A Budapest School oktatási modellje alapján működő tanintézet nyílik Zalaszentgróton. Az intézményt három helyi szülő valósította meg, mindössze tíz hónap alatt. Perecz Péter, Kissné Facskó Viktória és Bartus Babett egy, a hagyományos iskolamodelltől eltérő, alternatív lehetőséget szeretett volna nyújtani a szentgróti lakosoknak, de hamar kiderült, hogy a környékbeli települések is nyitottak a koncepciójukra. (Cikkünk azóta frissült, a frissítéseket a cikk alján találják.)
Különleges oktatási intézmény nyitja meg kapuit szeptember elsején Zala vármegyében. A Budapest School legújabb mikroiskoláját, a BPS Zalát három helyi szülő álmodta meg, majd Zalaszentgrót Csáford városrészében mindössze tíz hónap alatt meg is valósították.
Perecz Péter, Kissné Facskó Viktória és Bartus Babett a hagyományos iskolamodelltől eltérő, alternatív lehetőséget szeretett volna nyújtani a helyi szülőknek, Zala-völgyének 30 kilométeres körzetében ugyanis csak egyházi és állami intézmények működtek eddig. Az ötlet megvalósításának első lépéseként oktatási modellek után kutattak, és miután rátaláltak a Budapest School módszerére, szülői fórumokon mérték fel a helyiek igényeit és elképzeléseit.
Perecz Péter elmondása szerint a koncepciójuk nemcsak a zalaszentgrótiak körében, hanem a régió más településein is gyorsan népszerűvé vált.
Azt vettük észre, hogy a szülők előre terveznek, és a fórumainkra olyan emberek is eljöttek, akiknek még nem iskolás korú a gyermeke, de azt szeretnék, ha később hozzánk járna
– mesélte Bartus Babett, aki azt is elárulta, hogy Pados Balázs, a Budapest School igazgatótanácsának tagja ismertette meg velük a modell részleteit, és Kökényesi Ágnes, a terényi mikroiskola menedzsere volt az, akitől az alapítással kapcsolatos tapasztalatokat ismerhették meg. A BPS Zala működését a Csáfordért Alapítvány támogatásával és szülői hozzájárulásokból valósították meg.
A Budapest School pedagógiai módszertanának alapja az úgynevezett projektalapú oktatás. Itt a diákok nem egymástól függetlenül tanulják a különböző tantárgyakat, hanem – amennyire csak tudják – egy közösen megalkotott tanmenet szerint hangolják össze a tananyagot a tanárok.
A BPS Zala oktatási modellje a kreativitásra és az érzelmi biztonságra épül. A gyerekek olyan módszerrel tanulnak, ami nem a szorongást, hanem a kíváncsiságot erősíti
– hangsúlyozta Perecz Péter.
Az intézménynek jelenleg hét beiratkozott diákja van, akik között elsősök, másodikosok és harmadikosok is vannak. Ők vegyes csoportban, erre a modellre felkészült oktatókkal tanulnak majd. Jövőre hét újabb diák érkezik hozzájuk, és összesen huszonnégy gyermeket tudnak fogadni, de a tervek szerint az évek során nyolcvanfős oktatási központtá bővülnek.
Frissítés! (13:45)
Cikkünk megjelenése után nem sokkal a Belügyminisztérium Kommunikációs Főosztálya a következőkről tájékoztatta lapunkat:
„A fenti cikkben szereplő „iskola” jelenleg nem létezik, létesítésére pedig semmiféle eljárást nem indítottak az érintettek, így biztosan kijelenthető, hogy az intézmény szeptember 1-jén iskolaként nem tudja megkezdeni a működését. A jogszabályokat mindenkinek be kell tartani, egy iskola alapításának megvannak a feltételei, az eljárások szabályozottak, sajnálatos, hogy ha a kezdeményezők erről nem tudnak.”
Frissítés! (16:10)
A Belügyminisztérium tájékoztatását követően az alapítók a következő helyesbítést közölték velünk:
„A Zalaszentgróton induló kezdeményezésünk nem egy államilag elismert iskola, nem iskolai telephely és így nem intézmény, hanem egy közösségszervező program. A zalai gyerekek a BPS veszprémi telephelyére lesznek beiratkozva, és a hivatalos működési engedéllyel rendelkező telephely csak 2025 szeptemberében indulhat el”.