Már félmillió magyart korlátozhatott a Facebook, miközben az online óriásplatformok tartalom- és fiókmoderálási szabályai gyakorlatilag átláthatatlanok – egyebek mellett erre mutatott rá egy, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült friss tanulmány, amely a Facebook és a YouTube vonatkozó gyakorlatát és szabályzatait vizsgálva kutatta, hogyan korlátozzák a nagy platformszolgáltatók a felhasználókat.
Az NMHH közleménye szerint a kutatást Ződi Zsolt jogász és jogi informatikai szakértő jegyezte (aki történetesen az Index vezérigazgatója is volt 2020-ig). Mint írták, a fentiek mellett Ződi Zsolt kutatásában arra is rávilágított, hogy „az online platformok havi szinten több millió szankcionáló döntést hoznak mesterséges intelligencia segítségével, amelyeknek aztán általában a felülvizsgálatát sem valós emberek végzik”.
A kutatás eredményeit összegző dokumentumból további érdekes részletek derültek ki, többek közt arról, hogy:
„Az óriásplatformok tartalomtörlési, fiókfelfüggesztési, fióktörlési és shadow banning gyakorlata a magyar felhasználókkal szemben” néven futó kutatás összefoglalójában emlékeztettek arra, hogy az Európai Parlament és a Tanács úgynevezett DSA-rendelete szabályozza az „óriásplatformnak” minősülő oldalak működését (ebbe a kategóriába azon platformok esnek bele, amelyeknek több mint 45 millió aktív felhasználója van havonta).
A vizsgálat ezen belül két platform, a Facebook és a YouTube működésére terjedt ki, továbbá két, a tartalommoderáláshoz kapcsolódó esetkörre: amikor a felhasználó tartalmait és fiókját explicit figyelmeztetéssel korlátozzák vagy törlik („banning”); illetve amikor a felhasználó értesítése nélkül korlátozzák a közzétett tartalmait („shadow banning”).
A kutatás részeként megállapították, hogy a két óriásplatform moderálási gyakorlatát előíró szabályozások „egy hétköznapi átlagfelhasználó számára teljességgel átláthatatlanok”, ráadásul folyamatosan változnak is, és erről nem értesítik külön a felhasználókat, akik így „legtöbbször csak az őket érő szankciók nyomán szereznek róluk tudomást”. „Ez azokat a felhasználókat, akik rendszeresen posztolnak (mint pl. médiavállalkozások), folyamatos nyomás alatt tartja, és folyamatos kísérletezésre, óvatosságra kényszeríti” – tették hozzá.
Majd megjegyezték: „A szabályzatokat az esetek elsöprő többségében mesterséges intelligenciák tartatják be, sőt még a panaszkezelést is ezek végzik első körben. Ezek a mesterséges intelligenciák képtelenek valódi, érdemi magyarázatot nyújtani a moderálás (tartalomeltávolítás) és a fiókkorlátozás és törlés eseteiben. Legtöbbször csak egyszerűen közlik, hogy a korlátozás melyik nagy kategória alá esik. Működésükről lényegében semmit nem lehet tudni.”
Az összefoglaló későbbi részében tértek ki arra, hogy a tanulmány behatóan foglalkozott a magyar felhasználókkal kapcsolatos banning és shadow banning gyakorlattal, és ezzel összefüggésben egy empirikus, reprezentatív kérdőíves kutatás adatait is ismertették, „amelyben a magyar Facebook-felhasználókat kérdezték meg ez irányú tapasztalataikról 2020-ban, 2021-ben és 2024-ben”.
Ebből válik világossá, hogy a moderálás problémája tömegeket érint Magyarországon, hiszen a felhasználók 10-12 százaléka említette (ez nagyjából 500 000 embert jelent), hogy már érte törlés vagy tiltás a Facebookon. Ennek a részhalmaznak ráadásul a felét többször is elérte ilyen intézkedés, és nagyjából a negyedüknek a fiókját is felfüggesztették, amely még mindig százezres nagyságrend
– írták az összefoglalóban.
Hozzátették azt is, hogy „az érintett felhasználók nagy része, 35-44 százaléka” úgy érzi, nem kapott megfelelő magyarázatot a moderációs döntésre, illetve a fióktörlésre, „és 20-30 százalékuk, ha kapott is, elégedetlen volt a magyarázattal”. Harmaduk kérte ugyan az intézkedés feloldását, de – a 2021-es és a 2024-es adatfelvétel idején – csak a tizedüknek oldották fel a korlátozását. „Ez az arány még jóval nagyobb (nagyjából a felfüggesztettek ötöde) volt 2020-ban. Ez a változás, akárcsak sok más, sokszor megmagyarázhatatlan »ugrálás« az adatokban gyakran annak köszönhető, hogy ezeket a döntéseket egyre inkább nem emberek, hanem mesterséges intelligenciák hozzák” – írták.
A tanulmány utolsó részében három médiavállalkozás (Partizán, 24.hu, Pesti Srácok) képviselőjének benyomásait is megosztották a banning és shadow banning gyakorlatáról. Azt egyik médiavállalkozás sem mondta közülük, hogy a területet problémamentesnek tartaná, de az egyes médiumok közt óriási véleményeltérés volt azzal kapcsolatban, hogy mekkorának érzik a bajt. „Bizonyos médiumok havi szinten egy-két alkalommal futnak bele korlátozásba, és komoly szankció még nem érte el őket, az egyik megkérdezett médiumot azonban a platformkorlátozások és kitiltások nagyon komolyan érintették. Nagyjából egy éve már minden formában ki van tiltva a YouTube-ról, és a Facebook-profilját is többször felfüggesztették” – írták, hozzátéve:
Amiben minden médium egyetértett, hogy a platformok szabályai nehezen kiismerhetők, a szabályok aprópénzre váltása, azaz az algoritmusok működése pedig még inkább. Mindenki próbál alkalmazkodni, de ez nagyon sokszor nem sikerül. A döntések magyarázatával és a panaszkezeléssel pedig minden orgánum, eltérő mértékben ugyan, de elégedetlen volt.
Végül megjegyezték, hogy bár a tanulmánynak nem volt közvetlen célja ajánlások megfogalmazása, mégis összeszedték egy csokorba, hogy mely területeken lenne érdemes továbbfejleszteni a platformok moderálási gyakorlatát:
A kutatás teljes anyaga ezen a linken tekinthető meg.
A témával kapcsolatban az NMHH megosztott egy videót is, amelyben Németh Gábor Sándor, az NMHH Online Platformok Főosztályának jogi szakértője foglalta össze a legfontosabb tudnivalókat.
(Borítókép: Jaap Arriens / NurPhoto / Getty Images)