A MÁV közleménye szerint a novemberi havazás a legkényesebb forgalmi pontokon okozott rendkívüli helyzetet a hazai vasúti közlekedésben, ami az egész hónap késési adataiban visszatükröződik: a múlt hónapban 10-ből valamivel több mint 7 vonat közlekedett pontosan, ami elmarad az októberi eredményektől. A közleményhez hozzászóló utasok azonban nem értenek egyet a statisztikákkal.
Második alkalommal jelent meg a MÁV-csoport havi riportja, amely az előző hónap közlekedési közszolgáltatásokra vonatkozó adatait és azok összefüggéseit kívánja bemutatni.
A novemberi vasúti adatsor legfontosabb tanulsága az, hogy a november 21-ről 22-ére virradó havazás a kötöttpályás közlekedési rendszer olyan meghatározó pontjain okozott – egymással egyébként össze nem függő, egymás negatív hatásait ugyanakkor megsokszorozó – haváriahelyzeteket, amelyek az ország szinte teljes vasúti közlekedésére kiterjedtek, és a teljes hónap hálózati menetrendszerűségében visszatükröződnek – írták.
A szolnoki és kelenföldi váltófűtés meghibásodása, a számos vonalon, köztük a jelentős budapesti elővárosi forgalmat is lebonyolító fővonalakon a felsővezetékre történt fakidőlések okozta zárlatok, valamint a Kelenföldi pályaudvar térségében bekövetkezett nagy kiterjedésű, az állomás forgalmát akadályozó, Nyugat-Magyarország teljes közlekedését érintő felsővezeték-szakadás, illetve 25-én kora délután a Déli pályaudvarnál bekövetkezett tiltójelző-meghaladás összességében olyan mértékben növelték meg az eljutási időket, hogy a novemberi adat végül kedvezőtlenebbül alakult az októberinél:
a járatok mindössze 72,59 százaléka közlekedett pontosan, azaz 10-ből csak valamivel több mint 7 vonat ért célba késés nélkül.
A havazás okozta műszaki problémák összetettsége, a kárelhárítás időigénye, illetve a mentesítő járatok megszervezésével, átvezénylésével kapcsolatos kihívások játszottak fő szerepet abban is, hogy november hónapban megnövekedett a jelentős, 60 perc feletti késések száma az októberi – már javulást mutató – adatokhoz képest: 61–120 perc közti késést 445 vonat, 120 perc feletti késést pedig 80 vonat szenvedett el az összesen leközlekedett 93 063 vonatból.
Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója Facebook-bejegyzésben osztotta meg a közleményt, melyben azt állítják, hogy 10-ből 7 vonat ért késés nélkül célba.
Azonban a bejegyzésre érkező kommentek szerint a bemutatott adatok nem tükrözik a valóságot.
Többen is arról számolnak be, hogy a vonatok országszerte rendszeresen késnek az időjárástól függetlenül. Ezáltal vagy a munkahelyükről késnek, vagy a vonatra váró csatlakozást nem tudják elérni. A hozzászólásokban arra kérik a vezérigazgatót, hogy a statisztikák olvasása helyett inkább utazzon vonattal.
A Nyíregyháza felől a Nyugati pályaudvarra közlekedő vonat 90 százalékban késik. Sokszor csak 5–10 percet, de akár 15–30 percet. Emiatt a ceglédi vonalon közlekedő vonatok is sokszor késnek
– írja az egyik kommentelő.
Napi szinten utazok a Z30-as zonázó vonattal és a G43-as gyorsítottal. Sosem érek be időben se a munkába reggel, se haza késő délután! És ez a sosem szó fedi a valóságot, mert ha még pontosan is indul el, útközben megállunk egy jobb esetben negyedórás csendes pihenőre, mert nyilván »műszaki hiba miatt« áll meg
– írta le tapasztalatait egy másik utas.