A Pest Vármegyei Főügyészség a megtévesztett utasok kérelme alapján indított ellenőrzést egy budapesti utazási irodával szemben, mivel a megérkező utasok a pálmafás, homokos tengerpart helyett kerítéssel és őrtoronnyal elzárt partot és hullámtörő köveket találtak a helyszínen.
Egy utazási iroda 2024 januárjára repülős utazásokat kínált egy Srí Lanka-i hotelbe „all inclusive” ellátással. A honlapjukon közzétett képeken a szálloda közvetlenül a tengerparton feküdt, lassan mélyülő, hosszú, homokos partszakasszal, gyönyörű zöld pálmafás környezetben – írta a Pest Vármegyei Főügyészség az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében.
A baj azonban azzal van, hogy
Az ígéretekkel szemben a Srí Lankára megérkező utasok a helyszínen nem ezt tapasztalták: a tengerpart nem homokos, hanem hullámtörő kövekkel és drótkerítéssel lehatárolt, őrtoronnyal ellátott partszakasz volt.
A szállodából a tengerpart nem volt közvetlenül megközelíthető, kerítéssel le volt zárva, és a sziklarész kifejezetten meredek lejárattal tette csak elérhetővé a tengert.
Az utasok még helyben panaszt tettek, de elmondásuk szerint csak egy masszázst, illetve egy halvacsorát ajánlottak fel kompenzációként, végül az utolsó napokra is csak felár ellenében ajánlották fel a szálláshely megváltoztatásának lehetőségét.
Az ügyészség szerint érdemes tudni, hogy az utazási irodák által közzétett ajánlatokban, reklámokban szereplő képeknek különös jelentősége van a fogyasztói döntéshozatal során. Álláspontjuk szerint ebben az esetben is az elsődleges vizuális információknak (fényképeknek) ellentmondó valós helyzet miatt az utazási iroda megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot valósított meg, ezért az utasok a jogszabályi rendelkezések alapján kompenzációra lehetnek jogosultak, mivel – bizonyos kivételekkel – az utazási iroda felel akkor is, ha külföldi szolgáltató üzemelteti a szálláshelyet.
Ilyen esetben a törvény feljogosítja az ügyészséget, hogy a fogyasztók polgári jogi igényeinek érvényesítése érdekében képviseleti keresetet indítson a bíróságon, ezt megelőzően lehetőség van úgynevezett perelhárító ügyészi felhívás benyújtására is, mely esetén a vállalkozásnak módja nyílik a jogsértés önkéntes megszüntetésére.
A Pest Vármegyei Főügyészség élt ezzel a lehetőséggel, és felhívta az utazási irodát, hogy a honlapjáról távolítsa el azokat a fényképeket, amelyeken a Srí Lanka-i hotel homokos tengerparttal látható a sziklás tengerpart helyett.
Továbbá felhívta arra is, hogy nyilatkozzon, elismeri-e a szerződésszegést; az ügyészi felhívás eredményeképp az utazási iroda a honlapjáról eltávolította a Srí Lanka-i hotelre vonatkozó megtévesztő utazási ajánlatát (a teljes anyagot fényképekkel együtt), továbbá elismerte a szerződésszegést és azt, hogy a fogyasztóknak nyújtandó esetleges díjengedmény, illetve további kártérítési tekintetében fennálló felelőssége kapcsán kimentési ok nem áll fenn – olvasható a közleményben.