Az Index értesülései szerint a dél-alföldi város önkormányzata nemrég egy müncheni székhelyű ügyvédi irodának adott megbízást, hogy a húsz éve vásárolt 32 darab szemétszállító jármű után kártérítést követeljen. Úgy tudjuk, több magyar város vezetése is hasonló pereket fontolgat.
Miközben javában épül a kínai e-autógyár a Tisza-parti városban, a Botka László vezette önkormányzat kartellezés miatt indít pert a francia Renault cég ellen. Az Index értesülései szerint az erről szóló ügyvédi megbízást a téli szünet előtti héten írta alá a város.
Mint ismeretes, az Európai Bizottság (EB) egy határozatban mondta ki, hogy a teherautó-gyártók az 1998–2016 közötti időszakban megszegték a kartellellenes törvényeket.
Az EB egy 2016-os határozatában 2,9 milliárd eurós bírságot szabott ki a vezető tehergépjármű-gyártókra.
Az indoklás szerint a Daimler, a MAN, a DAF, az Iveco és a Volvo/Renault 1997 elejétől 2011 elejéig kamionkartellt működtetett Európában. A cégek éveken keresztül összehangolták listaáraikat, a károsanyag-kibocsátást csökkentő fejlesztéseik bevezetését pedig a vásárlók szempontjából hátrányosan ütemezték, és ezek költségeit a vevőkre terhelték. A károsultak az EU-tagállamok bíróságaihoz nyújthatnak be kártérítési keresetet.
Mivel a magyar jogszabályok szerint az elévülési idő öt év, és a szegedi önkormányzat csak nemrég szerzett tudomást az EB határozatáról, így a követelést magyarországi bíróság előtt már nem lehet érvényesíteni. Az önkormányzatot megkereste egy müncheni székhelyű ügyvédi iroda, amely – jelentős sikerdíj ellenében – a kártérítési eljárás teljes költségét finanszírozza.
A szegedi önkormányzat csaknem húsz évvel ezelőtt, 2005-ben vásárolt a Renault-tól 32 darab hulladékszállító járművet. A kártérítés csupán a 7,5 tonna össztömeget meghaladó teherautók után érvényesíthető. Szakértői vélemény alapján – a kartellezés miatt – a kártérítés alapja a beszerzési összeg 8-12 százaléka lehet.
Az aláírt megbízás alapján az önkormányzatot a befolyt kártérítési összeg 65 százaléka, míg jogi képviselőjét, a müncheni ügyvédi irodát 35 százalék illeti meg.
Ez azt jelenti, hogy pernyertesség esetén Szeged 220 ezer eurót, míg a német cég 118 ezer eurót kap.
A megegyezés szerint eredménytelen eljárás esetén a szegedi önkormányzatot semmilyen költség sem terhelné.
Úgy tudjuk, a kártérítés kizárólag az újonnan vásárolt gépjárművek esetén érvényesíthető, ezért az eljárás során szükség van a gépjárművek számláira.
Kerestük a szegedi városháza sajtóosztályát, hogy részleteket tudjunk meg a perről, de írásban feltett kérdéseinkre egyelőre nem érkezett válasz.
A kártérítési per várhatóan egy-két évig el fog tartani
– nyilatkozta az Indexnek Nyárády Zoltán jogász, a német ügyvédi iroda kapcsolattartója.
Hozzátette: a német cég több magyar önkormányzattal is tárgyalásokat folytat azzal a céllal, hogy képviselje őket a tehergépjárműveket gyártó cégóriásokkal szembeni kártérítési perekben.