Vitézy Dávid szerint Lázár János hiába hivatkozik a „szankciós inflációra” a szükséges vasúti fejlesztési beruházások törlése miatt, valójában a háttérben a tárcavezető nyíltan vállalt vasútellenessége áll. A volt főpolgármester-jelölt szerint Lázár János közlekedéspolitikája a XXI. század derekán, a klímaválság fényében „teljes tévutat jelentenek”.
Vitézy Dávid szerint mindent elmondanak a magyar közlekedéspolitika prioritásairól Lázár János közlekedési miniszter néhány óra különbséggel közzétett keddi Facebook-posztjai.
A közlekedési szakember felidézte, hogy Lázár János először arról írt, hogy a legfontosabb, a budapesti fejpályaudvarok biztonságos és megbízható működéséhez szükséges beruházások, így a Keleti pályaudvaron a kisiklással érintett váltókörzet cseréje a „szankciós infláció” miatt maradt el, majd arról értekezett, hogy új 2x2 sávos gyorsforgalmi út épül M100-as számon Esztergom és Zsámbék között, 3 alagúttal, számos viadukttal.
A volt főpolgármester-jelölt emlékeztetett, hogy ez utóbbi terv 2022-es áron – amikor végül nem rendelték meg – volt 345 milliárd forint, azonban mostanra akár 500 körül is lehet.
„Itt amúgy a beruházás első számú lobbistája a Suzuki, azonban az ő szállítási igényeiket nem közúton kellene kiszolgálni, hanem vasútra lehetne és kellene terelni az elhanyagolt Esztergom–Komárom-vasútvonal fejlesztésével, régóta halogatott villamosításával” – tette hozzá.
Vitézy Dávid arra hívta fel a figyelmet, hogy egyáltalán nem egyedi ez a hozzáállás a minisztertől:
Mint írja, legutóbb ugyanez a kettősség a múlt heti Lázár-sajtótájékoztatón volt nyilvánvaló, ahol a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér bekötésére csak a gyorsforgalmi 2x2 sávra bővítését ígérte már Lázár.
A minisztert idézve Vitézy Dávid emlékeztetett, hogy Lázár János szerint „az első számú prioritás az út megépítése”.
„Ha megépül az út, akkor kérdés, hogy a vasútra mennyi és milyen szükség lesz. Egyelőre az útra van pénz. Semmilyen vasútfejlesztésre nincsen pénz” – fogalmazott korábban Lázár János.
Vitézy Dávid szerint azonban téves a tárcavezető megközelítése. Úgy gondolja, a budapesti repülőtérnek a ceglédi fővonal vasúti bekötésére, és nem a közúti fejlesztésre van elsődlegesen szüksége, főleg, hogy a gyorsforgalmi út bővítése a Galvani híd megépítése nélkül csak a pesti belvárosra öntene többletforgalmat.
Nem szankciós inflációval állunk szemben tehát valójában, hanem mostanra már a szakminiszter által nyíltan vállalt vasútellenességgel. Ezen kellene végre változtatni a magyar közlekedéspolitikában. Újabb 500 milliárdos autópálya-álmok és a vasúttal szemben a közút előtérbe helyezése ugyanis a XXI. század derekán, a klímaválság fényében teljes közlekedéspolitikai tévutat jelentenek
– fogalmazott a szakember.
Vitézy Dávid végül arra is felhívta a figyelmet, hogy gyorsforgalmi úthálózat terén gyakorlatilag utolértük Ausztriát az elmúlt másfél évtizedben, miközben vasúton csak egyre jobban lemaradunk nyugati szomszédunktól.
Vitézy Dávid és Lázár János között a Keleti pályaudvarnál történt vasárnapi baleset óta újabb üzengetések kezdődtek.
Az adok-kapok kedden is folytatódott, amikor Lázár János a Facebookon ment neki a volt közlekedési államtitkárnak. A miniszter szerint „Magyarország legaktívabban facebookozó szakértője, aki egész életében a Fidesz politikai támogatásával érhetett volna el sikereket, árulásszámba menő csúsztatásokkal uszít a MÁV ellen”.
Nem sokat késlekedett Vitézy Dávid válasza. A szakember szerint „bizonyítékokkal alátámasztható tény”, hogy Lázár János állította le a balesetben érintett vonalszakasz felújítását, ezért még őt ismerve is meglepő, hogy reakcióként csak támad.
A másfél napnyi hallgatás után megírt posztodban egyszerre próbálsz a vasutasok, a meleg időjárás, a velem való vitád, a pártod és még ki tudja, ki mindenki mögé bújni, csak hogy a miniszteri felelősségedről ne ejts egy árva szót se
– vetette Lázár János szemére.