintot. „A fesztiválon több százezer palackot fogyasztanak, vagyis a Szigethez beérkező bevétel így akár több tíz millió forint is lehet. Az, hogy ezzel a pénzzel mi lesz, az a fesztivál szervezőinek a döntése” – emelték ki.