A Duna budapesti szakaszán a vízszint hat nap alatt emelkedik majd hat métert, 250-ről a most becsült 850 centiméterre – jelezte az Indexnek a Főpolgármesteri Hivatal. Ezzel Budapestet az elmúlt évtized egyik legnagyobb árvize fenyegeti. Lapunknak azt is elárulták, hogy a Budapest Közút Zrt. és a Fővárosi Rendészet megkezdte a pesti és budai alsó rakpartok lezárásának előkészítését, a lezárás hétfőn 20 órakor lép érvénybe. Az ott parkoló autók tulajdonosait értesítették az árvízről, a mégis ott maradó autókat hamarosan elszállítják.
A folyó tetőzését a budapesti szakaszon a jövő hét második felére várják a vízügyi szakemberek. Az előrejelzések azonban folyamatosan változnak, sok a bizonytalanság. Egyvalamit azonban biztosra vesz a főváros:
Budapestet az elmúlt évtized egyik legnagyobb árvize fenyegeti
– ezzel kezdte válaszlevelét a Főpolgármesteri Hivatal érdeklődésünkre, hogy mekkora árvízveszélyre készülnek, és hogyan küzdenek meg az esetleges áradással.
A főváros közszolgáltató vállalatai az elmúlt napokban megkezdték a felkészülést az árhullám levonulására. A felkészülés jelenlegi szakaszában a Fővárosi Vízművek szakemberei elsősorban az ivóvízellátás biztonságának fenntartásán dolgoznak.
Biztosítják azokat a víztermelő kutakat, amelyeket fenyeget az emelkedő Duna
– árulták el lapunknak, hozzáfűzve, hogy mától (vasárnap) megkezdődik az ideiglenes védművek építése a Szentendrei-szigeten. Mivel a vízművek több telephelyét csak vízi úton lehet majd megközelíteni, ezért ideiglenes kikötők kiépítése is zajlik. Az ivóvíz minőségét a vízművek folyamatosan ellenőrzi.
A Fővárosi Csatornázási Művek (FCsM) szakemberei pedig a csatornarendszer árvízi védelmére és működőképességének fenntartására összpontosítanak. Folyamatosan zárják a csatornazsilipeket, és ezzel párhuzamosan már a felszínen is zajlik a védvonali átjárók lezárása. Ezeken a legmélyebben fekvő pontokon fagerendákat állítanak fel, közéjük földtöltés kerül, hogy a lakott területeket ne öntse el az áradó Duna.
A főváros védekezése – a jogszabályoknak megfelelően – a fővédvonalakra fókuszál, ezen a vonalon kell megállítani a vizet annak érdekében, hogy valamennyi lakóterület biztonságban legyen – tudta meg az Index a Fővárosi Csatornázási Művektől.
Az árvíz súlyos nehézséget fog okozni azoknak az ingatlantulajdonosoknak, akik a fővédvonalakon kívül, az árvizektől nem mentesített hullámtéren építkeztek, vagy vásároltak ingatlant
– figyelmeztettek lapunk érdeklődésére. Megjegyezték, hogy a főváros és a kerületek lehetőségük szerint segítik őket, de az FCSM védekezése a jogszabály szerint a mentesítendő területekre kell hogy összpontosuljon.
Ezzel mindenképp legyen tisztában:
A Budapest Közút Zrt. és a Fővárosi Rendészet megkezdte a pesti és budai alsó rakpartok lezárásának előkészítését, amely hétfőn 20 órakor fog megtörténni.
Az ott parkoló autók tulajdonosait értesítették az árvízről, a mégis ott maradó autókat hamarosan elszállítják.
„Budapest védelmének megerősítésén folyamatosan dolgoztunk az elmúlt évek során. A 2013-as rekordárvizet követően szigorodtak a védművek magasságára és más biztonsági paraméterekre vonatkozó jogszabályi előírások” – mondta az Indexnek a Főpolgármesteri Hivatal.
Európai uniós támogatással, már a szigorúbb előírásoknak megfelelően építettünk új védműveket három szakaszon, összesen 5 és fél kilométer hosszan
– tették hozzá. Ennek eredményeként csökkent a kritikus szakaszok száma, így a fővárosi szakemberek jobban tudják más kritikus szakaszokra összpontosítani az erőforrásokat.
Szükség is lesz erre, hiszen összesen több mint 90 kilométeren kell védekezni az egyelőre nem pontosan megjósolható mértékű tetőzés során.
A 2013-as rekordárvíz során a fővárosi árvízi védekezés egyik leggyengébb pontja a III. kerületben, a Pók utcai lakótelep mellett húzódó Aranyhegyi-patak mentén volt. Itt 2,1 kilométer hosszú új védművet adott át a főváros 2023-ban.
A három beruházás együtt jelentősen megnövelte a Pók utcai és a békásmegyeri lakótelepeken, Rómaifürdőn és Csillaghegyen élő több mint 30 ezer lakos védelmét.
Megerősítettük Újpest védelmét is. 1,7 kilométer hosszú új gát épült az Észak-pesti Szennyvíztisztító és a Megyeri csárda között. További három védműszakaszt is megterveztünk, és európai uniós forrás bevonásával készítjük elő a megépítésüket
– közölte a Főpolgármesteri Hivatal. Elárulták, hogy továbbra is kihívást jelent majd a védekezés a Római-parton, ez a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmének egyetlen szakasza, ami előkészítés alatt van, de még nem épült meg az új gát.
Sokéves előkészítő munka és közösségi tervezés után, a lehetséges nyomvonalváltozatok minden korábbinál alaposabb összehasonlító vizsgálatát követően született döntés arról, hogy a jelenlegi fővédvonal helyén, a Nánási út – Királyok útján fogjuk megépíteni az új védművet is.
Ez adja majd a legnagyobb biztonságot a Csillaghegyi-öblözet lakóövezeteiben élő több mint 30 ezer embernek, miközben lehetővé teszi a Római-part természeti és kulturális értékeinek megőrzését is. Az új védmű tervei elkészültek, az építéshez szükséges engedélyek beszerzését követően a kormány döntött arról, hogy európai uniós forrást is biztosít a gát megépítéséhez. A megvalósítás előkészítése zajlik – sajnos ez jelenleg még nem jelent segítséget a védekezésben. Ezen a szakaszon egy négy kilométer hosszú ideiglenes agyaggát biztosítja majd a lakosság védelmét, amelynek kiépítését hétfőn kezdik meg a szakemberek.
A Margit-sziget védelmét homokzsákokkal biztosítjuk, amelyek gépesített módon kerülnek elhelyezésre, önkéntesek segítségére egyelőre nincs szükség
– jelezte lapunknak a főváros. Viszont a védekezés elősegítése érdekében valószínűleg hamarosan le kell zárni a szigetet a lakosság elől. Az árvíz okozhat kisebb fennakadást a budapesti közösségi közlekedésben is, elsősorban a Szentendrei HÉV és a Duna menti villamosvonalak esetében. A fejleményekről folyamatosan tájékoztatjuk az utasokat.
Az országos árvízi védekezésről Siklós Gabriellát, az Országos Vízügyi Főigazgatóság szóvivőjét kérdeztük, aki minden részletet elárult. Cikkünket ide kattintva olvashatja el.
(Borítókép: Árvíz Budapesten 2024. június 8-án. Fotó: Tövissi Bence / Index)