Index Vakbarát Hírportál

Terézváros a Podmaniczky park tervével pályázik a Nyugati mögötti terület fejlesztésére

2025. január 30., csütörtök 16:18

A terézvárosi önkormányzat mai közgyűlésén egyhangúlag megszavazta, hogy január 31-én beadja a régóta tervezett Podmaniczky park projektet a MÁV pályázatára. A Nyugati pályaudvar mögötti jelenleg elhagyatott területen a 3,2 hektáros közparkot Budapest VI. kerületének kerületi önkormányzata 2,6 milliárd saját forrásból hozná létre, mindössze három év alatt.

A közgyűlésen felmerült egy 8 milliárdos változat is, a testület elutasította, mivel a beruházást az önkormányzat saját forrásból, hitel nélkül szeretné megvalósítani a Podmaniczky utcával párhuzamosan húzódó területen – ismertette a hvg.hu.

Mint mi is beszámoltunk róla, tavaly év végén nagy politikai vitát kavart, hogy a MÁV magánkézbe adná a budapesti főpályaudvarok környéki területét. A tendernyertes magánfejlesztők 90 százalékos részesedéssel 99 évre kapnák meg a hasznosítási jogot, miközben a terület az állam tulajdonában marad, ez a Nyugati pályaudvar környékét éppúgy érinti. A pályázatban nem szabályozzák a zöldfelület arányát, így az egész beépíthető marad. Vitézy Dávid ingatlanpanamának nevezte az állam tervét. Terézváros attól tart, hogy a pályázat miatt a Podmaniczky utcai spontán zöldterületet is beépítik, ezért szeretné elérni, hogy park épüljön a helyén.

A tender által megnevezett Nyugati mögötti vasúti terület a tervezett parknál nagyobb, így az önkormányzat szerint iroda- vagy lakásépítésben érdekelt cégek is társulhatnának Terézváros pályázatához. A szomszédos Westend mögötti területre például a Gránit Pólus cégcsoport többfunkciós épületeket tervez, ezért számukra sem mindegy, mi valósul meg a környéken – írja a lap. Az önkormányzat azzal érvel, hogy a Nyugati Budapest egyik legforgalmasabb csomópontja, míg Terézváros a legzsúfoltabb kerület, ahol minimális a zöldterület. Egy újabb beépítés tovább rontaná az életminőséget. A park 70 százaléka zöld, 30 százaléka burkolt felület lenne, utóbbi közösségi és sportcélokat szolgálna.

A terület azonban erősen szennyezett, a kármentesítésre az önkormányzat legfeljebb 100 millió forintot tud biztosítani, de ha teljes talajcserére lenne szükség, az milliárdos nagyságrendű lenne, ami állami támogatás nélkül nem kivitelezhető. Az önkormányzat szerint az is kérdés még, hogy a kormány visszavonja-e a Ferdinánd híd felé eső rész kiemelő rendeletét, ami korábban egy artistaképzőnek adott volna helyet.

Soproni Tamás polgármester attól tart, hogy a MÁV-pályázattal az állam feladja a közérdek védelmét, azzal, hogy fenntartóként kivonja magát, anélkül, hogy a magánfejlesztőktől a közérdek érdekében bármiféle fejlesztést elvárna. A csütörtöki testületi ülésen ugyanakkor Kovács Balázs Norbert, a kormány budapesti fejlesztésekért felelős biztosa támogatta a zöldterületi elképzelést. A lap ugyanakkor különösnek véli, hogy nincs látható szakmai együttműködés Lázár János építési és közlekedési miniszter irányítása alá tartozó MÁV és a kormánybiztos között.

Rovatok