A lakosság nagy többsége szerint nem elfogadható a hazai vasút állapota, és nem fogadják el azt a magyarázatot a hiányosságokra, hogy harminc éves hátránnyal kell szembenéznie a MÁV-járműparknak és vasúti pályáknak – derül ki a Publicus Intézet azon felméréséből, amely a MÁV működésével kapcsolatban készült a közelmúltban. A megkérdezettek 77 százaléka úgy véli, hogy az elmúlt 14 évben vasútfejlesztésre nem jutott elegendő forrás.
A Publicus Intézet a Népszava számára készült felmérése szerint a megkérdezettek 67 százaléka úgy gondolja: nem elfogadható magyarázat a vasút állapotára a leküzdendő 30 éves hátrány.
A kormánypárti szavazók között még biztos többségben vannak azok, akik elfogadhatónak tartják Lázár János építési és közlekedési miniszter érveit, de negyedük már úgy véli, hogy nem hivatkozhatna erre.
„A MÁV-járműparkot és a hazai vasúti pályát nem tudjuk varázsütésre megújítani – 30 év hátrányunk van, de nekiállunk” – írta még szeptember elején Facebook-bejegyzésében Lázár János, ahogy azt az Indexen is olvashatták.
A következő öt-nyolc évben a MÁV-nak legalább 1500 milliárd forintra volna szüksége a teljes vasúti járműpark modernizálásához – ezt már Hegyi Zsolt, a MÁV új vezérigazgatója mondta az Indexnek október közepén.
Az intézet azon a kérdésre hogy, eleget költöttek-e az elmúlt 14 évben a vasút fejlesztésére, 9 százalék felete azt, hogy megfelelő volt, 77 százalék kevesellte a ráfordításokat, 14 százalék nem válaszolt.
Az ellenzéki szavazók körében többségben voltak azok, akik szerint nem költöttek eleget a vasútra. A kormánypártiak körében 29 százalék találta rendben lévőnek a vasúti közlekedésre jutó összeget, 40 százalék elégedetlen volt, és mintegy 30 százalék nem tudott vagy nem akart felelni a kérdése.
A kormánypárti és ellenzéki szavazók körében egyaránt a megkérdezettek mintegy fele vélte úgy, hogy a vasúti problémák a rossz állapotban lévő pályákkal, vonatokkal magyarázható. Az összes válaszadó csaknem harmada a közlekedéspolitikát, 6 százaléka a MÁV vezetését okolta, és csak 1 százaléknyian voltak akik, akik a vasúti dolgozókat ették felelőssé.
A magyar vasúti közlekedést a kérdezettek 53 százaléka tartja biztonságosnak, amiben talán a nyári végi, a Keleti pályaudvarnál történt kisiklásnak is szerepe volt.