A válás nehéz, érzelmileg megterhelő folyamat, amelynek során rengeteg hibát lehet elkövetni. Az igazságügyi mediátor szerint ezek gyakran haragból, fájdalomból vagy bizonytalanságból fakadnak. A felek nem képesek átbeszélni a felmerülő vagy rendszeresen visszatérő problémáikat, a mediációs folyamat azonban védett, biztonságos közeget teremt ahhoz, hogy elmondhassák egymásnak a felgyülemlett sérelmeket.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2023-ban több mint 50 ezer házasságot kötöttek Magyarországon és csaknem harmadannyi, 17 ezer végződött válással. Az arányok évtizedekre visszatekintve hasonlóak, de vajon hogyan jutnak a házastársak odáig, hogy kimondják, nincs tovább? Mit lehet tenni azért, hogy békés legyen a szakítás, és mik a leggyakoribb hibák, amelyeket a válófélben lévő párok elkövetnek?
Ezekről és még néhány, a válást érintő témáról kérdeztük Martonfalvay Lilla igazságügyi mediátort, aki évek óta dolgozik közvetítőként. Abban segíti a vitázó embereket, hogy megtalálják a közös hangot, rendezni vagy stabilizálni tudják a kapcsolatukat, ami nemcsak a felnőttek nyugalma, hanem a gyermekek érdeke miatt is fontos, ha nem fontosabb.
„A párok gyakran sem a házasságkötés előtt, sem a házasság alatt nem beszélnek értékrendbeli kérdésekről, hogy kinek mit jelent a karrier, milyen elveket tartanak fontosnak a gyermeknevelésben, vagy hogy hogyan osztják fel egymás között a házimunkát. Sokszor arról sem esik szó, kinek milyen a kapcsolata a családdal, és a pénz is sokaknál tabu” – kezdte lapunknak Martonfalvay Lilla. Az igazságügyi mediátor szerint ezek a legmeghatározóbb témák, mert belőlük erednek később a problémák.
Ezt igazolja, hogy válásnál, azon belül is a mediációs folyamatokban jellemzően a kapcsolatok kommunikációs nehézségeivel találkoznak a mediátorok.
A felek nem megfelelő időben, nem megfelelő stílusban, nem elegendő tartalommal beszélnek egymással. Nem úgy, hogy a másik megértse, pontosan mit is szeretne ő. Majd az ebből adódó sérelmek, tisztázatlan helyzetek teljesen felőrlik a korábban stabilnak érzékelt kapcsolatot
– mondta, hozzátéve, a válófélben lévőknek gyakran olyan mély sérelmeik vannak, hogy célravezető, higgadt kommunikáció helyett már csak csatároznak egymással. A válási mediátor feladata ezért az, hogy egy védett, biztonságos közeget teremtsen ahhoz, hogy el tudják mondani egymásnak a felgyülemlett sérelmeket, és olyan megoldásokat tárjanak fel, amelyek mindkét fél számára elfogadhatók.
„A gyermek nem üzenőfal, és postásnak se használjuk” – húzta alá a mediátor arra a kérdésre, mire figyeljenek azok, akik gyermeket nevelnek, miközben úgy döntöttek, hogy elválnak.
Ne tartsák pajzsként a másik szülővel szemben, és ne bújjanak a háta mögé sem. Jellemző az is, hogy a gyermek jelenlétében hibáztatják a másikat, és igyekeznek negatív színben feltüntetni, ami szintén rossz taktika, mert ilyenkor tulajdonképpen a gyermekre helyezik a felnőttek problémáit.
A gyermeket ilyenkor nem az foglalkoztatja, melyik szülő hibás a kialakult helyzetért, hanem az, hogy vele mi fog történni ezután. Éppen ezért fontos tisztázni azt is, hogy az olyan krízisek, mint a halál vagy a szakítás az életünk részei,
teljesen természetes, hogy szomorúak vagyunk vagy sírunk miatta. Egyúttal azt is látnia kell, hogy ez egy ideiglenes helyzet, amelyre keresik a megoldást, de addig is léteznek alternatív, áthidaló megoldások
– folytatta Martonfalvay Lilla, hozzátéve, hogy mindebben talán a legnehezebb azt a paradoxont elfogadni, hogy bár nem jöttek ki a házasság alatt, a gyermekük érdekében életük végéig együtt kell működniük.
A mediáció olyan alternatív vitarendezési módszer, amely a kommunikáció és az együttműködés elősegítésével oldja meg a konfliktusokat. A mediátor pedig, mint semleges harmadik fél, biztonságos teret biztosít ahhoz, hogy kifejezzék érzéseiket, megértsék egymás nézőpontját, és közösen keressenek megoldást a problémákra. A mediáció során megtanulhatnak hatékonyabban kommunikálni, csökkenteni a feszültséget, és olyan megoldásokat találni, amelyek hosszú távon is fenntarthatók.
Akkor érdemes mediátorhoz fordulni,
Emellett különösen hasznos lehet olyan helyzetekben is, ahol a feleknek fontos a jövőbeni kapcsolatuk, például családi viták vagy munkahelyi konfliktusok esetén. Végezetül pedig fontos megjegyezni, hogy a mediátort a teljes folyamat során, és azt követően is titoktartás terheli – emelte ki a szakember.
(Borítókép: Kolumbán Kitti / Index)