Index Vakbarát Hírportál

Több mint kétórás késés, többszöri átszállás: Szerencsről Budapest öt óra volt vonattal

2024. augusztus 29., csütörtök 21:26

Olvasónk számolt be csütörtöki kálváriájáról, a munkába tartó útja bosszantóan kalandosra sikeredett a MÁV jóvoltából. Az első elakadás már a szerencsi állomástól pár száz méterre megtörtént. A vasútnál rendre előfordulnak műszaki fennakadások, de egy hónapja jelentősen megszaporodtak ezek az esetek, aminek most ő is áldozatául esett.

Csütörtök reggel 8.02-kor gördült ki a Szerencsi állomásról a Budapestre tartó Tokaj IC, de aztán csak pár száz méterre jutott. Tíz perc várakozás után a kalauz tájékoztatta az utasokat, hogy a vonat felsővezeték-szakadás miatt nem megy tovább. „Nem tudta megmondani, hogy mikor sikerül megoldani a problémát, ezért javasolta, hogy a sínek melletti úton menjünk vissza az állomásra, ahol egy másik vonattal tovább tudunk utazni”– kezdte olvasónk. Negyed óra múlva indultak el személyvonattal Miskolc irányába a Keletibe tartó nyolcórás közvetlen járat pórul járt utasai.

Miskolcon átszálltak a Hernád–Zemplén IC-re, ahol elfogadták a korábban megváltott jegyet, de helyjegyet ismét váltania kellett a műszaki hiba miatt átszálló több mint 50 utasnak. „Az ellenőr itt már arról tájékoztatott minket, hogy legalább 25 perc késsel fogunk Budapestre érni” – részletezte olvasónk, hozzátéve, az IC-n persze a klíma sem működött. A hatvani állomáson azonban 20 percet vesztegelt a vonat, de a járművön nem mondták be, mikor haladnak tovább. Akkor sokan megunták a várakozást, leszálltak, és a mozdonyt épp szerelő dolgozóktól kértek tájékoztatást. Kiderült, ez a vonat sem tud továbbhaladni a főváros felé.

A forgalomirányító javasolta, hogy szálljanak át a 10 perc múlva néhány vágánnyal arrébb induló Tokaj IC-re. „A vonaton nagy zsúfoltság volt, sokan állva utaztak Pestre, a Keleti pályaudvarra délután 1 után értünk be, ahova, ha nincs fennakadás, eredetileg 10.47-kor érkeztünk volna” – zárta történetét.

Az esettel kapcsolatban megkerestük a MÁV-ot, a vasúttársaság közlése szerint a várakozás tényéről az utasok a MÁVINFORM felületein, valamint a Vonatinfó térképen is tájékozódhattak. „A Tokaj InterCity mozdonya Szerencs állomásról történő kihaladás közben meghibásodott, emiatt a vonat utasait átszállították a következő Budapestre tartó vonatra, melyre a zsúfoltság elkerülése érdekében Miskolcon a tervezetthez képest több kocsit kapcsoltak. Ez a vonat Hatvanban műszaki probléma miatt 50 percet várakozott, majd továbbindult a Keleti pályaudvarra. A Szerencsen meghibásodott Tokaj InterCity utasok nélkül indult tovább, a további késések csökkentése érdekében csak Vámosgyörkig közlekedett”– írták, hozzátéve:

Ez érintett vonatok utasaitól elnézést kérünk a késés és az okozott kényelmetlenség miatt.

Mint beszámoltunk róla, a vasúttársaságnak is meggyűlt a baja a tartós hőséggel, már július közepén azt kérte a MÁV az utasoktól, hogy aki teheti, inkább a Volánbusz járatait használja távolsági közlekedésre. Kormányos László, a MÁV-Start vezérigazgató-helyettese azt mondta, hogy a vasúti kocsik 40-50 évesek, és azok nem a jelenlegi klimatikus viszonyokra készültek, ráadásul felsővezeték-szakadásokkal is meg kell küzdeniük.

Aznap több műszaki hibáról adott hírt a MÁV

Késési rekord, műszaki hibák

A Mátészalka–Debrecen közötti vasútvonalon júliusban új rekord született: 4529 percet késtek a MÁV szerelvényei a hónapban. Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár augusztus közepén Facebook-posztjában szintén arra hívta fel a figyelmet, hogy nem megbízható a vasút. Bejegyzése szerint az InterCity és más feláras vonatok 63 százaléka legalább 5 perces késéssel közlekedik.

Romló pályaállapotok, elavult járművek, visszamondott beszerzések és leállított beruházások

– sorolta a problémákat. A volt államtitkár az IndexKonkrétan Rónai Egonnalcímű csütörtöki műsorában többek között arról beszélt, hogy ő nem pánikot szeretne kelteni azzal, hogy arról beszél, mennyire elavultak az eszközök, a pályák, a berendezések, mert szerinte régi dolgokat is lehet üzemeltetni, és a MÁV-os kollégák mindent meg is tesznek az utazóközönség biztonságáért, de szerinte az elmúlt napokban történt balesetek miatt felelősséget kell vállalnia a jelenlegi közlekedési kormányzatnak, és ebben Lázár Jánosnak óriási felelőssége van.

Ahogy arról beszámoltunk, augusztus 25-én, vasárnap este kisiklott egy Kolozsvárról érkező InterCity (IC 74) vonat a Keleti pályaudvarnál, ami megakasztotta a közlekedést a pályaudvaron, az onnan induló és oda érkező szerelvények nem tudtak ki-, illetve bejutni. Két nappal később, kedd délután 13 órakor állt vissza a megszokott közlekedési rend a Keleti pályaudvaron. Azóta kiderült, hogy törött rögzítőcsavarok okozták a balesetet. Az információk szerint a két csavarból az egyik már régebben eltört és rozsdás is volt, a másik a váltáskor sérülhetett. A Budapesti Rendőr-főkapitányság a vasúti közlekedés veszélyeztetése bűntett gyanúja miatt, szakértők bevonásával folytat nyomozást az ügyben.

Az eset egy nappal azután történt, hogy fiatalok tömege nem tudott vonattal eljutni a Strand Fesztiválra a Szabadbattyán és Kiscséripuszta közötti szakaszon történt síntörés miatt. A forgalom pár órával később, 16.45-kor állt helyre a vasútvonalon.

Rovatok