Szeptember 16-ától a MÁV-START a Budapest és Esztergom közötti vonalon, valamint a Budapest–Győr vonalon is bevezeti a kalauz nélküli közlekedést egyes járatokon. Ez a két vonal is a része annak a kötelező jegyelővételi zónának, amelyen belül a vonatokon szeptember elejétől már csak érvényes menetjeggyel, bérlettel vagy egyéb, utazásra jogosító okmánnyal szabad felszállni.
A MÁV-START közleményben jelentette ki, hogy szeptember 16-tól az esztergomi vonal S72-es és Z72-es járatainak nagy részén, valamint a győri fővonalon a reggeli csúcsidőszakban a Bicske és Budapest-Kelenföld között közlekedő G10-es, néhány éjszakai S10-es, valamint a hétvégente közlekedő egyes Rába InterRégió-vonatokon sem lesz állandó jegyvizsgálói jelenlét. Hozzátették, hogy szeptember végétől a székesfehérvári és pusztaszabolcsi, október közepétől pedig a ceglédi, szolnoki, újszászi és gödöllői vonalakra is kiterjesztik az új rendszert.
A kiindulási és a nagyobb forgalmú állomásokon az indulást követően a fedélzeti hangosbemondón keresztül tájékoztatják az utasokat arról, hogy a vonat kalauz nélkül közlekedik. Kiemelték, hogy számukra az utasok biztonsága a legfontosabb, ezért csak olyan járatokon alkalmazzák az új rendszert, ahol minden feltétel adott. Amennyiben valamilyen rendkívüli helyzet adódik, például egy utas rosszulléte, azt a vészhívó segítségével jelezhetik az utasok a mozdonyvezetőnek, aki azonnal intézkedik.
A kötelező jegyelővételi zóna kijelölését követő időszakban a MÁV szúrópróbaszerű jegyellenőrzéseket fog tartani. Kiemelték, hogy az ellenőrzések célja nem a büntetés, hanem az, hogy tudatosítsák az utasokban az új szabályokat. November 2-ig a menetjegy nélkül felszállókat csak figyelmeztetésben vagy mérsékelt összegű pótdíjban részesítik. A jegy nélkül utazókat akár 25 ezer forintra is büntethetik – írja a MÁV közleményében.
A kötelező jegyelővételi zónába szeptember 2. óta az alábbi vasúti vonalszakaszok, illetve állomások tartoznak: