Index Vakbarát Hírportál

Nem a főpolgármester, hanem Vitézy Dávid lépett először a váratlan HÉV-járatritkítás ügyében

2024. október 9., szerda 12:04

A Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának rendkívüli ülését hívja össze Vitézy Dávid, hogy megakadályozza Lázár Jánosnak a HÉV-ek tervezett ritkítására vonatkozó terveit. A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője reméli, hogy közösen és egyhangúlag sikerül kiállni a tervek ellen.

Vitézy Dávid összehívja a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Szakbizottságának rendkívüli ülését a HÉV-ek tervezett ritkítása miatt jövő hétfőre – jelentette be a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője a Facebookon.

Mint kedden megírtuk, a HVG információi szerint nincs elég működő szerelvény, ezért a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13–23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenést okozna az állami fenntartó. A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője azonban azt reméli, hogy közös erővel sikerül megakadályozni a MÁV terveit.

Azt remélem, hogy közösen és egyhangúlag tudunk kiállni Lázár Jánosék tervei ellen. Az ülésre meghívom a főpolgármestert, az Építési és Közlekedési Minisztérium, a BKK és a MÁV vezetőit, az érintett, IX., X., XVI., XX., XXI. és XXIII. kerületek polgármestereit és az utasokat képviselő civil szervezeteket is

– fogalmazott a szakember.

Elmondása szerint a BKK vezérigazgatója átadta a MÁV-tól a H6-os ráckevei, a H7-es csepeli és a H8-as gödöllői hév ritkítása, kapacitásának csökkentése kapcsán érkezett terveket, amelyek megerősítik a HVG-ben megjelent információkat: a gödöllői HÉV kapacitását csúcsidőszakban 18%-kal csökkentenék, 6 helyett 3 kocsival. Ugyanezt javasolják a ráckevei HÉV esetében is egyes Tökölről induló csúcsidei vonatoknál, és ennek alternatívájaként vetik fel, hogy a ma is zsúfolt csepeli HÉV ritkuljon csúcsidőben – ezek 20-23%-os kapacitáscsökkenést jelentenek – tette hozzá Vitézy Dávid.

Úgy gondolja, egyáltalán nem meglepő, hogy elfogytak a hév-vonatok, a MÁV pedig erre a lépésre kényszerül, ugyanis a járműpark legöregebb darabjai 58-61 évesek.

Felidézte, hogy a kormány által egyszer már leállított HÉV-járműbeszerzési tendert két éve nem indították újra, semmi nem történik évek óta. Lázár János a 2022-re már építési engedélyekig jutott vonali fejlesztési terveiket is a fiók mélyére dugta, a beruházásokat leállította. Szerinte a szaktárca felelőssége az is, hogy az öreg, elavult, de eddig azért megbízhatóan működő HÉV-járművek karbantartási és alkatrészellátási rendszere összeomlott az új, bürokratikus központosítás miatt.

Budapest nem nyugodhat bele abba, hogy az állam rossz gazdája lett a HÉV-eknek. A leépülő szolgáltatás egyre több autót, egyre nagyobb dugót és környezetszennyezést hoz a városunkra. Hiszem, hogy vannak ügyek, amiben felül kell tudjunk emelkedni a köztünk levő ellentéteken. Ezért a főpolgármesterrel és a közgyűlési frakciókkal együtt kell kiállnunk azért, hogy ezt a tervet meg tudjuk akadályozni

– zárta gondolatait Vitézy Dávid.

A MÁV szerint még nincs döntés

A MÁV-HÉV Zrt. kedden közleményt küldött az Indexnek, amelyben arról írtak, hogy még nem született végleges döntés.

„Sajnáljuk, hogy a HÉV is a Fővárosi Közgyűléssel kapcsolatos politikai viták része lett: ez felesleges aggodalmat kelthet az utasainkban. Járműhiány van, döntés még nincs. A régi járművek karbantartását az alkatrészhiány, az új járművek beszerzését pedig az uniós forrásokkal kapcsolatos politikai vita hátráltatja. A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti” – nyilatkozott Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató.

A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát nem lehet a MÁV-Volán-csoport álláspontjának tekinteni. Ha lesz változás, csak ennél jóval szerényebb mértékű lehet: olyan, amelyet az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd

 – tette hozzá.

Karácsony Gergely főpolgármester a Facebook-oldalán a HÉV járatritkításával kapcsolatban arról írt, hogy mindez Budapest számára teljesen elfogadhatatlan. „Az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai” – emelte ki bejegyzésében.

A főpolgármester hozzátette, hogy évek óta kongatják a vészharangot, hiszen számukra régóta világos, ha az állami fenntartású MÁV-HÉV nem szerez be új járműveket vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is. 

„A MÁV-HÉV-et üzemeltető állam gyakorlatilag azt várja tőlünk, hogy válasszunk: a csepeliek, a soroksáriak vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat. A válasz nyilvánvaló: egyiket sem!” – hangsúlyozta Karácsony Gergely.

Karbantartás miatt a hétvégén nem jár a H6-os HÉV egy szakaszon

Karbantartás miatt nem közlekedik szombaton és vasárnap a H6-os HÉV Soroksár, Hősök tere és Szigetszentmiklós-Gyártelep között, ezen a szakaszon H6-os és H6A jelzéssel pótlóbusz jár majd – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerdán az MTI-vel.

Közleményük szerint a H6-os HÉV csak a Közvágóhíd és Soroksár, Hősök tere, valamint Szigetszentmiklós-Gyártelep és Tököl, illetve Ráckeve között közlekedik ezen a hétvégén.

A vonatok Szigetszentmiklós-Gyártelepnél, Szigethalomnál és Szigethalom alsónál a Közvágóhíd irányú peronnál állnak meg mindkét irányban.

Alternatív eljutási lehetőségként Szigetszentmiklós, József Attila-telep, illetve Szigetszentmiklós alsó térségéből a főváros felé utazóknak a 38-as és a 238-as autóbuszok, illetve a 673-as, a 674-es és a 676-os Volánbusz-járatok igénybevételét ajánlja a BKK.

Rovatok