A Klímavédelmi Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság üléséről közösségi oldalán számolt be Vitézy Dávid. A szakbizottságnak ma a BKK és a Fővárosi Rendészet vezetői beszámoltak az előkészületekről – közölte közösségi oldalán a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője. Mint elhangzott, ha hajléktalant szállítanak le, segélyszervezetek közreműködésével az utógondozásról is gondoskodnak. Egyelőre előremutató tervek vannak, de a rendszer kiépítése még folyamatban van.
A Fővárosi Közgyűlés az alakuló ülésen, november 13-án döntött a BKK-rendészet felállításáról. Vitézy Dávid személyes tapasztalata miatt november 18-ára összehívta a Klímavédelmi Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság ülését, hogy tájékoztatást kapjon arról, hol tart a főváros tömegközlekedés biztonságát szolgáló új rendszer kiépítése. Közlése szerint a budapesti csomópontok, aluljárók közbiztonsága és köztisztasága is erősen kifogásolható, ebben egyértelműen romló helyzetet lát.
Handl Tamás Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) igazgatója elmondta, hogy az új év első napjától már 75 fővel fog működni a BKK-rendészet, jelenleg a FÖRI 24 fővel látja el ezt a feladatot. A nappali és éjszakai műszak váltása reggel 7-kor és este 7-kor történik. Decembertől a kerületi rendőrökkel közösen fognak járőrözni a csomópontokon, aluljárókban, járműveken. Szavai szerint nemcsak az utazási feltételeket nem teljesítők leszállítását, hanem utógondozást is vállalják, értesítve a Menhely alapítványt, a Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményeit (BMSZKI) vagy a Máltai Szeretetszolgálatot. Mint elhangzott, a téli időszakban ez már bevett protokoll, a szociális ellátóknál pedig rendelkezésre áll megfelelő hely, rendszeresen járják a közterületeket, hogy a rászorulók biztonságos helyen töltsék az éjszakát.
Kiss Ambrus hozzátette: a pesti oldalon történt eseteknél a Menhely alapítvány diszpécserszolgálatát, a budai oldalon a Máltai Szeretetszolgálat munkatársainak közreműködését kérik. Aláhúzta, hogy
a kritikus halálesetek több mint fele belvárosi környezetben történik.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy a bűncselekmények esetében rendőrre van szükség. Gulyás Gergely Kristóf a Budavári Önkormányzat fideszes képviselője megjegyezte, hogy a köztisztaságra, a közrendre mindenkinek ügyelnie kell, ugyanakkor rászoruló embereket nem szabad magára hagyni.
Ha valakit szabálysértésen érnek, a közterület felügyelő, a rendőrhöz hasonlóan bírságot szabhat ki, lakcím nélkül a szabálysértési hatóságnál eljárást kezdeményezhet – reflektált Diós Dávid a FÖRI szolgálati igazgatóhelyettese az intézkedés menetrendjére vonatkozó kérdésre.
A bizottság elnöke, Vitézy Dávid megjegyezte, hogy ha az utazási szabályok megszegésénél a BKK dolgozója nem tud megfelelően eljárni, értesítheti a FÖRI-t. „A zavarelhárító gépjárművek 15 percen belül helyszínre tudnak érni, ha ezt a FÖRI hatósági képességeivel ötvözzük, az az utasok biztonságérzetén jelentősen javítana”– részletezte. Az önkormányzati rendőrök kerületi rendőröknél kisebb, de hasonló jogosultsággal bírnak. Handl Tamás hozzátette: a bevezetés után döntik el, hogy a létszámot növelni kell-e.
Vitézy Dávid megjegyezte, hogy az utasnak és a járművezetőknek is tudnia kell, kit kell értesíteni. A FÖRI igazgatója elmondta, hogy jelenleg 3 helyen is bejelentést lehet tenni: a FÖRI-nél, a BKK-nál, BKV-nál, akik egymással is kapcsolatban állnak, a legközelebbi járőrt küldik ki, szükség esetén értesítik a 112-t.
Valter Katalin a BKK vezérigazgató azzal egészítette ki, hogy ez alapvetően a felszíni jelenlétről szólt, a BKV vagyonőrök éjszaka a metróból bevonásra kerülnek, mindannyian uniformisban fognak szolgálatot teljesíteni. Elmondta, hogy dolgoznak a Budapest Go specifikáción, a teljes kamerarendszer felmérése megkezdődött.
Vitézy Dávid hozzátette: a közterület felügyelő fellépésének is súlya lehet, a helyzet eszkalálódásának elkerülésében. Emlékeztetett, mióta a FÖRI 2012-ben beszállt a jegyellenőrzésbe hatékonyabban tudnak eljárni a BKK munkatársai. A bizottság elnöke javasolta, hogy a BKK Go fejlesztésénél legyen egy biztonsági chat, amint anélkül bejelenthetik a zavaró utast, hogy a járművön utazók közül ez bárki számára feltűnne. Londonban és Stockholmban is vannak erre példák.
Kiss Ambrus tájékoztatása szerint elkezdődött az egyeztetés a BRFK-val, de szkeptikus abban, hogy a tömegközlekedés biztonsági szolgálatába milyen mértékben bevonhatók. Problémaként nevezte meg az intézkedéseknél a kerülethatárok átlépését, mikor hatósági tanúként működhet a másik kerület rendésze.
Egyelőre egy hálózati forgalomirányító járműben lesz 24 órás BKK rendész, de sok szempontból még kezdeti folyamatban van a részletek kidolgozása. Mint a bizottság elnöke rámutatott: a kamerázás a buszhálózaton már kiépült, most a villamoshálózaton van a sor. A kék villogó használatot illetően a Belügyminisztériummal fognak egyeztetni. Javasolta, hogy februárban újabb ülésben elemezzék a januárban induló rendszer tapasztalatait.