Háromezer forintos anyagi hozzájárulást kér a szülőktől a fővárosi Madách Imre Gimnázium alapítványa. A befizetett összegek 20 százalékát – többek között – a rászoruló tanulók támogatására fordítanák, de az országos versenyekre, nyelvvizsgára való felkészítés, vagy a munkaidőn túli tanári továbbképzések honorálása is a körbe tartozna.
A budapesti, állami fenntartású Madách Imre Gimnázium alapítványa idén is a szülőktől kér anyagi támogatást. Segítségre van szükségük az osztálytermek korszerűsítésére, valamint a tanári többletmunka kifizetésére is – olvasható a Népszavában. A lap az információ forrásaként egy közleményt jelöl meg, amelyet a minap tett közzé az Alma Mater Madách Imre Gimnázium Alapítvány leköszönő elnöke.
Mint azt az Indexen megírtuk, Mészáros Csabát, a Madách igazgatóját azután mentette fel a Belügyminisztérium, miután az intézmény úgy döntött, hogy a kormány rendelete ellenére (egy abba foglalt kivételre hivatkozva) beengedik az okostelefonokat az iskolába.
Mészáros Csaba több mint harminc éve dolgozik az iskolában, és 2000 óta volt annak igazgatója. Az elbocsátást követően a tanulók és szüleik tüntetést tartottak a felmentett igazgató mellett, a tanárok pedig a tanévnyitó értekezlet végén búcsúztatták el az intézményvezetőt.
A közlemény felidézi, már 2022-ben is a szülők segítségét kérték, lehetőség szerint havi 8 ezer forint támogatással.
A kért összeget idén havi 3 ezer forintra csökkentették.
A szülők által befizetett összegek 20 százalékát „a tanulási környezetet érintő amortizáció lassítására, a tanulói és tanári terek élhetőbbé tételére, fontos eszközök államilag nem támogatott beszerzése fordítják. Támogatják a rászoruló tanulókat is, de a szülők által befizetett összegekből egészítik ki a higiénés-, fénymásolópapír és a hiányzó sportszerszükségletet is.
A volt igazgató szerint csak külső anyagi támogatással tudnak elvégezni olyan tevékenységeket, mint például az országos versenyekre, nyelvvizsgára való felkészítés,
a felügyelet helyett a tanulók haladását biztosító szakszerű helyettesítések biztosítása, erdei iskola, nyári táborok, külföldi tanulmányutak szervezése, az iskolai könyvtár fejlesztése, vagy a munkaidőn túli tanári továbbképzések honorálása.
Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője szerint régóta probléma a túlórák, többletmunkák kifizetésének kérdése, amit jogszabályi szinten kellene garantálni.
A mostani rendszer, illetve a jogszabályok miatt nem azon van a hangsúly, hogy minden iskolában, ahol ez szükséges, szakszerű helyettesítés legyen. A hangsúly azon van, hogy minél több ingyenmunkát sajtoljanak ki a pedagógusokból
– vélekedett Nagy Erzsébet hozzátéve, hogy bár a tankerületi központok elvben önálló költségvetési szervek, ő úgy látja, úgy működnek, mint az iskolák: gazdálkodási kérdésekben nincsenek valódi jogköreik, mindenért „felsőbb szinteken kell könyörögni”.
(Borítókép: Madách Imre Gimnázium. Fotó: Papajcsik Péter / Index)