A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete sem hagyta szó nélkül a digitális átállást, vagyis azt, hogy január 16-tól megszűnik az Ügyfélkapu és helyét az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgár (DÁP) alkalmazás veszi át. A PDSZ hét pontban szedte össze a követeléseit a váltással kapcsolatban, amelyek között megtaláljuk a meghosszabbított átállást vagy éppen a digitális ügyintézéshez kapcsolódó költségek állami megtérítését.
Már többször is beszámoltunk róla, hogy 2025. január 16-tól megszűnik a Ügyfélkapu és helyét az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgár (DÁP) alkalmazás veszi át. A váltásra azért van szükség, mert az Ügyfélkapu „egyfaktoros” bejelentkezési módja (e-mail cím + jelszó) már nem felel meg az európai uniós szabályoknak, ezért muszáj „kétfaktorossá” tenni a bejelentkezési folyamatot, hogy az állampolgárok biztonságát megőrizzék.
A Pedagógusok Demokratikus Szövetségének Országos Választmánya ugyan elismeri a digitális átállás jelentőségét és szükségességét, viszont előterjesztettek egy hétpontos követelést hogy az új rendszer „a köznevelésben dolgozók számára igazságos, méltányos és megvalósítható legyen”.
1 – Átmeneti időszak meghosszabbítása
A Dáptv. alkalmazása során az átmeneti időszak meghosszabbítása legalább 2028. január 1-jéig, hogy az érintetteknek elegendő idejük legyen az átállásra és az új rendszer megszokására, ill. legyen idő az új rendszer problémamentes bevezetésére. Legalább egy kétéves tesztidőszak előzze meg bármilyen rendszer bevezetését!
2 – Az Ügyfélkapu+ elégséges megoldásként való elismerése
A köznevelésben dolgozók számára biztosított Ügyfélkapu+ használata megfelel a biztonságos kézbesítési szolgáltatás követelményeinek, amennyiben az elektronikus dokumentumok hitelesítése és kézbesítése a jogszabályokban meghatározottak szerint megtörténik.
Az Ügyfélkapu+ használata mellett tehát nincs szükség további, új tárhely vagy rendszer létrehozására, ezáltal a DÁP-ra sem.
3 – Kiadmányozás és kézbesítés
A jogviszony létesítéséről, valamint minden esetben, amikor a köznevelésben dolgozó úgy dönt, a papíralapú dokumentumok kézbesítése, a záradékolt papíralapú kiadmány biztosítása kötelező legyen, ahogyan azt a Státusztv. 20. § (9) bekezdése is lehetővé teszi, különös tekintettel az idősebb vagy hátrányos helyzetű munkavállalókra.
4 – Technológiai és jogi garanciák biztosítása
Adatbiztonsági felügyelet: az elektronikus kézbesítési rendszer működésének és biztonságának rendszeres ellenőrzése, beleértve az Ügyfélkapu+ szolgáltatást is.
Jogorvoslati lehetőség: Világos és egyszerű jogorvoslati eljárás biztosítása az esetleges kézbesítési hibák vagy rendszerhibák esetére.
5 – Oktatás és támogatás a digitális átálláshoz
Legyenek rövid, közérthető tájékoztatók, videók közzététele a kollégák számára az Ügyfélkapu + regisztrációjához és használatához!
Szükséges a felhasználói támogatás: az Ügyfélkapu+ működésével kapcsolatos felhasználói támogatás kiterjesztése, beleértve egy 0–24 órás ügyfélszolgálat elérhetőségét.
6 – Pénzügyi terhek csökkentése
A köznevelésben dolgozók számára a digitális ügyintézéshez kapcsolódó minden költséget (pl. internet-hozzáférés, eszközök beszerzése) állami forrásból fedezzenek, különös tekintettel az Ügyfélkapu+, vagy azok számára, akik azt választották, a DÁP működtetéséhez szükséges feltételek biztosítására.
7 – Konzultáció és érdekegyeztetés
A szakszervezetek, civilszervezetek és szakmai képviseletek folyamatos bevonása a digitális átállás tervezésébe, bevezetésébe és ellenőrzésébe.
Az Oktatási Hivatal egyelőre nem reagált a PDSZ követeléseire, a legutóbbi közleményük ezzel kapcsolatban annyi volt, hogy január 16-tól már az Ügyfélkapu helyett az Ügyfélkapu+ rendszer fog működni, ezért mindenkit kérnek, hogy időben álljanak át az bejelentkezési formulára.
Az Ügyfélkapu+ és a DÁP rendszereit fejlesztő IdomSoft pedig arról tájékoztatott, hogy „az átállás nem vita tárgya”, január 16-tól mindenképpen az új rendszerek állnak szolgálatba.