Az ország több pontján is havazás van, ami ismét fennakadást okoz az ország tömegközlekedésében. A MÁV és a BKK is közleményt adott ki ezzel kapcsolatban. Míg a vasúttársaság jelentős késésekről és pótlóbuszokról tett bejelentést, addig Budapesten számos busz terelve közlekedik. A MÁV egy jelentős üzemzavarról is adott ki tájékoztatást, a posztot azonban nem sokkal később törölték. Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője szerint ez elfogadhatatlan, és úgy gondolja, erre azért került sor, hogy Lázár Jánost megkíméljék egy újabb magyarázkodástól. A bejegyzés nem sokkal 10 óra után újra elérhetővé vált a Mávinformon.
Bejelentette a MÁV, hogy a Budapest–Győr–Hegyeshalom, a Budapest–Székesfehérvár és a Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs vonalon 15-30 perces késésre kell számítani váltóhiba miatt, majd nem sokkal később törölték a bejegyzést – vette észre az Index. Majd 10 óra után újra elérhetővé tették a posztot.
Lapunk kérésére Vitézy Dávid közlekedési szakember, a Fővárosi Közgyűlés tagja, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője mondta el véleményét, hogy szerinte miért kerülhetett sor a történtekre.
Elég régóta követem a MÁV-ot, de ilyet még nem láttam. Úgy látszik, az új Haváriaközpontból inkább egy ilyen hazugságközpont lett
– jelentette ki a szakember.
Ahogy azt ő is észrevette: „A MÁV egy fél órával ezelőtt kirakta, hogy Kelenföldön váltóhiba miatt nem járnak a vonatok. Ez valóban így is volt, épp egy kollégánk Kelenföldön van, és állnak a vonatok, 20 percig semmi nem közlekedett. Most is az összes vonat késik, hogyha valaki kinyitja a MÁV applikációt, azt látja, ehhez képest a posztot törölték a Mávinform honlapjáról.”
Vitézy Dávid szerint elfogadhatatlan, hogy a MÁV beszámol egy ilyen komoly üzemzavarról, aztán pedig törli a posztot, miután már sorra érkeztek a kommentek az utasoktól, hogy ki hány perce várakozik a megállóban. Úgy gondolja, erre azért került sor, hogy Lázár Jánost megkíméljék egy újabb magyarázkodástól.
Ez olyan szinten ássa alá a MÁV utastájékoztatási gyakorlataiba vetett közbizalmat, hogy erre én példát nem láttam, és mindenképp azt gondolom, hogy a MÁV-nak erre magyarázatot kell adnia
– véli a Podmaniczky Mozgalom elnöke.
A történtekkel kapcsolatban megkerestük a MÁV-ot is, és megkérdeztük, hogy miért törölték a bejegyzést.
A Kommunikációs Igazgatóság válaszában kifejtette, hogy
nem töröltük a posztot, csak szerkesztettük, ahogy – a frissülő információk alapján – máskor is szoktuk. A Haváriaközpont munkatársai most is azon dolgoznak, hogy minél előbb megoldást találjanak a rendkívüli helyzetekben érintett utasok továbbutazására. Ottani munkatársaink ilyen módon való rágalmazása igazságtalan és méltatlan is.
A havazás miatt számos fennakadás történik az ország tömegközlekedésében. „A Győr–Veszprém vonalon 30-60 perccel hosszabb eljutási időre, rövidebb útvonalon közlekedő járatokra, pótlóbuszos átszállásra lehet számítani havazás miatt” – írja a Mávinform.
A vasúttársaság tájékoztatása szerint a Győrből 5:13-kor Veszprémbe elindult személyvonat csak Zircig közlekedik, onnan pótlóbusszal lehet továbbutazni. A Veszprémből 7:35-kor visszainduló személyvonat ugyancsak Zircig közlekedik, majd szintén pótlóbusszal juthatnak el az utasok Győrbe.
Nem sokkal szerencsésebbek azok, akik Bakonyszentlászlóról szeretnének eljutni Győrbe, mivel a 7:29-kor induló személyvonat várhatóan 25-30 perces késéssel fog közlekedni.
Vitézy Dávidot kérdeztük meg arról, mi az oka, hogy a MÁV soha nem tud felkészülni a télre, a havazás pedig minden évben problémákat okoz. A szakember kifejtette, hogy ne legyünk igazságtalanok, egy igazán nagy hó Európa bármely országában okoz üzemzavarokat a vasúti közlekedésben. Azonban szerinte „igazán nagy havazásról jelenleg Magyarországon nem beszélhetünk”.
Elmondása szerint az infrastruktúra általános állapota olyan, hogy a legkisebb üzemzavar is tud egy olyan továbbgyűrűző hatást okozni, ami aztán jelentős késésekhez vezet. Ha csak egy váltó eltömődik hóval, nem működik a váltófűtés, az már tud jelentős üzemzavarokat, továbbgyűrűző vasúti üzemzavarokat okozni.
Nyilván egy olyan infrastruktúra, ami amúgy is csúcsra van járatva, ami amúgy sincsen kellően karbantartva, ahol a szükséges felújítások gyakran elmaradnak, ott egy havazás is könnyebben okoz nagy üzemzavarokat. De nyilván nagy havazásoknál azért a legjobban karbantartott nagy rendszereknél, Nyugat-Európában is előfordulnak zavarok
– tette hozzá.
A Budapesti Közlekedési Központ is közleményt adott ki a havazás miatt. A BKK Info Facebook-oldalán jelentették be, hogy számos busz terelve közlekedik a fővárosban.
A fővárosban több helyen esik a hó, a magasabban fekvő területeken és számos külső kerületben havas, csúszós az utak burkolata, vezessenek fokozott figyelemmel!
– írták.
A legfontosabb változások a következők:
Az év első hóesése érte el a fővárost, és az aktuális előrejelzések alapján akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat a délelőtt folyamán Budapesten, ezért a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közművek kéréssel fordul a fővárosi autósokhoz, hogy
kizárólag jó műszaki állapotban lévő, téli gumival felszerelt járművekkel induljanak útnak – saját és a fővárosban közlekedők testi épségének megóvása, a balesetek elkerülése érdekében.
Kérik egyúttal, hogy a havazással, síkossá váló utakkal érintett időszakokban – általában legfeljebb egy-két napig – lehetőség szerint azok is a közösségi közlekedést vegyék igénybe, akik egyébként saját gépjárművel közlekednek a fővárosban.
Az FKF Köztisztasági Divízió az éjszaka folyamán, még a csapadék megérkezését megelőzően preventív szórást végzett, nehezítve ezzel az útpályák lefagyását. Munkatársaik jelenleg is 60 nagyobb szóró, ekéző célgéppel és további 8 járdatakarító járművel síkosságmentesítenek a fővárosban.
Budapest útjait az FKF a rendeletben meghatározott szigorú prioritási sorrendben takarítja: először a hidakat, felüljárókat, az autópályákat és a fő közlekedési utak fővárosi bevezető szakaszait, majd az autóbuszvonalak hegyvidéki szakaszait és egyéb közösségi közlekedési útvonalakat, ezt követően pedig a kórházakhoz, rendelőintézetekhez, a lakossági ellátást biztosító logisztikai bázisokhoz vezető utak következnek.
Az FKF hangsúlyosan felhívja a gépjárműhasználók figyelmét a járművek kifogástalan műszaki állapotának és téli gumival való felszereltségének szükségességére, hiszen az elakadt, megcsúszott vagy mozgásképtelenné vált személygépkocsik gyakran megnehezítik a BKK autóbuszainak menetrend szerinti közlekedését, sőt magát az utak síkosságmentesítését is ellehetetlenítik.
Az ingatlanok előtti járdák síkosságmentesítése az ingatlanok tulajdonosainak, üzemeltetőinek kötelessége, társasházak esetében a lakóközösségnek kell gondoskodnia az épület előtti járdaszakasz takarításáról.
„Adják vissza a jegyek árát az első hópelyhektől összeomló MÁV utasainak” – közölte Arató Gergely, a Demokratikus Koalíció frakcióvezető-helyettese.
Egy hét sem telt el azóta, hogy Lázár János másfél évtized fideszes kormányzás után megígérte, hogy minden rendben lesz a MÁV-val, mindent meg fognak csinálni, fel fognak újítani, és fizetni fognak a késésekért, majd ma reggel az első hópelyhektől omlott össze a MÁV. Előbb a Győr–Veszprém vonalon, majd a Székesfehérvár-Komárom vonalon figyelmeztettek akár egyórás késésre is, majd megadta magát Kelenföld is, így már szinte minden járat érintett a késésekben
– mondta a politikus.
„A Demokratikus Koalíció szerint másfél évtized kormányzás és a MÁV tönkretétele után nem ígérgetni kell, hanem megmutatni, hogy valóban fontosak az utasok. Itt az alkalom, hogy Lázár János bejelentse, hogy a ma elkéső utasok is visszakapják a jegyeik árát, és hogy ma bármely buszon lehet vonatjeggyel utazni. Nem fogadkozni és ígérgetni kell, hanem segíteni azoknak, akiket cserben hagyott az állami vasút és az azért felelős Orbán-kormány” – szúrt oda a kormánynak Arató Gergely.