Vitézy Dávid is reagált Lázár János szerdai bejelentésére, amelyben az építési és közlekedési miniszter tíz vállalást tett. A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője élesen bírálta a tíz pontot, melyek között szerinte több is naiv, kivitelezhetetlen vagy értelmetlen.
„Hallom, kínkeservesen kellett kiizzadni magukból a MÁV új vezetőinek tíz olyan jól hangzó dolgot, amit 2026-ig meg tud ígérni ma Lázár János, miután a miniszterre kezd ráégni a rengeteg működési zavar, melyeket jelentős részt az általa kivont források, leállított projektek és kudarcos átszervezések okoznak” – így reagált Vitézy Dávid Lázár János szerdai bejelentésére.
A közlekedési szakember szerint a tíz pontból több is naiv, kivitelezhetetlen vagy értelmetlen ötlet, de annyi biztosan látszik belőle, hogy az élesedő politikai versenynek van hatása. Példaként említette a késési biztosítást: „Mostantól például minden egyetemista a 945 forintos vármegyebérletéből 94 forintot visszakap majd, ha havi ötször késik a vonata húsz percnél többet. Vagy a 8 kocsis zsúfolt balatoni InterCity mellett (amin akár 500-600 utas is utazik) egy 45 üléses busz is indul majd, ha épp nem működik a vonaton a klíma. Nagyon reális terv ez is, mindenki fantáziájára bízom, hogyan fog működni a gyakorlatban.”
Persze azt se gondoltuk volna, hogy Lázár szó szerint értette, hogy a vasúton a sz*rból akar várat építeni, és így végül az állomási vécék felújítása marad Magyarország legambiciózusabb vasúti beruházása. Ugyanis gyakorlatilag ennyi maradt: a tavaly még 3000 milliárdos, akkor épp ötpontos, óriási vasútfejlesztési ígéretekből nem lett semmi, már a pontok közül is eltűntek. Maradt ez az összesen 20 milliárd forintnyi tíz pont, a komoly pálya- vagy pályaudvar-fejlesztések, új járműbeszerzések mind eltűntek már a beígért pontok közül is
– magyarázta a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője.
A közlekedési szakember azt is kifogásolja, hogy továbbra is a MÁV új Kopaszi-gáti üvegpalotája a legnagyobb, hazai forrásból finanszírozott vasúti beruházás, „sőt, lassan az egyetlen”, mivel a Lázár János által leállított vasúti nagyberuházások továbbra is a fiókban pihennek. Vitézy Dávid szerint egyszerre vicces és szomorú, ahogy a semmit próbálják reformmá sminkelni.
A MÁV vezérigazgatója még úgy posztolt a mai bejelentésről, hogy »alkatrészhiány miatt« forgalomból kivontan álló 40-50 éves IC-kocsikat reaktiválnak, ebből aztán a kormányzati kommunikációban már az jelent meg egy órával később, hogy 100 új IC-kocsi érkezik. Nem mindegy
– folytatta a problémák sorolását.
Végezetül arra hívta fel a figyelmet, hogy míg Csehország vagy Lengyelország csak idén 1000 milliárd forint felett költ vasútfejlesztésre, és arról beszélnek az ottani miniszterek, hogy melyik vonalon mikor lesz 200 kilométer/órás sebesség, addig nálunk Lázár ma már egyenesen irreálisnak minősítette az ilyen sebesség elérését Magyarországon. „Az összevethető méretű cseh vagy osztrák beruházási szint kettő, azaz 2 százalékát sem költi Magyarország az idei költségvetésben vasútfejlesztésre” – tette hozzá.
„Ja és persze a hosszú távon legfontosabbat se felejtsük: a nagy budapesti és a vidéki pályaudvarok és a mögöttük található rendkívül értékes, óriási fejlesztési területek eközben ellenérték nélkül 99 évre épp magánkézbe kerülnek, elveszítik közvagyon jellegünket, ahogy ezt ma ismét büszkén, saját javaslataként tálalta az építési és közlekedési miniszter” – zárta bejegyzését Vitézy Dávid.