Még augusztusban jelentette be Lázár János 800 milliárd forintos infrastruktúra-fejlesztési programját, amelynek egyik felét Magyarország kormánya biztosítja, a másik felét pedig az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből finanszíroznák. Az építési és közlekedési miniszter bejelentése szerint a hitelkérelmet már hivatalosan is benyújtották, így hamarosan javulhat az ország kötöttpályás közlekedése.
A magyar kormány hivatalosan is beadta az Európai Beruházási Banknak a vasútfejlesztési forrásokra vonatkozó hitelkérelmet, amellyel hamarosan kezdetét veheti az 5 pontos közlekedési akcióterv egyik legfontosabb elemének – a vasútipálya-felújításoknak – a megvalósítása – jelentette be Lázár János.
Az építési és közlekedési miniszter szerint az augusztusban meghirdetett 5 pontos közlekedési akcióterv sürgősségi beavatkozásokat és hosszabb távú, valódi terápiás lépéseket egyaránt tartalmaz. A 800 milliárd forintos infrastruktúra-fejlesztési program egyik felét Magyarország kormánya biztosítja, a másik felét pedig az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből finanszírozzuk majd – közölte.
Ez szerves része annak az 1200 milliárdos, 10 éves vasútfejlesztési csomagnak, amely a magyar kötöttpályás közlekedés komplex megújítását célozza.
Hangsúlyozta, hogy az első ütemben végrehajtott fejlesztések során közel félezer kilométernyi magyar vasúti pályát újítanak majd meg: 119 kilométeren felszámolják a lassújeleket, 490 kilométernyi pályát pedig a legkorszerűbb, központi forgalomirányítás alá helyezik.
Lázár János szerint olyan fejlesztések következnek, amelyek után az egész ország kötöttpályás közlekedése javulni fog. Ígérete szerint rövid időn belül és érezhetően növelik a kiszámíthatóságot és a biztonságot, illetve csökkentik a menetidőt és a késéseket.
A Magyarországnak járó uniós pénzek visszatartása a vasutat kétszeresen sújtja. Alternatív forrásokat kell szereznünk addig is, amíg az EU rendezi a magyarokkal szembeni adósságát. A nemzeti forrás rendelkezésre áll, amint megérkezik a pozitív válasz az EIB-ből, azonnal hozzákezdünk a munkához
– jelentette ki a miniszter.
Lázár János az ötpontos akciótervét még augusztusban, Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatójának leváltásával egy időben jelentette le. Elmondása szerint az akcióterv részletei a következők:
(Borítókép: Lázár János 2024. augusztus 16-án. Fotó: Szollár Zsófi / Index)