Index Vakbarát Hírportál

Lázár János óriási vállalásokat tett, itt a tíz pontból álló bejelentés

2025. január 8., szerda 11:00

Közlekedésinfó címmel hirdetett sajtótájékoztatót szerdára Lázár János. Az építési és közlekedési miniszter tíz vállalást tett. A bejelentések között szerepel, hogy 20 perces késés után visszatérítik a jegyár felét, valamint felújítják a vasútállomásokon található összes mosdót.

Lázár János azzal kezdte a sajtótájékoztatót, hogy valószínűleg a közlekedési témákon kívül is kap kérdéseket, viszont ez nem a Kormányinfó, ugyanakkor ha mégis van olyan kérdés, amely szétfeszíti az újságírók keblét, megpróbál rendelkezésre állni.

A miniszter kijelentette:

A MÁV hosszú idő óta létező struktúrájával szemben példátlan lejárató kampány zajlik. Olyan támadásnak, olyan lejárató kampánynak és olyan politikai akciónak a részese a magyar közlekedés, amelyre nem volt példa, óriási kihívások közepette kellett helytállni, ezért volt fontos a bizalom a választópolgárok részéről.

Lázár János elárulta, hogy a rendszerváltozás óta először lépték át az egymilliárd utazást, szintén példátlan a rendszerváltozás óta a tavaly értékesített bérletszám. A közösségi közlekedésre nagy szüksége van Magyarországnak, ha pedig olcsón adják a szolgáltatást, képesek autó helyett Volánt, MÁV-ot vagy HÉV-et használni. Magyarországon mintegy húsz százalékkal nőtt azok száma, akik a közösségi közlekedést választották, ezzel a MÁV–Volán járult hozzá leginkább a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez.

A bérletreform bevezetése előtt 114 milliárd forint bevétel volt személyszállításból. A bérletreform után, novemberi állapot szerint ugyanúgy 114 milliárd forint a bevétel, tehát több ember, több jegyet vásárolva, ugyanannyi pénzt hagyott a pénztáraknál, mint amikor kevesebb ember drágábban utazott.

Lázár János úgy látja, a percepció elvált a valóságtól, részben a sajtó közreműködésével is, megpróbálták úgy beállítani a MÁV, a Volán és a HÉV szolgáltatásait, mintha azok a legrosszabb minőséget képviselnék. A miniszter elismerte, vannak problémák, de az túlzó állítás, hogy ne tudnák biztosítani 4,5 millió ember mobilitását.

A miniszter elárulta, a politikában szokatlan módon személyesen is fájó pont neki a lejárató kampány, de nem a minisztérium és nem is a politikusok, hanem az 53 ezer munkavállaló miatt. 53 ezer ember védelmében felháborítónak tartja, hogy politikai lejárató kampány céltáblája lett a MÁV. Megvédik a dolgozókat, a kutyapártos dolgozókat is, a politikai és fizikai támadásoktól egyaránt. Hároméves bérmegállapodást kötöttek, az inflációt meghaladó béremeléssel.

Tíz bejelentés

Lázár János tíz miniszteri vállalást tett:

Lázár János leszögezte, azért is tudják ezeket a lépéseket megtenni, mert elkezdték a csoport átalakítását, négy vállalat működik, ráadásul 25 milliárd forintot takarítottak meg a beszerzéseken a központosítással és a nyílt versennyel. Ez a 25 milliárd forint jelenti azoknak a fejlesztéseknek a fedezetét, amelyeket költségvetési támogatás nélkül tudott megrendelni, ilyen a mosdók felújítása és a takarítószemélyzet utaztatása. A hitelkeret-tárgyalások is újabb szakaszba léptek.

Lázár János arra a kérdésre, hogy 14 évnyi fideszes kormányzás után miért van még mindig ilyen állapotban a MÁV, kiemelte: harminc évet nem tud két év alatt behozni, de négy év alatt igen. A miniszter kifejtette, hogy a választóknál a közút volt a prioritás, a vasút- és buszközlekedést is megelőzi ez. Lázár János rámutatott, hogy a vasútfelújítások és a járműbeszerzések is 2010 után kezdődtek. „Ami történt, az pozitív, csak kevés”, azért kevés, mert az útfejlesztésre és a Volánra költöttek.

Az építési és közlekedési miniszter újságírói kérdésre kommentálta Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetőjének amerikai szankciós listára kerülését is, erről külön cikkben számoltunk be.

(Borítókép:  Lázár János építési és közlekedési miniszter sajtótájékoztatót tart a hivatalában Közlekedésinfo címmel 2025. január 8-án. Fotó:  Illyés Tibor / MTI)

Rovatok