Index Vakbarát Hírportál

Újítás a magyar utakon: megnyitják a leállósávot az autósok előtt

2025. február 4., kedd 20:18

Hamarosan az M1-es, az M3-as és az M7-es autópályán is bevezetik az intelligens leállósáv rendszerét, azaz az ITS-t. Ennek lényege, hogy baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén megnyitják a leállósávot az autósok előtt, hogy enyhítsék a gyorsforgalmi utak terhelését.

Mint megírtuk, az M1-es autópálya bővítésének munkálatai 2025. szeptember 1-jén kezdődnek, és a tervek szerint nemcsak hogy megújul a pálya burkolata, hanem az M0-s csomóponttól a Concó pihenőig intelligens leállósávrendszerrel (ITS-rendszerrel) ellátott leállósávok is épülnek több ütemben.

Ezeket csak akkor nyitják meg, ha a forgalom vagy a forgalmi helyzet indokolja. Az intelligens leállósáv a többi forgalmi sávval egyenértékű lesz, vagyis ugyanúgy 3,75 méter széles, tehát csúcsforgalomban akár 2×4 sávon is haladhat a forgalom. 

A vezess.hu kérdésére az MKIF Zrt. elmondta, hogy az M7 és az M3 autópályák bővítésekor is ITS-rendszerrel ellátott leállósávok létesülnek majd. A társaság a forgalomtechnikai menedzsmenttervek jóváhagyása után azt is közölni fogja, hogyan zajlik majd az utak ellenőrzése, és a sávmegnyitás. 

Előnyök és hátrányok

A portál arról is beszámolt, hogy az intelligens leállósáv rendszerével növelni lehet az útszakasz forgalomáteresztő képességét, enyhítve a dugók nagyságát és rövidítve az eljutási időt, ezzel pedig csökkentve a helyi károsanyag-kibocsátást. Emellett így a balesetek száma is redukálható.

Más országok – mint az Egyesült Államok vagy Németország – már évek óta használják ezt a rendszert, amely egyébként nem vált be minden esetben, ugyanis az autósok sokszor nem tudták eldönteni, hogy az adott időszakban éppen szabad-e használni a leállósávot, vagy nem. További hátránya lehet, hogy csak addig működik, amíg nem következik be baleset ezen a sávon, vagy amíg nem robban le ott egy jármű. 

A teljes kivitelezés 2029. augusztus 31-ig tart, tehát négy teljes évet vesz igénybe. Az M0–Bicske közötti szakaszt 2028. augusztus 31-ig kell befejeznie az MKIF Zrt.-nek, de közben 2027-ben elindul az M7-es bővítése is, 2028-ban pedig az M200-as építése indul meg: Komáromtól Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig, majd onnan már M8 néven halad tovább a pálya Kecskemét északi részéig.

Rovatok