Vészesen repül az idő! Immár több mint négy és fél éve, egészen pontosan 1699 napja élünk a különleges jogrend szerinti veszélyhelyzetben. Még 2020 márciusában, a Covid–19 miatt állt át az ország veszélyhelyzeti, majd 2022 májusától az ukrajnai konfliktus következtében a háborús veszélyhelyzeti üzemmódra. Az Országgyűlés pedig hétfőn nagy valószínűséggel ismét felhatalmazza a kormányt, hogy a veszélyhelyzetet újabb 180 nappal meghosszabbítsa – 2025. május 18-ig.
Az Orbán-kormány 2020. március 11-én hirdette ki az Alaptörvény különleges jogrendje szerinti veszélyhelyzetet a koronavírus-világjárvány miatt. Ezzel lehetővé vált számára, hogy rendeletekkel felülírja az Országgyűlés által elfogadott törvényeket, amire egyébként „rendes” körülmények között nem lett volna lehetősége. Ezt követően született meg a koronavírus elleni védekezésről szóló 2020. évi XII. törvény, az úgynevezett felhatalmazási törvény, amellyel felhatalmazást kapott a kormány, hogy a veszélyhelyzet alatt rendeleteivel akár egyes törvények alkalmazását is felfüggeszthesse, eltérhessen azok rendelkezéseitől és egyéb rendkívüli intézkedéseket hozhasson.
Az Országgyűlés 2022. május 24-én fogadta el az Alaptörvény tizedik módosítását, valamint a katasztrófavédelmi törvény kiegészítését. A két jogszabály már másnap hatályba lépett. Május 24-én pedig az a kormányrendelet látott napvilágot, amely az ukrajnai fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel május 25-étől Magyarország egész területére veszélyhelyzetet hirdetett ki.
Az Alaptörvény tizedik módosítása vezette be a háborús veszélyhelyzet fogalmát:
A kormány szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, háborús helyzet vagy humanitárius katasztrófa, továbbá az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás vagy ipari szerencsétlenség esetén, valamint ezek következményeinek az elhárítása érdekében veszélyhelyzetet hirdet ki, és sarkalatos törvényben meghatározott rendkívüli intézkedéseket vezethet be.
Az Alaptörvény kilencedik és tizedik módosításával két évvel ezelőtt, 2022. november 1-jétől a korábbi hatról háromra csökkent a különleges jogrendi helyzetek köre, kikerült tudniillik az Alaptörvényből a megelőző védelmi helyzet, a terrorveszélyhelyzet és a váratlan támadás, míg a rendkívüli állapot helyére a hadiállapot lépett. Így napjainkban a következő különleges jogrendi helyzetek lehetségesek:
Az Alaptörvény kilencedik módosítása alapján a veszélyhelyzet harminc napra hirdethető ki, amit a kormány az Országgyűlés felhatalmazása alapján meghosszabbíthat, ha a veszélyhelyzet kihirdetésére okot adó körülmény továbbra is fennáll.
A kormány háborús veszélyhelyzetben – a katasztrófavédelmi törvény rendelkezései alapján – egészen drasztikus intézkedések bevezetésére is felhatalmazással bír. És bár felhatalmazása van rá, a kormány eddig ilyen intézkedéseket még sohasem vezetett be. Csak néhány példa:
A parlament 2022. november 22-én fogadta el azt a törvényt, amely lehetővé teszi a háborús veszélyhelyzet egymás utáni többszöri meghosszabbítását, alkalmanként legfeljebb 180 nappal. Azóta négy ízben hosszabbították meg a veszélyhelyzetet, a legutóbb, április 10-én, amikor az Országgyűlés felhatalmazta a kormányt, hogy a veszélyhelyzetet 2024. november 19-ig meghosszabbítsa.
Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes október 15-én nyújtotta be a parlamenthez a kormány nevében a legújabb hosszabbítási javaslatot. Az előterjesztés indoklása szerint
az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa, valamint ezek magyarországi – különösen menekültügyi, gazdasági és energetikai – következményei az elmúlt időszakban nem változtak.
A törvényjavaslatról hétfő délután tartják a zárószavazást. A felhatalmazáshoz a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
(Borítókép: Orbán Viktor (k), Semjén Zsolt (első sor b) és Gulyás Gergely (első sor j) szavaz az Országgyűlés plenáris ülésén 2022. május 24-én. Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI)