Index Vakbarát Hírportál

Vitézy Dávidnak még Münchenben is Lázár János jutott eszébe

2024. szeptember 1., vasárnap 10:54

A volt közlekedési államtitkár a müncheni Közlekedési Múzeumból posztolt, rámutatva, hogy ez a város frekventált helyén található – szemben Lázár János azon tervével, amely Debrecen gyalogosan megközelíthetetlen külterületére helyezné a magyar tömegközlekedés történeti kiállítását.

„Úgy látszik, itt még nem tudják, hogy a közlekedési múzeum helye nem egy sokmilliós városrégió egyik jól megközelíthető, régi, ipari műemlékcsarnokában, hanem egy mindentől távoli autópálya-csomópontban van – pedig BMW-gyár van itt is…”– írja közösségi oldalán Vitézy Dávid vasárnap. 

„A semmi közepén, a Debrecen közelében épülő BMW-gyár sarkánál építené fel az új közlekedési múzeumot a Lázár János vezette Építészeti és Közlekedési Minisztérium” – írta még július elején a Népszava a kiszivárgott tervekről. 

Vitézy Dávid mostani posztja felidézte azt is, hogy korábban öt pontban részletezte, miért tartja teljes tévútnak az építési és közlekedési miniszter azon tervét, miszerint egy Debrecen melletti, gyalogosan megközelíthetetlen külterületre helyezné át a magyar Közlekedési Múzeumot. 

  1. Budapesten és vonzáskörzetében él az ország lakosságának egyharmada, a nemzetközi turizmus is itt összpontosul. Messze itt van a legnagyobb közvetlenül elérhető közönség Magyarországon egy XXI. századi, a múltról és a jövőről egyaránt beszélő, világszínvonalú Közlekedési Múzeumnak. Debrecenben a közvetlenül elérhető lakosság és turizmus is kevesebb, mint a tizede a budapestinek – szögezi le Vitézy Dávid. 
  2. Budapest közlekedési szempontból az ország közepe, Nyugat- és Kelet-Magyarországról egyaránt jól megközelíthető, az ország a központi régión kívül élő kétharmada számára a legkönnyebben elérhető helyszín. Egy Debrecentől is tíz kilométerre fekvő kietlen szántóföld az autópálya-csomópont mellett Nyugat-Magyarországról, Zalaegerszegről vagy Szombathelyről akár 7-10 óra utazás is lehet egy iskolás csoportnak. 
  3. A Közlekedési Múzeumot minden Budapesthez köti: a szakmai és muzeológiai stáb, az egyetemi háttér, az intézmény 125 éves fővárosi története és lássuk be, a magyar közlekedéstörténet legfontosabb történetei is a kisföldalattitól a villamosokig, a Csepeltől az Ikarusig, Széchenyitől Ganz Ábrahámig.
  4. Ez a kormány volt az, amelyik szerintem helyesen úgy döntött: ha már a Közlekedési Múzeum a Városligetben bezárt, akkor egy méltó új otthont kapjon Kőbányán, az Északi Járműjavítóban, ami egy autentikus és gyönyörű vasúti csarnok a Népliget mellett. Súlyos és megmagyarázhatatlan károkozás ezt az elvégzett munkát kidobni a kukába, nem csak a tervekre és a terület előkészítésére elköltött mintegy 8 milliárd forint miatt, de sok száz kiváló szakember sok éves munkája miatt is. Személyes garanciát vállalok rá, hogy minden egyes forintért megdolgoztak a mérnökök, tervezők, kiállítástervezők. Világszínvonalú terv született, ami önmagában is turisztikai vonzerőt képezne – hangsúlyozta. 
  5. A kiválasztott helyszín még Debrecenbe költöztetés esetén is abszurd volna: egy, minden városi szövettől távoli, gyalogosan és tömegközlekedéssel megközelíthetetlen területen nem lehet XXI. századi múzeumot csinálni, ez teljesen nyilvánvaló.

Az utóbbi hónapban kiéleződött a konfliktusuk 

Mint beszámoltunk róla, az egykori közlekedési államtitkár az elmúlt hónapban éles kritikával illette az építési és közlekedési minisztert a hazai vasúthálózaton megsokszorozódott műszaki problémák okozta fennakadások miatt. 

Az elmúlt két év döntései azonban jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy sosem látott krízis van kialakulóban a vasúton

fogalmazott Vitézy Dávid. Azt hiszem, fontosabb probléma ez, mint a Fanta narancstartalma – írta még július közepén, utalva ezzel a közlekedési miniszter akkor közzétett Facebook-posztjára.

Lázár János többször reagált a vele szemben megfogalmazott kritikákra Facebook-oldalán, pár nappal ezelőtti posztjában a következőket írta:

Magyarország legaktívabban facebookozó szakértője, aki egész életében a Fidesz politikai támogatásával érhetett volna el sikereket, árulásszámba menő csúsztatásokkal uszít a MÁV ellen. Közlekedési szakértőként folyamatosan elárulja volt kollégáit, a vasutasokat, azokat, akik valóban mozgásban tartják az országot. 

„Azok a fejlesztések, amelyekre hivatkozik és amelyeket a szankciós infláció miatt át kellett ütemeznünk, eddig a hétvégéig semmiképpen sem valósultak volna meg. Még akkor sem, ha Vitézy Dávid főpolgármesterség előtti másik álma, a közlekedési minisztersége megvalósul. A MÁV pályái és szerelvényei nem Vitézy hiánya vagy az én miniszterségem miatt olyanok, amilyenek, hanem az elmúlt 30 év mulasztásai miatt” – fogalmazott Lázár János.

Rovatok