Index Vakbarát Hírportál

Swietelsky-vezér: Sokkal nagyobb innovációs lehetőségek vannak a magyar aszfaltiparban

2025. január 20., hétfő 16:45

Bár nem a legfényesebb időszakát éli a magyar építőipar, mégis vannak olyan szegmensei, ahol lehetséges nem csak szinten tartani, de fejlődni is. A Swietelsky Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, Hegyi Zoltán szerint sokkal több a kiaknázatlan lehetőség a magyar aszfaltozás és útépítés szegmensében, csak egy kicsi finomhangolásra van szükség a munkafolyamatok alkalmával.

Hegyi Zoltán, a Swietelsky Kft. ügyvezető igazgatója arról beszélt a Magyar Építőknek, hogy amíg a legtöbb iparágban a leépítések korát éljük, addig náluk a fejlődésé a terep: új aszfaltkeverő üzemet avattak október elején Székesfehérváron, és még nagyon sok tervük van a jövőre nézve is.

Véleménye szerint a magyar útépítésben sokkal nagyobb potenciál rejlik, mint amit jelenleg ki tudnak használni, ezért innovatív megoldásokkal és multinacionális cégcsoport tudásbázissal is készülnek.

Az októberben átadott üzem a legmodernebb technológiát használja, kevesebb káros gőzt bocsát ki, és szükség esetén akár 3–4 hónap alatt áttelepíthető (szemi mobil keverő). 

Az eszköz képes a mart aszfalt visszaadagolására a jelenlegi előírásoknak megfelelő mértékben, de műszakilag alkalmas akár 35-40 százalékos recicling anyag felhasználására megfelelő előkészítés esetén

– tette hozzá Hegyi Zoltán.

Kifejtette, hogy az M1-es autópálya felújításában bíznak, mint új projekt, hiszen az M0-tól a 95-ös kilométerig teljesen visszabontják majd az aszfaltot, és utána 4–5 réteg friss aszfaltra lesz szükség, tehát ez egy eléggé biztos, hosszú távú projektnek tűnik.

Folyamatos fejlődés

Az áttörést a 4-es főút vecsési elkerülő szakasza hozta meg a vállalat számára, most pedig éppen az M6-os és M8-as autópályák 30 kilométeres szakaszán dolgoznak. Miután felkerültek a térképre, dolgoztak az M6 autópálya megépítésén, az Érd–Dunaújváros közötti szakaszon. „Addig döntően csak kisebb helyi érdekeltségű projekteken dolgozott a Swietelsky Magyarország Kft., de ettől kezdve sikeresen pályázott az egy és kétszámjegyű utak fejlesztései, amelyeken eredményesen teljesített” – fogalmazott Hegyi.

A 2010-es években szinte már az összes nagyobb út felújításában vagy építésében részt vettek, 2017 óta összesen 160 projekten dolgoztak és 400 kilométeren végeztek különböző beavatkozásokat.

Véleménye szerint a magyar aszfaltiparban sokkal nagyobb innovációs lehetőségek rejlenek, mint amennyit jelenleg kihoznak belőle. Arról is beszélt, hogy jó dolognak tartja, hogy a gyorsforgalmi utak nagy rész egy kézben összpontosul, mert így a „koncess12zor mint gazda” viselkedik, „a tervezési, kivitelezési és üzemeltetési feladatok egy érdekkörben kezelik”. 

12 ezer dolgozóval és évi 3,5 milliárd eurós forgalommal folyamatosan a jövőt tervezgetik, Hegyi Zoltán szerint a német módszerrel – vagyis a cégek közti együttműködéssel – sokkal több út épülhetne ugyanannyi forrásból. Szóval van még hova fejlődni, de ők a leépítések helyett a folyamatos bővülésre és a stabilitásra kívánják helyezni a hangsúlyt. 

Rovatok