Változtatásokat vinnének végbe a budapesti állatkert területén, a mostani Fővárosi Nagycirkusz helyén pedig új cirkuszművészeti központ épülne. Az elképzelések alapját Kovács Balázs Norbert miniszteri biztos korábbi koncepcióterve adja.
A MÁV decemberben Budapest nagy pályaudvarai – köztük a Nyugati pályaudvar – fejlesztésére írt ki pályázatot, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) pedig megvalósíthatósági tanulmányt is rendelt a terület átalakítására – írja a Népszava.
A változtatások alapját Kovács Balázs Norbert miniszteri biztos korábbi koncepcióterve jelenti. E szerint a Westend mellett kialakított vágányok mellé helyeznék át a pályaudvar fogadócsarnokában lévő sínpárokat. A csarnokba kizárólag a repülőtéri vasút szerelvényei futhatnának be. Továbbá javaslatokat várnak arra, hogyan tolják át a Váci út felőli oldalra a felújításra szoruló vasútüzemi részt, ezzel teret biztosítva a magántőkéből létrejövő fejlesztésekre.
A koncepciótervben szerepel egy zöldfolyosó, amely a Podmaniczky út mellett a Teréz körúttól a Városligetig húzódna – s a körút egy részén közparkot hoznának létre. Azonban az új cirkuszművészeti központ is ott épülne fel, ezért megoldásként a Fővárosi Nagycirkusz városligeti épülete mellé helyeznék át. Viszont ott sincs erre hely a Fővárosi Állat- és Növénykert (FÁNK) miatt, amely ott húzódik, s funkcióvesztés nélkül nem tud területet biztosítani.
Kovács Balázs Norbert szerint az lenne a jó megoldás, ha az intézmény mögötti vasúti terület felé helyezkedne az állatkert, és így a cirkusz is megkapná a szükséges területet. A vasúti vágányokat pedig a Vágány utca mellé helyeznék át.
A főváros nem zárkózik el attól, hogy a cirkusz és az állatkert közös fenntartásba kerüljön – derült ki a VI. kerület csütörtöki testületi ülésén –, s a miniszteri biztos szerint ez egy jó lehetőség arra, hogy a Biodómmal is kezdjenek valamit.
Az Orbán-kormány ugyanis csak akkor hajlandó költeni a létesítmény befejezésére, ha az állami kezelésbe kerül
– tette hozzá Kovács Balázs.
További tervekről is szó esett, és elmondta, hogy a Ferdinánd hidat elbontanák. A gyalogos és kerékpáros forgalom átvezetésére egyelőre keresik az alternatív megoldást, de az autókat határoló gyűjtőutakra terelnék. Felmerült a Nyugati pályaudvarról induló vágányok föld alá süllyesztése, de az nagyon sokba kerülne.
A miniszteri biztos hangsúlyozta, hogy a végső terveket a kerülettel és a fővárosi önkormányzattal együtt alakítanák ki, a területen egyelőre változtatási tilalom van érvényben, s ezt csak a kerületi önkormányzat oldhatja fel. Bár örült a nyitottságnak Soproni Tamás momentumos polgármester, ugyanakkor kételkedett is az előző évek sikertelen egyeztetései miatt a közpark kialakításáról.