Hiába csatlakozott Románia a schengeni övezethez a nemzetközi vonatok továbbra is kivárják a határállomásokon a korábbi határellenőrzés idejét. A Közlekedő Tömeg sajnálatosnak tartja, hogy a magyar kormány a létező szolgáltatások menetrendjét a lehetőségekhez igazítsa. Az Építési és Közlekedési Minisztérium cikkünk pontosítását kérte, és arra hívta fel a figyelmet, hogy a vonatvizsgálat a kölcsönös bizalmi megállapodással elkerülhető, de ehhez a nemzetközi egyezmények alapján legalább fél éves vizsgálati protokollon kell átesni.
„Bár Románia schengeni övezethez való csatlakozásával immáron szabadon, ellenőrzés nélkül átjárható a Magyarország felőli államhatár, a nemzetközi vonatok az év eleje óta továbbra is változatlan menetrenddel közlekednek, azaz a határállomásokon kivárják a korábbi határellenőrzés idejét” – írja Facebook-oldalán a Közlekedő Tömeg.
Az egyesület szerint ez a kétoldali várakozást összeadva mintegy 40 percet jelent, teljesen indokolatlanul.
Sokat elmond a vasúti személyszállítási közszolgáltatást megrendelő Építési és Közlekedési Minisztérium működéséről (működésképtelenségéről), hogy egy efféle elemi közfeladat végrehajtását, a vasúti menetrend módosítását sem tudta időben előkészíteni, és az érintett szervezetekkel egyeztetni
– olvasható a bejegyzésben.
Az egyesület hangsúlyozta, hogy a nemzetközi vonatok menetrendi struktúrájának változtatása számos szempont összeegyeztetését igényli a vasúthálózatok között, azonban erre minden idő adott volt, hiszen az államhatár megnyitása évek óta tervezett lépés. Megfelelő előkészítés esetén az új vasúti menetrend egy tollvonással életbe léptethető lett volna.
Példaként a Püspökladány–Nagyvárad vonalat emelték ki: „a magyar határállomástól vasúton 25 percre lévő nagyváros elérése az okafogyott 40 percnyi várakozás miatt így több mint egy órára nyúlik, annak ellenére, hogy nyilvánvalóan semmilyen pályakapacitásban vagy menetrendi csatlakozásokban fellelhető ok nem akadályozza a várakozás nélküli továbbhaladást”.
Mélységesen sajnálatosnak tartjuk, hogy a magyar kormány a természetes vonzáskörzetüktől elszakított, leszakadóban lévő határ menti területek régóta vágyott közlekedési kapcsolatainak helyreállítása és a határ két oldalán lakó honfitársaink összekötése helyett még az olyan alapvető közfeladatának ellátására is alkalmatlannak bizonyult, mint a létező szolgáltatások menetrendjének lehetőségekhez igazítása
– közölte a Közlekedő Tömeg.
Frissítés: 2025. január 09. 13:30
Cikkünk megjelenését követően az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésiért felelős államtitkára cikkünk pontosítását kérte.
Nagy Bálint közlése szerint a Közlekedő Tömeg állításával szemben a román határon nem csak azért áll meg a vonat, mert útlevélvizsgálat van, hanem azért, mert műszaki vonatvizsgálatot és mozdonycserét kell végezni. A vonatvizsgálat a kölcsönös bizalmi megállapodással elkerülhető (nyugat felé így van), de ehhez a nemzetköziegyezmények alapján legalább fél éves vizsgálati protokollon kell átesni, amit az Építési és Közlekedési Minisztérium el is kezdett. Az államtitkár kiemelte: az Építési és Közlekedési minisztérium a magyar állam nevében az érintett nemzetközi vonatok Magyarország területén belüli megrendeléséért felelős, a vonatok Románián belüli szakaszainak menetrendjét a román állam rendeli meg, mivel a vonatok fontos feladata az egyes országokon belüli hivatásforgalmi közszolgáltatások biztosítása is. Mindezek miatt a vonatok menetrendjének módosítása kétoldalú nemzetközi egyeztetéseket és megállapodást igényel a magyar és román vasúttársaságok között. Ez azt is jelenti, hogy
a változás hatására két országban változik a belföldi menetrend, a csatlakozások, és ezen keresztül az egész rendszer. Ennek időigénye normál esetben akár több, mint egy év is lehet.
Nagy Bálint tájékoztatása szerint az uniós belügyminiszterek tanácsa (Tanács) 2024. december 12-én szavazta meg Románia és Bulgária schengeni övezethez való csatlakozását, Ausztria 2024. december 9-én jelentette be hivatalosan, hogy nem emel vétót a két új tagállam csatlakozása ellen. A 2024/25 menetrendi évre 2024. december 15-től érvényes éves közforgalmú menetrend a vonatkozó uniós és hazai jogszabályok alapján és az utasok megfelelő időben történő tájékoztatása érdekében a Tanács döntését és Ausztria vétózási szándékának visszavonását jóval megelőzően mindkét országban meghirdetésre került.
A román oldalon mindezen felől pályafelújítások vannak, vágányzári menetrend van életben, amelyen az ÉKM tudomása szerint jelenleg nem terveznek változtatni. Románia schengeni csatlakozását követően az illetékes hatóságok által pontszerű határellenőrzések maximum 6 hónapos időtartamra a magyar-román határszakaszon, akár a vasúti közlekedésben, akár a közúti közlekedésben 2025. január 1-ét követően bármikor bevezethetőek. Az ilyen előre nem kiszámítható hatósági intézkedések a vonatok határon történő várakozását átmenetileg továbbra is indokolttá teszik.
A Tanács döntését követően a MÁV csoport haladéktalanul, még 2024-ben felvette a kapcsolatot a román partnervasúttal a vonatok határon történő tartózkodási idejének csökkentése és a menetidő javítása érdekében. A jövő héten a társaságok között egyeztetésre kerül sor az ügyben. A szükséges intézkedések bevezetése 2025 második felében lehet reális. Horvátország esetében szintén 8-9 hónapot vett igénybe.
Nagy Bálint szerint ez azt jelenti, hogy
a határállomásokon a várakozási idő rövidülni fog a fenti időponttól, azonban bizonyos mértékű tartózkodási idő továbbra is fennmarad majd.
A határállomásokon a kocsik részletes műszaki vizsgálata és a mozdonycsere rövid távon továbbra is szükséges lesz.