A digitális eszközök iskolai használatát nem érdemes vagy célszerű központi tiltással szabályozni, a rendelet megalkotása előtt a kormánynak társadalmi és szakmai vitákat kellett volna lefolytatnia. Erről beszélt Törley Katalin, a Tanítanék Mozgalom egyik alapítója, a Kutyapárt volt európai parlamenti képviselőjelöltje az Indexnek.
Törley Katalin abszurdnak, igazságtalannak és jogtalannak tartja, hogy a Belügyminisztérium felmentette a Madách Imre Gimnázium igazgatóját, Mészáros Csabát. Utóbbira azért került sor, mert az intézmény, reagálva egy szeptembertől hatályba lépő kormányrendeletre, közölte: nem veszik el diákjaiktól a digitális eszközöket a tanítás előtt. A rendelettervezetet korábban a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) átgondolatlannak és kidolgozatlannak nevezte.
Jogi és erkölcsi érzékem is tiltakozik az ellen, hogy egy még hatályba nem lépett rendeletre hivatkozva felmentenek egy igazgatót, aki huszonnégy éve vezeti az ország egyik legsikeresebb gimnáziumát. Ráadásul a hivatkozott rendeletben nyitva áll annak a lehetősége, amivel a Madách Imre Gimnázium tantestülete élt
– nyilatkozta Törley Katalin az Indexnek.
A vonatkozó kormányrendelettel, illetve a digitális eszközök iskolai jelenlétével összefüggésben azt is kifejtette: egy olyan témáról van szó, amely sokkal összetettebb, komplexebb, mintsem hogy egyszerű tiltással vagy szankcionálással lehessen megoldani.
Általában és az oktatásban is a mobiltelefonok használata valóban nagyon sok problémát okoz sok gyermek számára. Gondolhatunk a kialakuló függőségekre vagy például a zaklatásra és az egyéb, őket fenyegető online veszélyekre. Ugyanakkor a témáról a rendelet megalkotása előtt társadalmi és szakmai vitát kellett volna folytatni. Ez nem egy olyan kérdés, amit központi tiltással érdemes vagy célszerű szabályozni. Az egyes iskolai közösségekre kellene bízni, hogy a legjobb szakmai meggyőződésük szerint szabályozzák a mobiltelefonok, illetve az internetelérésre alkalmas eszközök használatát. Másrészt szerintem az oktatási intézményeknek feladata, hogy ezeknek a helyes használatára megtanítsák a diákokat. Mégiscsak a 21. században vagyunk, nem tehetünk úgy, mintha nem így lenne. Hol máshol tanulják meg a gyerekek és a fiatalok, hogy mi mire való, hogyan kezeljük az információkat, illetve mi az etikus, és mi nem, ha nem az iskolában?
– magyarázta lapunknak Törley Katalin.
Hangsúlyozta, hogy a szakpolitikai vitának van helye, de a Belügyminisztérium a mostani helyzettel olyan problémákat állított elő, amelyeket nehéz lesz megoldani. Ha egy oktatási intézmény a legegyszerűbb utat választja, vagyis a teljes tiltást, akkor meg kell oldani a digitális eszközök biztonságos begyűjtését, tárolását és kiadását. Erre azonban semmilyen segítséget sem kaptak az intézmények a felettes szervektől, továbbá az sincs meghatározva, hogy ki miért felelős, márpedig általában nagy értékű eszközökről van szó.
Törley Katalin arra is felhívta a figyelmet: a Tanítanék Mozgalom évek óta amellett érvel, hogy a hatalomnak más módon kellene kommunikálnia azokkal a szakemberekkel (pedagógusokkal, intézményi vezetőkkel), akik a terepen dolgoznak és a valósággal vannak kapcsolatban, így pedig pontosabb képük van arról, mit hogy kellene megoldani a gyakorlatban.
Normális országokban az intézkedéseket pilotprogramok és megvalósíthatósági tanulmányok előzik meg. Itt most azonban az történt, hogy a szakmai érveket nem meghallgatva, hirtelen előhúztak egy tiltást a kalapból, és azt rázúdították a teljes oktatási rendszerre. De ez így nem fog menni
– jelentette ki a Tanítanék Mozgalom alapítója.
Hétfőn 18 órától ismét tüntetnek a Madách Imre Gimnázium igazgatójának felmentése ellen a Belügyminisztérium előtt. Az iskola tantestülete korábban közölte, megdöbbenéssel és mélységes felindultsággal értesültek arról, hogy Mészáros Csabát, aki 24 éven keresztül kiemelkedő eredményességgel vezette a gimnáziumot, felmentették.
Mindez a tanév megkezdése előtt három munkanappal, a legfontosabb feladatok megszervezése közepette történik. Álláspontunk szerint a rendelet adta kereteken belül hoztunk döntést a digitális eszközök iskolai használatáról. A felmentés tényét, annak indoklását és módját elfogadhatatlannak tartjuk
– közölte a tantestület.
Mészáros Csaba az utolsó igazgatói közleményében azt írta, a felmentéséhez vezető helyzetet azok a médiumok robbantották ki, amelyek augusztus 26-án szemlézték a tantestület egyébként 19-i közleményét. Arról ugyanis korábban tájékoztatták Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárt, de akkor neki nem volt ellenvetése, mert „milyen mesteri a rendelet, hogy ezt is engedi”.
Ha nincs a médiafelhajtás, nem mentettek volna fel. Mert nem a tények számítanak, hanem a botrány és a precedens
– fogalmazott Mészáros Csaba, majd azt is hozzátette, aki demonstrál, nem érte teszi, hanem magáért, az iskolájáért és a gyermekei jövőjéért. „Nem én kerültem méltatlan helyzetbe. Én azt tettem, amit tennem kellett” – írta a felmentett igazgató, aki szerint hogyha a tantestület ugyanilyen erős és egységes marad, akkor „egymás után lőhetik ki a saját igazgatóinkat, vagy hozhatnak ide bárkit, a Madách megmarad”.
Törley Katalin az Indexnek elmondta, hogy a Tanítanék Mozgalom mindenben segíti a Madách diákjait, és a hétfői tüntetés szervezésében is részt vesznek. A Madách-ügy hátteréről és a vonatkozó kormányrendeletről ebben és ebben a cikkünkben írtunk.
(Borítókép: Törley Katalin 2024. március 15-én. Fotó: Tövissi Bence / Index)