A média, a bulvár- és női magazinoknak a nők testképére gyakorolt hatását vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A kutatás szerint a megjelent diéták és testformáló módszerek nem voltak személyre szabottak, és szakember véleményét sem tartalmazták. Sok esetben a fogyókúrás csodaszerek valódi célja a reklámozás volt.
Az egyik leggyakoribb szilveszteri elhatározás: lefogyni a nyári strandszezonra – mutatott rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatása, amely a médiában viszontlátott testképideálokat és a sajtó irreális elvárásokat tartalmazó írásait vizsgálta. Előfordult, hogy akár a teljesen egészséges testalkatú embereket is fogyókúrára buzdították.
A médiahatóság azt vizsgálta, milyen hatással lehetnek a bulvár- és női magazinok témába vágó publikációi a hölgyek önképére és mentális egészségére.
Az NMHH aktuális tanulmánya nyolc nagy látogatottságú online női magazin tavaly májusi és júniusi publikációit elemezte, megállapítva, hogy a vizsgált írásokat illusztráló, nőket ábrázoló képek mintegy fele modellalkatú, fitt hölgyeket mutatott be, 46 százalékuk pedig normál testalkatú nőket. Túlsúlyos szereplők a fotók csupán 7 százalékán szerepeltek – vagyis miközben a KSH 2019-es adatai szerint a magyar nők 96 százaléka az átlagos vagy a túlsúlyos kategóriába tartozik, a bulvárlapok cikkeinek közel fele sovány vagy modellalkatú hölgyeket ábrázolt.
A kutatás szerint a magazinok és bulvárlapok az év elejétől gyakran kezdik ösztönözni olvasóikat, hogy a karácsonyi időszakot maguk mögött hagyva fogyókúrákkal és edzésekkel kezdjék a nyári szezonra formálni a testüket. Cikkeiket jellemzően karcsú, bikiniben pózoló modellekkel is illusztrálják, tovább erősítve az olvasóban, hogy a vékony, formás, „tökéletes” test a nyár alapkövetelménye.
Az olvasóknak minden esetben fontos tudatosítaniuk, hogy a bulvármagazinokban olvasható diéták és testformáló módszerek nem személyre szabottak, gyakran nem áll mögöttük szakember ajánlása sem.
A vizsgált cikkek egyike sem tett említést arról, hogy milyen súlyú, testfelépítésű vagy egészségi állapotú személyeknek javasolt vagy éppen messziről kerülendő egy-egy diéta, sok esetben pedig csupán valamilyen termék reklámozása a valódi céljuk.
A cikkekben leggyakrabban propagált testformáló módszer a zsírégető italok fogyasztása volt – ezek olyan teák, turmixok és ivólevek, amelyek a publikációk szerint akár 39 kilogrammtól is segíthetnek megszabadulni. A második legtöbbet népszerűsített fogyókúrás módszer az időszakos böjtölés volt – vagyis két diétás módszer is megelőzte az egészséges táplálkozásra buzdító írásokat.
Mint írták, a média fontos szerepet játszik a kulturális elvárások közvetítésében és alakításában, így a nők közül sokan a sajtóban látott referenciákhoz mérik saját testüket. Ezek hatására azonban akár olyan hölgyek is elégedetlenné válhatnak saját testükkel, akiknek a testtömegindexe egyébként a normál, egészséges tartományba esik.
A nyár előtti időszakban a bulvárportálok különösen felkapott témái voltak a különféle fogyókúrák és edzések, testformáló módszerek. Ezek a cikkek általában a gyors, azonnali megoldásokat kereső közönséget igyekeztek kiszolgálni: a sikeresen lefogyó személyekkel foglalkozó publikációk a legtöbbször rendkívül jelentős, 20-50 kilogrammos súlycsökkenésről számoltak be.
A tanulmány részletes kutatási eredményei elérhetők az NMHH honlapján.