A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) közleményben hívja fel a vezetők figyelmét arra, hogy a vadak párzási időszaka miatt ismét magas a vadakkal ütközés veszélye. A szövetség ugyanakkor arra is emlékeztet, hogy a vadgazdálkodási törvény értelmében csaknem minden esetben az autó vezetője felelős az ütközésért, és a vadásztársaságok felelőssége elsősorban akkor állapítható meg, ha a vad vadászat vagy hajtás-űzés közben bukkan fel az úttesten.
Az állatok párzási időszaka miatt az elmúlt hetekben ismét megnőtt a vadbalesetekről szóló hírek száma – figyelmeztetett hétfői közleményében a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).
Mint írták, húsz év alatt csaknem megduplázódott a vadbalesetek száma. A Vadgazdálkodási Adattár legfrissebb elérhető statisztikái szerint 2022-ben több mint 7400 nagyvad pusztult el gépjárművel történt ütközésben Magyarországon, gyakorlatilag ugyanannyi, mint egy évvel korábban.
A járművek a nagyvadak közül a legtöbb esetben őzzel ütköznek,
2022-ben mintegy 5800 esetben, de jelentős számban, 1200 alkalommal szarvast, illetve 409 vaddisznót ütöttek el. Ugyanakkor kilencezer felett van azoknak a baleseteknek a száma, amit apróvadakkal regisztráltak (nyúl, fácán, fogoly).
Az FBAMSZ emlékeztet: a vadgazdálkodási törvény tavaly júliusi módosítása szerint a vaddal történt ütközésért csaknem minden esetben az autó vezetője a felelős, és ha a vad elpusztult, akkor annak értékét is neki kell megtérítenie. A vadásztársaságok felelőssége elsősorban akkor állapítható meg, ha a vad vadászat, hajtás-űzés során bukkan fel az úttesten, illetve az úthoz túl közel (200 méteren belül) telepítettek etető-itatót a vadak számára.
A törvény hatályos változata kimondja azt is, hogy gyorsforgalmi utat úgy kell üzemeltetni, hogy arra vad ne jusson fel. Ebből következően gyorsforgalmi úton bekövetkező vadbalesetben jó eséllyel megállapítható a gyorsforgalmi út kezelőjének felelőssége – hívta fel a figyelmet a szövetség az MTI szerint.