A Rákosrendező pályaudvarnál építendő mini-Dubaj-beruházás akár két évet is csúszhat. Két tender határidejét is kitolták, hogy a pályaudvar környékének megtisztítására vállalkozókat találjanak, melyre húszmilliárd forintot különített el a kormány. Városvédők azonban tiltakoznak a helyi élővilág lehetséges pusztulása miatt.
Június végén írtak ki két tendert a rákosrendezői vasúti terület megtisztítására, melynél ugyan a MÁV a kiíró, de a projekt felelőse az Építési és Közlekedési Minisztérium. Eddig azonban egyik kiírásnak sincs nyertese, emiatt tolódhat a kormány által meghatározott határidő – számolt be a Népszava.
Az elsőben 130 hektár kármentesítése, fakivágás, cserjék irtása, valamint vágány- és épületbontás szerepel, melynek eredményeképpen a becslések szerint 255 ezer tonna hulladékot kell elszállítani, illetve elhelyezni. Erre maximum 14 milliárd forintot szánnak. Ugyan háromszor módosították már a kiírást, ennek ellenére sem találtak rá kivitelezőt.
A második tender szerint a felszín alatti szennyeződések feltárása és a stratégiai környezetvédelmi vizsgálat elvégzése a feladat, melynek keretösszege 5,9 milliárd forint. A teljesítés határideje az aláírást követő 24 hónap, mely 12 hónappal meghosszabbítható.
Elviekben egyszerre fog zajlani a két tender megvalósítása, ebből adódóan nem lesz tartható a Szijjártó Péter által meghatározott céldátum, mely eredetileg szeptember volt, ez azonban várhatóan két évet is csúszhat.
A MÁV áprilisban elkezdte ugyan saját hatáskörben a növényzet eltávolítását, majd júliusban a bontási munkálatokról is egyeztetett az üzleti partnerekkel, valamint az ott lakókkal. Az indoklás szerint sok időbe telik, mire a bontási hulladékot elszállítják, valamint az illegálisan elhelyezettet pedig benőtte a növényzet.
A teljes területre szólnak a tenderek, annak ellenére, hogy a kormány csak a felét, mintegy 65 hektárt adtak a mini-Dubaj építésére, hiszen ez egy államilag kiemelt beruházás, mely 5 milliárd euró értékű, melyhez még tartozik egy 800 millió eurós infrastrukturális fejlesztés is.
Február óta megkezdődött a terület kiürítése, melynek keretében 83 szerződést szüntetett meg a MÁV. A 27 jogcím vagy anélkül ott lakónak segítenek ingatlant találni, illetve költöztetni. Azonban vannak olyan jogcím nélkül ott élők, akik egyéb juttatást is várnának a vasúttársaságtól, azonban az nem hajlandó teljesíteni. Az üzleti partnerek közül pedig 43-mal sikerült megállapodni, kilenccel jelenleg is tárgyalnak, míg négy perre vitte a dolgot.
A városvédők az élővilág pusztulására figyelmeztetnek a beruházás miatt, szerintük „mesterséges sivatagot” hoznak létre, pedig a második világháború után a MÁV ide még fákat ültetett, és különböző madárfajok is megtelepedtek a környéken, melyek a mini-Dubaj miatt most kénytelenek lesznek más helyet találni maguknak.