Járattörlés vagy többórás, esetleg többnapos késés, problémás utasfelvétel, elveszett poggyász – az ilyen kellemetlenségekért akár több százezer forintos kártérítés is járhat. És miközben az Európai Unióban jogszabályok védik az utasok jogait, ha nem megfelelő a szolgáltatás színvonala, a légitársaságok nem restek különböző indokokkal kibújni a felelősség alól. Van azonban megoldás. Ha nem sikerül megegyezni a légitársasággal, az európai fizetési meghagyásos eljárás hatékony módja a követelés érvényesítésének, Dániát leszámítva, minden uniós székhelyű céggel szemben. Tavaly már másfélszer annyi ilyen eljárást kezdeményeztek a közjegyzőknél, mint egy évvel korábban.
Világszerte óriási fennakadásokat okozott az idei nyáron a légi közlekedésben a növekvő utazási kedv, amellyel nem tud lépést tartani az iparág. Sokan lekésték nemzeti csapatuk Eb-meccsét, mások a torlódás miatt hosszú órákra vagy több napra a reptéren ragadtak segítség nélkül. Egy globális informatikai hiba miatt pedig volt olyan légitársaság, amelyik teljesen leállt.
A kárt szenvedett utasok jelentős része jogosult lehet kártérítésre. Az uniós szabályozás alapján,
ha egy járat több mint három óra késéssel érkezik meg úti céljához, az utasok több tízezer forintos kártérítésre jogosultak, kivéve, ha a járat rendkívüli körülmények miatt késett, ezt azonban a légitársaságnak kell bizonyítania.
A jogszabályok szerint kártérítést kell fizetni a járat törlésekor, túlfoglalásakor, de akkor is, ha az utas nem azon az osztályon kapott helyet, ahova a jegyet vásárolta. Szintén kártérítés (akár több százezer forint) jár az utasnak, ha a feladott poggyásza elveszik vagy megsérül a szállításkor.
A kártérítési igényt célszerű először a légitársasággal megpróbálni rendezni.
Nem ritka azonban, hogy egyes cégek megpróbálják elkerülni a fizetést, nem válaszolnak az ügyfelek panaszára, a saját hibájukat rendkívüli körülménynek próbálják feltüntetni, vagy arra hivatkoznak, hogy az utas nem közvetlenül tőlük, hanem egy közvetítő oldalon vásárolta a jegyét. Az is gondot jelenthet, hogy a kártalanítás nincs időkorláthoz kötve, így jogos panasznál is hónapok telhetnek el, mire a légitársaság fizet.
Magyarországon a harmincmillió forint alatti pénzkövetelések leggyorsabb érvényesítési módja a fizetési meghagyásos eljárás, amellyel pereskedés nélkül hozzá lehet jutni a jogosan járó kártérítéshez is. Fizetési meghagyást bárki, bármelyik közjegyzőnél kezdeményezhet, de lehetőség van a kérelmek benyújtására közvetlenül a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) rendszerén keresztül, elektronikus úton is.
A fizetési meghagyásos eljárás meglepően gyors.
Ha az eljárási díjat megfizették, és a közjegyző mindent rendben talál a kérelemben, tizenöt napon belül kibocsátja a fizetési meghagyást.
Ha a légitársaság a kézbesítéstől számított 15 napon belül nem fizet, de nem is vitatja a követelés jogosságát, akkor a fizetési meghagyás jogerőre emelkedik. Ezt követően a közjegyző kérelemre elrendelheti a végrehajtási eljárást, így néhány héten belül pénzhez juthat a pórul járt utas.
„Fizetési meghagyásos eljárást csak magyar székhelyű légitársasággal, céggel szemben lehet kezdeményezni. Ugyanakkor európai fizetési meghagyásos eljárás Dánia kivételével bármelyik európai tagállam polgárával vagy cégével, így légitársaságával szemben is kezdeményezhető” – tudtuk meg Tóth Ádámtól, a MOKK elnökétől.
A magyarok 2023-ban az előző évhez képest 50 százalékkal több ilyen eljárást kezdeményeztek, és mindössze az esetek 17 százalékában vitatták a követelést azok, akikkel szemben elindult az eljárás.
Európai fizetési meghagyás esetén a közjegyzőnek 30 napja van megvizsgálni a kérelmet, és továbbítani azt a címzettnek. A légitársaságnak szintén 30 napja van reagálni a követelésre, – ha ezt nem teszi meg, vagy nem vitatja a tartozást, végrehajthatóvá válik az európai fizetési meghagyás. Ha a fizetési meghagyás kézbesítését követően a repülőgép üzemeltetője vitatja a tartozást, vagyis ellentmondással él, akkor perré alakulhat az eljárás, ezért az utas döntésén múlik, folytatja-e az ügyet a bíróságon.
A közjegyzők tapasztalatai szerint a fizetési meghagyás kibocsátása már önmagában jelentősen növeli a fizetési hajlandóságot.
Azonban csak akkor érdemes kezdeményezni az eljárást a légitársasággal szemben, ha az utas biztos a követelésének jogosságában, és rendelkezik az ezt bizonyító dokumentumokkal, amelyek egy esetleges per során perdöntőek lehetnek.
(Borítókép: Logan nemzetközi repülőtér 2024. július 19-án. Fotó: David L. Ryan / The Boston Globe / Getty Images)