Index Vakbarát Hírportál

Van egy korosztály, amelynek különösen fontos az átállás az Ügyfélkapu+ vagy a DÁP szolgáltatásaira

2025. január 14., kedd 15:55

Az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgár (DÁP) alkalmazás bevezetésével történt némi változás is a felsőoktatási felvételik folyamatában, ugyanis aki még nem regisztrált az új szolgáltatásokba, az nem is tudja elkezdeni a jelentkezési folyamatot. A rendszerek fejlesztője szerint az átállás gördülékenyen megy, de fontos, hogy az érintettek figyeljenek a február 15-i határidőre.

Ahogy arról beszámoltunk korábban, január 16-tól megszűnik az Ügyfélkapu, helyét pedig az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgár alkalmazás (DÁP) veszi át. Az átállás legfőbb oka, hogy az Ügyfélkapu „egyfaktoros” bejelentkezési formátuma már nem üti meg az uniós elvárásoknak megfelelő biztonsági szintet, ezért a szoftvereket fejlesztő IdomSoft szerint az átállás nem vita tárgya, muszáj bevezetni a „kétfaktoros” (2FA) hitelesítést. Bár többen aggódnak az átállás miatt, a cég megnyugtatott, hogy zökkenőmentes lesz, a rendszerek regisztrációs és azonosítási funkciói tökéletesen működnek.

2025. január 16-ától az Ügyfélkapu megszűntével az Oktatási Hivatal online szolgáltatásainak ügyfélkapus azonosítással történő igénybevétele sem lehetséges. A hivatalban az elektronikus ügyintézés továbbra is zavartalanul működik, használatához azonban szükséges az Ügyfélkapu+ felületre vagy a Digitális Állampolgárság (DÁP) alkalmazásba történő regisztráció

– szerepel az Oktatási Hivatal tájékoztatásában.

Bár a lakosság nagy részére hatással van a váltás, hiszen január 16-tól már nem érhető el a jelenlegi Ügyfélkapu szolgáltatása, az új változatra azután is lehet regisztrálni. Viszont van egy korosztály, amelynek kifejezetten fontos az átállás, hiszen a felsőoktatási intézményekbe való jelentkezéshez elengedhetetlen lesz az Ügyfélkapu+ vagy a DÁP alkalmazás megléte, ugyanis enélkül az E-felvételi felületére sem lehet belépni.

Minden egy helyen

Viszont ez nem jelent hátrányt, ugyanis ez még egyszerűsítheti is a fiatalok jelentkezési folyamatát, hiszen a Felvi.hu-n így már nem kell külön fiókot létrehozni, és ott elküldeni a jelentkezést, hanem mindent egy helyen tudnak kezelni.

Ráadásul a személyes adatokat a rendszer automatikusan lehívja a központi nyilvántartásból, így egyszerűsödik is a folyamat.

További biztonsági elemnek számít, hogy az E-felvételibe történő első belépéskor a rendszer automatikusan elküldi a jelentkező egyedi biztonsági kódját (amelyre szintén szükség van a felületre való belépéshez) és a felvételi azonosító számát is.

Utóbbin tartják majd nyilván a jelentkező adatait, így minden ügyintézéskor, tájékozódáskor erre kell hivatkozni, tehát érdemes elmenteni. A felvételi azonosító egy 310-zel kezdődő 12 jegyű szám lesz, amely folyamatosan látható az E-felvételi felületén is. Egy adott felvételi eljárásban egy felvételi azonosító számon mindenkinek csak egy nyilvántartott, érvényes jelentkezése lehet.

Az E-felvételi kitöltésének útmutatója a hivatalos oldalon is megtalálható, de álljon itt egy rövid összefoglalás belőle:

Minden adatot át kell nézni

Érdemes időben nekiállni a felvételi kitöltésének és az új rendszerek beüzemelésének, hiszen minél több dolgot kötünk össze az életünkben egyetlen ponton (vagy alkalmazásban), annál jobban kell figyelni az apróságokra. Ilyen például az is, ha a személyes adatoknál esetleg hiányosságot, elgépelést vagy régebbi adatokat találunk, ilyenkor ugyanis nincs más lehetőség, mint

elmenni a kormányablakba vagy az okmányirodába, ahol segítenek a probléma kijavításán.

Aki nem akar az utolsó pillanatokban kapkodni és rohangálni – a jelentkezési határidő szokásosan február 15. –, annak mindenképpen ajánlatos előre gondolkodni.

Emellett a DÁP alkalmazáshoz is szükségünk lehet a kormányablak segítségére, ugyanis ha nem 2021. június 23. után kiállított, aktivált eSzemélyi igazolvánnyal rendelkezünk (amihez még a PIN-kódot is tudjuk), úgy az azonosítást csak a kormányablakban tudják elvégezni, tehát a fentebb leírtak ennél az esetnél is érvényesek. Amennyiben ez megvan, már csak engedélyeznünk kell a biometrikus azonosítást, az értesítéseket és a kamerát az okostelefonunkon, és máris bent vagyunk a rendszerben.

Ám ez a formátum is csak január 16-ig működik, ugyanis az IdomSoft, a szoftvert fejlesztő cég tájékoztatása szerint „az eSzemélyivel történő elektronikus azonosítás 2025. január 16-tól megszűnik. A gyakorlatban bonyolult a használata, hiszen asztali számítógép esetében külön kártyaolvasó és annak telepítése szükséges hozzá. A számok is ezt mutatják, az állampolgárok elenyésző számban használták a szolgáltatást”.

Van segítség

Kérdéseinkkel megkerestük az IdomSoftot is, és elmondták, hogy: „Az e-felvételi rendszer és annak használata nem változott, csak a felületre történő belépéshez szükséges gondoskodni a megfelelő azonosítási módról, azaz Digitális Állampolgár alkalmazást vagy Ügyfélkapu+-t regisztrálni. Az oktatási intézmények maguk is részt vettek a diákok tájékoztatásában, alighanem ennek is szerepe van a gördülékeny átállásban.”

A hiánypótlással és adatmódosítással kapcsolatos tudásunkat annyival bővítette a cég, hogy: „A Digitális Állampolgár alkalmazás a megjelenített adatokat a létező állami adatbázisokból hívja le, adathiányt és hibás adatot a 1818-as telefonszámon vagy a 1818@1818.hu e-mail-címen tudnak bejelenteni az állampolgárok.”

Ha az adott eset vizsgálata arra derít fényt, hogy magukban az adatbázisokban van hiba, annak javítását kormányablakban lehet kezdeményezni. Ha megjelenítési hibáról van szó, azt a bejelentést követően a lehető legrövidebb idő alatt javítják a fejlesztők

– tették hozzá.

(Borítókép: Németh Sz. Péter / Index)

Rovatok