Index Vakbarát Hírportál

2025 őszén indul az M1-es autópálya fejlesztése

2024. október 30., szerda 17:47

Németh Tamás, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója Magyar Építőknek adott interjújában beszélt az M1-es autópálya felújításáról, elsősorban a 2025-től esedékes bővítést taglalta, valamint a korábban már elvégzett munkálatokról is beszélt. Az M0-tól Győr felé 80 km-en bővül 2x3 sávosra a sztráda 2029-re, ezen felül oldalanként egy-egy intelligens leállósáv is lesz, amit forgalmi helyzettől függően, baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén nyitnak meg.

Az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. egy összehangolt, átfogó program keretében hozza egységes szintre a Magyar Államtól átvett gyorsforgalmi utakat. A Társaság feladata 2022. szeptembere óta 1237 kilométer hazai gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetése, fenntartása és fejlesztése. Az MKIF Zrt. 2023-ban 3,6 millió négyzetméteren cserélt aszfaltot, ahol szükséges volt, több rétegben is, idén ennél nagyobb volumen, újabb 3,9 millió négyzetméternyi útburkolat felújítása a cél. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy míg tavaly a főpálya 19 százaléka újult meg, idén újabb 20 százaléka kap friss burkolatot.

Németh Tamás, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója a Magyar Építőknek adott interjút. Mint elmondta, Magyarország történetének legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása indult el tavaly. Kiemelte, hogy ezek a felújítási munkák nem csak az aszfaltrétegek újrahúzásából állnak.

Ahol kell, több rétegben cseréljük a burkolatokat. Nem pontszerűen javítunk (kátyúzunk), hanem egybefüggő, nagy felületeken cseréljük a tönkrement aszfaltot.

A vezérigazgató elmondta, az viszont már az ő kockázatuk, hogy a mélyebb rétegekben milyen sérüléseket, elváltozásokat találnak, emiatt kell-e több anyagot beépíteni, vagy a nagyobb forgalom okozta amortizáció miatt esetleg több szakaszon kell felújítást végezni, mint azt előre tervezték. Az M1-es autópálya esetében például ez történt, olyan munkálatokat is el kellett végeznünk, amelyekkel előre nem számoltak. 

Ráadásul apálya felújítása nem áll meg a burkolatcserénél. Folyamatosan újulnak meg a pihenők, 500 facsemetét ültettek országszerte száz helyen, és egy bővítésnek köszönhetően már a pihenőhelyek háromnegyedében szelektíven gyűjtik a hulladékot.

Mindezeken túl az idei év végére 200-nál is több hidat és felüljárót újítunk fel. Ennek a hatalmas munkának az egyik leglátványosabb eleme a Kőröshegyi völgyhíd sarucseréje volt.

Bár a felújítások jövőre is folytatódnak, de már kisebb volumenben, ami lehetővé teszi, hogy a cég immár az M1-es autópálya fejlesztésére koncentrálhasson. Az előkészítő munkálatok a tervek szerint már most ősszel elkezdődnek, hogy jövő szeptemberre készen álljon a terep és a munkagépek felvonulhassanak, és hogy a lehető leggyorsabban elinduljon az útpálya tényleges bővítése.

Kiemelt szerepe van a védett, fokozottan védett növények áttelepítésének, átültetésének. Ezeknek a növényeknek a mentése szigorú protokoll szerint zajlik, csak botanikus szakember végezheti. Az autópálya közelében a természet már elhódított bizonyos területeket a fenntartási felületekből. Vannak bozótosok, kisebb erdők, amelyek akadályoznák a bővítést, ezeket ki kell vágni. Helyettük a kivágott erdőkkel megegyező területű úgynevezett csere-erdőket létesítenek ott, azon a helyen, ahol az állam ezt kéri, a pihenőkbe pedig még több fát ültetnek.

A közművek kiváltását és a régészeti feltárásokat is el kell végezni, és az előkészítés a hidakat is érinti. Az M1-es Budapesthez közeli szakaszán átlagosan, kilométerenként nagyjából két híd, felüljáró van a pálya felett, vagy alatt.

A kiszélesített pálya miatt a hidak át-, esetleg újraépítése kiemelt feladat lesz.

Az M1-es autópálya bővítésének tényleges munkálatai a tervek szerint 2025. szeptember 1-jén kezdődnek. Az M0-ás autóúttól a Concó pihenőig mintegy 80 kilométeren újul meg a pálya burkolata és bővül 2x3 sáv + ITS sávra (intelligens leállósáv). Eredetileg Bicskétől Concóig vállalták a bővítést, ám egy szerződésmódosítást követően az államtól átkerült a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kivitelezésébe az M0-Bicske közötti közel 24 kilométeres szakasz is.

Németh Tamás kiemelte, hogy az M0 és Concó pihenő közötti 2x3 pályás sztráda mellé úgynevezett intelligens leállósávot is építenek, amit csak akkor nyitnak meg, ha a forgalom, vagy a forgalmi helyzet ezt indokolja. Az intelligens leállósáv a többi forgalmi sávval egyenértékű lesz, vagyis ugyanúgy 3,75 méter széles.

Tehát csúcsforgalomban akár 2x4 sávon is haladhat a forgalom.

A bővítés tartalmazza a leendő M100-as autóút új csomópontját is. Az Esztergomot az M1-essel összekötő gyorsforgalmi út megépítése még csak terv, és nem az MKIF Zrt. feladata, de a hozzá kapcsolódó csomóponti rendszert, a pálya bővítésével egyidőben kiépítik, hogy kész legyen, amikorra az M100 megvalósul.

A teljes kivitelezés 2029. augusztus 31-ig tart, tehát négy teljes évet vesz igénybe. Az M0-Bicske közötti szakaszt 2028. augusztus 31-ig kell befejeznie az MKIF Zrt.-nek, de közben 2027-ben elindul az M7-es bővítése is, 2028-ban pedig az M200-as építése is megindul: Komáromtól Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig, majd onnan már M8 néven halad tovább a pálya Kecskemét északi részéig.

Korábban már  beszámoltunk  róla, hogy az út felújítása 2023-ban volt fókuszban, de a munkálatok 2024-ben is folytatódnak. A tervek szerint legalább 350 ezer négyzetméter tönkrement burkolatot cserélnek le új aszfaltra, ami körülbelül 100 kilométer hosszúságot jelent. A nagyobb tranzitforgalom idején, augusztusban szüneteltek a munkálatok.

Rovatok