Sokan nem tudnak regisztrálni az Ügyfélkapu+ rendszerébe – vagy használni azt –, mert nem akarnak, esetleg nem tehetik meg, hogy okoseszközük (telefon, tablet) legyen. Van viszont néhány megoldás, hogy áthidalják ezt a problémát, még ha nem is túl egyszerűek. Kósa Ferenc, a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség (MELASZ) elnöke megnyugtatott, érkezik a könnyítés.
Ahogy arról beszámoltunk, január 16-tól megszűnik az Ügyfélkapu, és a helyét az Ügyfélkapu+ (Ügyfélkapu Plusz) és a Digitális Állampolgár applikáció (DÁP) veszi át. A változásra azért van szükség, mert az Ügyfélkapu „egyfaktoros” bejelentkezési metódusa (felhasználónév + jelszó) már nem felel meg az európai uniós biztonsági sztenderdeknek, így mindenképpen „kétfaktorossá” (2FA) kellett tenni a bejelentkezést. Csakhogy az átálláshoz okoseszközökre van szükség (telefon, tablet), hogy az Ügyfélkapu+ esetében a bejelentkezést és a regisztrációt, a DÁP esetén pedig már az alkalmazás telepítését el tudja végezni az ember.
Ebben a cikkünkben összeszedtük, miként tud valaki az okoseszközével átállni az új szolgáltatások egyikére – esetleg mindkettőre –, viszont kaptunk olyan leveleket olvasóinktól, amelyekben arról panaszkodtak, hogy az okoseszközük nem elég fejlett ahhoz (például Android 8-at használ, amire már nem érkezik frissítés), hogy telepíteni tudják a DÁP-ot vagy az Ügyfélkapu Pluszra való bejelentkezéshez szükséges autentikátort (Microsoft vagy Google). Új telefont nem szeretnének vásárolni, mert tökéletesen elégedettek a régivel, esetleg a családi büdzsébe éppen nem fér bele egy százezres kiadás, az asztali számítógépen pedig nem boldogultak.
Éppen ezért összegyűjtöttük, hogy okoseszközök nélkül miként használható az Ügyfélkapu+, ugyanis nem annyira veszett az ügy, mint az elsőre látszik.
Három különböző megoldás létezik egyelőre arra, hogy okoseszköz nélkül létrehozzunk és használjunk egy Ügyfélkapu+-fiókot:
A személyes ügyintézés természetesen mindenki előtt lehetőségként lebeg, és a fejlesztő IdomSoft szerint a kormányablakokban készséggel segítenek a regisztrációban és az alkalmazások használatában is, viszont többen is arról számoltak be, hogy nem szeretnének minden egyes apró ügyért a kormányablakhoz ugrálni, sorban állni, időpontot kérni. Ez nagyjából egyértelmű, így nézzük inkább a másik két opciót, mert azok sokkal izgalmasabbak!
A Verifyr szoftver első és legfontosabb tulajdonsága, hogy nem tud magyarul, csak angolul, így ahhoz, hogy használni tudjuk, mindenképpen értenünk kell a nyelvet. Amennyiben ez a képességünk hiányzik, úgy meg kell kérnünk valakit, hogy fordítson, de fontos, hogy ez az illető látja a felhasználónevünket és a jelszavunkat, tehát érdemes olyasvalakit választani, aki feltétlen bizalmunkat élvezi.
Fontos még, hogy a Verifyr a felhőben tárolja az adatainkat, ezért bármilyen számítógépről, amely kapcsolódik internethez, hozzáférünk a fiókunkhoz. Illetve különbség a másik szoftvertől, hogy itt regisztrálnunk is kell, tehát újabb profil létrehozása szükséges a használatához. Így tehát első dolgunk, hogy a SIGN UP gombra tenyerelünk, és egy e-mail-cím és erős jelszó használatával létrehozzuk fiókunkat. Ezután kapunk egy megerősítő e-mailt, amelyre kattintva már meg is indíthatjuk az autentikációt. Az alábbiakban pontról pontra összeszedtük, mit kell tennie:
Amennyiben sikeresek voltunk, onnantól kezdve kész az ügyfélkapu pluszos profilunk, és bármikor be tudunk lépni. A bejelentkezéshez pedig ugyanúgy meg kell nyitnunk a Verifyr oldalát, be kell jelentkezni, a One-time passwords menüpontnál generálni kell egy jelszót, és 30 másodpercen belül be kell lépni az Ügyfélkapu+-ba az e-mail-címünkkel, a jelszavunkkal és a Verifyrön kapott kóddal.
Amennyiben ez a megoldás nem lenne szimpatikus, esetleg túl bonyolultnak éreznénk, úgy lehetőségünk van a TOTP.APP szolgáltatást is igénybe venni, viszont itt is figyelembe kell venni, hogy az oldal csak és kizárólag angolul vagy oroszul kommunikál velünk, tehát mindenképpen szükségünk lesz itt is egy bizalmasra, aki fordít, és nem probléma, ha tudja az adatainkat – már amennyiben nem beszélünk egyik nyelven sem.
További különbség még a Verifyrhöz képest, hogy ugyan a TOTP.APP-ba nem kell regisztrálnunk és nem kell még egy profilt létrehozni, viszont cserébe nem is menti az adatainkat a felhőben, vagyis nem tudunk bármilyen internethez csatlakozó számítógépről bejelentkezni. Pontosabban tudunk, ahhoz viszont a TOTP.APP bal alsó sarkában lévő Download backup gombra kell kattintani, ami után kapunk egy .json kiterjesztésű fájlt, amelyet szintén meg kell őriznünk, és azon a számítógépen visszatölteni az oldalra a Restore backup gomb megnyomásával, ahol be szeretnénk jelentkezni az Ügyfélkapu+-oldalunkra.
De mielőtt mindenkit elrettentenénk, nézzük meg lépésről lépésre, hogyan működik biztonságosan egy olyan szolgáltatás, ahova még csak regisztrálni sem kell:
Ha mindent jól csináltunk, akkor innentől él a profilunk az Ügyfélkapu+ rendszerében, és ezentúl bármikor be tudunk lépni. A folyamat nagyjából a fentiekben leírtakhoz hasonlóan működik, annyival módosítva, hogy az Ügyfélkapu bejelentkezési oldalán már nem a sima Ügyfélkapuba, hanem az Ügyfélkapu Pluszra kell kattintanunk, generáltatni egy kódot a TOTP.APP oldalon és belépni az e-mail-címünkkel, a jelszavunkkal és a kapott hatjegyű kóddal. Csak a 30 másodperces időkeretre kell figyelnünk.
A könnyítések érdekében olyan hírek is érkeztek, hogy az e-mailes jóváhagyást is bevezetik második faktorként a biztonságos bejelentkezés érdekében. Erről megkérdeztük Kósa Ferencet is – a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség (MELASZ) elnökét –, aki lapunknak elmondta, hogy valóban tervben van az e-mailes autentikáció bevezetése.
A rendszer már működik, átadták a fejlesztő cég, az IdomSoft részére, és már a tesztelés folyamata zajlik
– erősítette meg.
Viszont a személyes, kormányablakos regisztrációval kapcsolatban árnyalta a képet. Véleménye szerint, amennyiben valaki már rendelkezik Ügyfélkapuval, és szeretne regisztrálni egy Ügyfélkapu+-fiókot, úgy vagy egy okoseszközt – ami jelen példánk esetében nincs –, vagy egy laptopot kellene magával vinnie a beállításhoz, hogy tudja később használni is ezt a fiókot.
Arra a kérdésre, mennyire megbízható egy olyan szolgáltatás, mint a TOTP.APP, amire még regisztrálni sem kell, Kósa Ferenc így válaszolt:
A Kiberbiztonsági Intézet megvizsgálta és biztonságosnak találta.
Annyit még hozzátett, hogy azt javasolja, aki csak teheti, mindenképpen inkább mobil eszközökön használja a Google vagy a Microsoft autentikátor alkalmazását, „mert ezek költöztethetőek, ha adott esetben elvész vagy eltörik a telefon”. Arról is beszélt, hogy ezek a legbiztonságosabb módok, tehát ha valaki nem szeretne QR-kódokkal és okoseszközökkel bajlódni, akkor inkább várja meg az e-mailes verifikáció bevezetését.
Folyó Gergely, az IdomSoft Zrt. – az Ügyfélkaput fejlesztő cég – kommunikációs csaaptvezetője az InfoRádiónak megerősítette, hogy az e-mailes azonosítási rendszert január második felétől tervezik bevezetni, viszont pontos dátummal még ő sem szolgált.
(Borítókép: Németh Sz. Péter / Index)