Kedd reggel tartották Szijjártó Péter éves meghallgatását az Országgyűlés Gazdasági Bizottságában. A külgazdasági és külügyminiszter részletesen beszámolt a magyar–orosz gazdasági kapcsolatokról, a Magyarországra érkező külföldi beruházásokról és azok támogatásának mértékéről is. Ezt követően pedig elmagyarázta Tordai Bencének a nejlonszatyor és a gázvezeték közötti különbséget.
Miután tegnap reggel Rogán Antal számolt be az Országgyűlés Gazdasági Bizottságában, ma a külgazdasági és külügyminiszteren volt a sor. Szijjártó Péter azzal kezdte a beszámolóját, hogy kifejtette: az elmúlt években Magyarországnak és a világgazdaságnak olyan válságokkal kellett szembenéznie, amelyek nem a gazdasági rendszerből fakadtak, mégis a feje tetejére állították azt.
Szerinte két szempontot mindenképpen érdemes mérlegelni:
A miniszter szerint van esély arra, hogy a világ ismét blokkokra fog bomlani, de mi, magyarok pontosan tudjuk, hogy ez mivel jár, ezért érdekünk, hogy elkerüljük ezt, emiatt a magyar stratégia inkább a konnektivitásra épül.
A válságos időszakokban a legjobb megoldás a gazdasági semlegesség, tehát Kelettel és Nyugattal is jó kapcsolatot kell ápolni. Ez nem egy ideológia, hanem egy stratégia
– hangsúlyozta Szijjártó Péter.
A miniszter beszámolt arról, hogy a beruházásösztönző ügynökségen keresztül a kormány összesen 255 beruházáshoz adott támogatást, 6000 milliárd forint értékben. A beruházásoknak köszönhetően összesen 25 ezer munkahely jött létre Magyarországon.
A beruházások összértékéből 62 százalék Kínából érkezett, a második helyen a koreai cégek, a harmadik helyen pedig a német vállalatok szerepeltek. A beruházások darabszámát tekintve viszont már más a helyzet. Ott a német vállalatok vezetnek 27 beruházással, amíg a második helyen magyar cégek állnak, és csak a harmadik helyre ért fel Kína. A legtöbb munkahelyet ettől függetlenül a kínai beruházások hozták, őket ebben a mutatóban a németek, majd a koreaiak követik. Szijjártó Péter arra is kitért, hogy ezen beruházások jelentős része az elektromobilitáshoz köthető.
A kínai és a német vállalatok egymásra épülő stratégiája Magyarországon jelenik meg leglátványosabban
– tette hozzá a külügyminiszter.
Az autóipari fejlesztések terén Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy a BYD, a BMW és a Mercedes is fejleszt hazánkban, aminek köszönhetően Magyarország hamarosan hatodikként csatlakozik azon európai országok csoportjához, amelyek egymilliónál több autót gyártanak évente.
Legtöbbször a kutatás és fejlesztés területén történt beruházásokat szokták hiányolni, úgyhogy büszkén kijelenthetem, hogy a Samsung SDI a magyar történelem legnagyobb K+F-beruházását fogja végrehajtani Gödön
– jegyezte meg a külügyminiszter, aki szerint egy rendkívül turbulens helyzetben állt helyt Magyarország az elmúlt években, jövőre pedig gazdasági növekedés várható.
Szijjártó Péter beszámolója után a bizottság tagjai, köztük az ellenzéki képviselők is kérdezhették a minisztert.
A kérdések sorát Tordai Bence nyitotta meg. „A kevesebb néha több. Oximoronnak tűnhet, pedig van mögötte bölcsesség, különösen, ha Moszkvába repkedésekről és a Putyinnal való üzletelésről van szó” – kezdte a képviselő, majd kifejtette, hogy szerinte Szijjártó Péter munkájának az érdeme, hogy egyre szorosabb a kapcsolat a „háborús bűnös agresszorral”, Putyinnal, de mégsem vagyunk képesek saját érdekeinket képviselni az oroszoknál, ugyanis a parlament elé került egy törvénytervezet, amely megengedné, hogy dráguljon a Paks II. beruházás, pedig a kormány azt ígérte, hogy az 12,5 milliárd euró marad, mert az egy fix ár. Ezzel kapcsolatban Tordai Bence azt kérdezte, hogy lehet-e tudni, hogy mekkorára fog emelkedni a beruházás költsége, és mennyi idő alatt fog megtérülni a magasabb ár.
Tordai Bence ezt követően felidézte, hogy amíg 2021-ben 13 millió köbméter földgázbeszállításról kötött szerződést a magyar kormány Oroszországgal, addig mostanra már ezt megemelték további 11 millió köbméterrel, miközben szerinte a piaci ár felett kapunk földgázt az oroszokról, a világ többi része pedig próbál leválni az orosz ellátórendszerről. „Miért éri meg, hogy egyre több és egyre magasabb árakon vásárolt földgázzal finanszírozzuk Putyin háborúját?” – tette fel a kérdést a politikus. A képviselő kitért arra is, hogy Szijjártó Péter megemlítette, hogy be akar lépni Magyarország az évi 1 millió autót gyártó országok közé. Tordai Bence szerint ez azt jelentené, hogy tízszeresére növeljük a termelésünket egy olyan iparágban, amelyben éppen visszaesés van. „Jó ötlet egy ilyen helyzetben ragaszkodni ezekhez a tervekhez?” – kérdezte Tordai Bence.
„Azt gondolom, hogy nem minden minisztertől érdemes kérdezni, de ön pont egy olyan ember, akitől igenis, érdemes” – így bókolt már a tárcavezetőnek Gelencsér Ferenc képviselő, aki kitért arra, hogy neki felvidéki családi kötődései vannak, ezért különösen érinti, hogy ott 16 magyar iskolát akarnak bezárni racionalizálás címszóval. „Gondolkodnak azon, hogy a magyar kormány megsegítse őket?” – kérdezte.
„A képviselő korábban már érdeklődött Szijjártó Péternél a Tisza folyó külföldi szennyezéséről. Ezzel kapcsolatban van fejlemény?” – érdeklődött. Gelencsér Ferenc megemlékezett arról, hogy a magyar kormány a koronavírus idején 4 milliárd forintot fizetett egy cégnek, hogy lélegeztetőgépeket szerezzenek be. Ez a cég ezt követően becsődölt és megszűnt, az általuk beszerzett gépek pedig egy raktárban álltak, és a kormány még az eredeti ár 1 százalékáért sem tudta őket eladni. „Mi lett ezeknek a gépeknek a sorsa, és felelősségre vontak-e valakit emiatt?” – szegezte neki a kérdést Szijjártó Péternek.
Ezt követően a képviselő a kormányzati szerveket ért hackertámadásokról érdeklődött, ami miatt az elnök fel is szólította, hogy csak gazdasági témákban érdeklődjön. „Gyakorlatilag bohócot csinálnak belőlünk. Felelősségre vontak bárkit a támadás miatt?” – kérdezte a felszólítás ellenére. A képviselő az utolsó kérdésében amiatt aggódott, hogy az izraeli válogatott az elmúlt hónapok terrorcselekményei miatt hazánkban fogja lejátszani labdarúgó-mérkőzéseit. „Nem leszünk emiatt terrorcselekmények célpontjai?” – érdeklődött a képviselő.
Ezt követően a fideszes Riz Gábor kérdezett, aki arról érdeklődött, hogy mi a véleménye a miniszternek a Kassába érkező beruházásokról. „Milyen hatással lesznek ezek a magyar kis- és középvállalkozásokra?” – fogalmazott Riz Gábor.
A kormánypárti képviselőt ismét egy ellenzéki követte, ugyanis Csárdi Antal jött. A képviselő felhívta a figyelmet, hogy az akkumulátorgyárak telepítésének stratégiájában nem található környezeti hatástanulmány, pedig ezt a törvény is előírja, így arról érdeklődött, hogy mikor pótolják ezt a súlyos hiányosságot, ha egyáltalán tervezik pótolni. Csárdi Antal kitért arra, hogy a legnagyobb kockázat az akkumulátorgyárakkal kapcsolatban környezetszennyezésben és a hulladékgazdálkodásban rejlik, de szerinte a jelenleg működő gyárak nem tartják be a megfelelő szabályokat, a hatóságok pedig nem lépnek fel velük szemben. „A külgazdasági miniszter támogatja-e és az élére áll-e annak a hatósági szigorításnak, ami legalább kismértékben tudná csökkenteni, amit az akkugyárak idetelepítése okoz?” – kérdezte Csárdi Antal.
Dávid Ferenc, a bizottság ellenzéki alelnöke volt a következő: a képviselő a KSH számaira hivatkozva bemutatta, hogy a beruházások volumene megtorpant az elmúlt években, ami ellentétes trendet mutat azzal, hogy a kormány nagy gazdasági növekedést vár jövőre. „Honnan ered ez a nagy pozitivitás?” – érdeklődött Dávid Ferenc.
Z. Kárpát Dániel pedig a Magyarországra érkező vendégmunkásokról érdeklődött a miniszternél. „A közeljövőben hány további vendégmunkást terveznek hazánkba invitálni?” – kérdezte a minisztert.
A képviselő felhívta a figyelmet arra is, hogy a jelenlegi szabályok szerint a kormányzati támogatással épülő munkásszállók esetében 50 százalékos magyar kvóta van érvényben, vagyis az oda költözök legalább felének magyar munkavállalónak kell lennie, ez azonban Z. Kárpát Dániel szerint nem elegendő. „Hajlandók-e felemelni ezt a kvótát 95 százalékra, azaz, hogy az állami támogatással épült szállókban 95 százalékban magyarok lakjanak” – fogalmazott a képviselő.
Szijjártó Péter a hozzá intézett kérdésekre adott válaszaiban kifejtette:
(Borítókép: Szijjártó Péter 2024. október 15-én. Fotó: Bodnár Boglárka / MTI)