Több mint 10 éves büntetési tétel jelent meg a fővárosi önkormányzat jövő évi költségvetésében. A 4,1 milliárd forintos büntetést egy 2017-ben indított eljárás lezárásaként szabták ki, melyben a 4-es metró szerződéseit vizsgálták. A városvezetés pert indít az ügyben, ugyanis szerintük a büntetést a törvényes határidők lejárta után szabták ki.
A 4-es metró beruházásával kapcsolatos, több mint 10 éves büntetési tétel jelent meg a főváros 2025-ös költségvetésében, a felhalmozási kiadások között. A metróvonalat még Demszky Gábor főpolgármestersége alatt kezdték el építeni, 2014-ben pedig Orbán Viktor és Tarlós István adta át. A büntetés alapját jelentő szabálytalansági eljárás is Tarlós városvezetése idején indult, de a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium csak idén látta elérkezettnek az időt a „pénzügyi korrekció” elrendelésére – írja a Népszava.
A jövő évi költségvetésben szereplő 4,1 milliárd forintos tétel egy sok évvel ezelőtti szabálytalansági vizsgálat 7 évnyi hosszú csend után kiszabott büntetése
– nyilatkozta a lapnak Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója.
Hozzátette, hogy az önkormányzat ugyan gazdasági felelősséggel tartozik az előző városvezetések döntése okán, de „az azért nagyon nincs rendjén, hogy olyan eljárás eredményeként rójanak ki milliárdos bírságot, amelyről eddig semmiféle tájékoztatást nem kapott a városvezetés, ráadásul minden, törvényben rögzített határidő réges-régen lejárt”.
A főváros költségvetésében feltüntették a büntetést, azonban a városvezetés pert indít az ügyben.
Az egykori Nemzeti Fejlesztési Minisztérium még 2017-ben arról tájékoztatta a fővárosi önkormányzatot, hogy szabálytalansági eljárást kezdeményezett a „Budapesti 4. sz. metróvonal I. szakasz (Kelenföldi pályaudvar – Keleti pályaudvar)” 2006-ban aláírt, metrószerelvények beszerzésével kapcsolatos szerződésével kapcsolatban. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) már 2005-ben jogsértést állapított meg, majd kiszabott egy 2 millió forintos bírságot, viszont a szerződést még így is aláírták.
A KD azonban nem azokra az okokra hivatkozott, amelyekre később a mostani bírság kiszabásának kiindulópontjaként jelzett EUTAF- (Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság) jelentés. A főigazgatóság többször is vizsgálódott a 2-es metróvonal fejlesztésével kapcsolatos szerződések ügyében. A főigazgatóság az eljárás végén 25 százalékos pénzügyi korrekciót rendelt el, többek között azért, mert a kiválasztási feltételekben sérült az átláthatóság elve.
Az EUTAF által 2017-ben indított eljárást két hónap alatt befejezték, és pénzügyi korrekciót sem rendeltek el, mivel a 2-es metró felújítását nem uniós támogatásból, hanem az önkormányzat saját zsebből fizette. Az EUTAF ellenőrzési jelentése alapján a 4-es metró projektjére azonban alkalmazták a korrekciót.
A Tarlós István vezette önkormányzat az eljárás elején észrevételt tett, azonban nem kapott semmilyen értesítést arról, hogy a vizsgálat lezárult, ezért abban bíztak, hogy nem találtak szabálytalanságot. Ennek ellenére idén áprilisban a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium közlekedési, környezeti és energiahatékonysági fejlesztési programok végrehajtásáért felelős helyettes államtitkársága arról tájékoztatta a fővárosi önkormányzatot, hogy a vizsgálatot „szabálytalanság történt” megállapítással lezárták, és pénzügyi korrekciót rendeltek el.