Nagyobbrészt ukrán, de számos más civil szervezet által is aláírt közös felhívásban arra kérik az európai nagyvárosok polgármestereit, hogy fékezzék meg saját hatókörükben az orosz eredetű olajfelhasználást. Ehhez kapcsolódva sajátos összefüggésre irányította rá a figyelmet a Levegő Munkacsoport.
„Ne pénzeljék tovább Európa nagyvárosai a háborút Ukrajna ellen!” Ez az üzenete annak a levélnek, amelyet 37 (nagyobbrészt ukrán) civil szervezet írt alá, és amelyet 56 európai nagyváros polgármesterének – köztük Karácsony Gergely budapesti főpolgármesternek – küldött el a Razom We Stand ukrán civil szervezet.
A levélben az áll, hogy minden liter, Oroszországtól vásárolt benzin vagy gázolaj meghosszabbítja az Ukrajna elleni gyilkos háborúját, ezért a városoknak is mindent meg kell tenniük az olajfelhasználás csökkentése érdekében.
Úgy látják, hogy az európai fogyasztók akaratlanul is Oroszország háborús gépezetét táplálják.
Erre utal legalábbis, hogy az EU, az USA és más G7-országok által az orosz olajra kivetett embargó ellenére a Kreml a háború kezdete óta több mint 800 milliárd eurós bevételt halmozott fel a fosszilis tüzelőanyagok exportjából. Ez főként amiatt történhetett meg, mert akadozik az olajembargó végrehajtása a gyakorlatban. Az úgynevezett „finomítói kiskapu” lehetővé teszi ugyanis harmadik országoknak (például Indiának, Kínának és Törökországnak), hogy legálisan exportálhassák az orosz olajból a finomítóikban előállított olajtermékeket az EU-ba és az USA-ba.
Oroszország árnyéktankhajó-flottája ad módot arra, hogy a nyersolajat a megállapított 60 dolláros hordónkénti árplafont meghaladó áron értékesítse. Ezek a hajók gyakorlatilag biztosítás nélküli régi tartályhajók, amelyek homályos vagy illegális tulajdonosi megállapodások alapján végeznek szállítást, és komoly balesetveszélyt is jelentenek.
A levélben azt is megállapítják, hogy miközben az EU, az USA és más G7-országok jelentősen csökkentették az orosz olajimportot, az olyan országok mint Kína és India számottevően növelték azt, és csökkentették más olajexportáló országoktól származó importjukat. Az EU pedig éppen ellenkezőleg, a nem Oroszországból származó olajimportját növelte.
Így az olajexportból származó bevételek továbbra is folyamatosan áramlanak Oroszország háborús gépezetébe.
William Todts, az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség igazgatója szerint: „Az olaj- és gázbevételek Oroszország éves költségvetésének nagyjából 40 százalékát teszik ki: elképesztően nagy összeget, 140 milliárd dollárt. Ez a bevételi forrás az orosz hadsereg éltetője, a 2024-es védelmi költségvetés is 140 milliárd dollárt tesz ki. Az olajexport négyszer annyi bevételt termel, mint a gázexport. Ennek a pénzáramlásnak a megállításával az Ukrajna elleni orosz agresszió minden bizonnyal nagyon rövid időn belül véget érne.”
Tavaly decemberben a Fekete-tengeri Kercsi-szorosban egy orosz, fűtőolajjal megrakott tankerből – amely miután egy zátonyon gyakorlatilag kettétört – több száz tonna olaj ömlött a tengerbe. Ez is azt mutatja, hogy az orosz olajat szállító régi tartályhajók mekkora környezeti károkat okozhatnak Európa-szerte.
Natalia Gozaknak, a Greenpeace Ukrajna ügyvezető igazgatójának meggyőződése, hogy a polgármesterek döntő szerepet játszhatnak a városok olajfelhasználásának csökkentésében, mivel a biztonságosabb, tisztább és jobb jövő kulcsa az ő kezükben van. Az orosz olajjal és az árnyékflottával szembeni szankciók szigorításával párhuzamosan az alulról építkező megközelítés elengedhetetlen a piszkos olaj iránti kereslet csökkentéséhez.
Az említett levelet Magyarország részéről Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke szignálta, megjegyezve, hogy „a leggyorsabb és leghatékonyabb mód az olajfogyasztás csökkentésére a városokban a parkolási díjak emelése és kiterjesztése. Ezek az intézkedések egyúttal élhetőbbé is teszik a városokat és javítják versenyképességüket”.
A magyar civil szervezet már tavaly októberben nyilvánosságra hozta 15 pontból álló javaslatát, amelynek leginkább megosztó eleme a radikális parkolási díjemelés volt. Ettől azt remélik, hogy jelentősen csökkenhetnek a közlekedési dugók, könnyebben lehet szabad parkolóhelyet találni, miközben több hely jutna a zöldítésre, a gyaloglásra és a kerékpározásra. A Litkai Gergely humorista által promotált zöldgondolat megvalósulása esetén a fővárosban elpöfögött üzemanyag mennyisége is csökkenne, ami egybevág az orosz olajimport csökkentésének fenti szorgalmazásával.
A civil szervezetek arra kérték a polgármestereket, hogy folytassanak tájékoztató kampányt, amelyben elmagyarázzák a nyilvánosságnak, hogy a magas olajfogyasztás meghosszabbítja Oroszország háborúját Ukrajna ellen, mivel az mérhetetlen szenvedést okoz, gyermekek életét követeli, otthonokat semmisít meg, városokat pusztít el, emberek millióinak életét teszi tönkre, súlyosbítja a rohamosan emelkedő inflációt, az élelmiszerhiányt és a széles körű migrációt világszerte.