Csaknem ötezer pórul járt fogyasztó fordult 2024-ben a Budapesti Békéltető Testülethez, miután valamely szolgáltatással vagy termékkel kapcsolatos panaszát elutasította az érintett vállalkozás. Tavaly 1,7 milliárd forint ügyértékben született döntés, és az esetek több mint kétharmadában olyan végeredmény, amely mindkét fél, a fogyasztó és a vállalkozás megelégedésével zárult.
Ha egy fogyasztónak a vásárlással kapcsolatban kifogása merül fel, és azt nem tudja a vállalkozással rendezni, békéltető testülethez fordulhat. Ez a vitarendezési fórum több mint negyedszázada van jelen hazánkban: jelenleg országosan nyolc regionális békéltető testület működik.
Az alapvető eljárási szabályokról a fogyasztóvédelmi törvény rendelkezik. A békéltető testület egyezséget próbál meg létrehozni a fogyasztó és a vállalkozás között, ennek hiányában pedig dönt az ügyben. A vásárló csak egyedi jogvitájával fordulhat a testülethez, más ügyben (például megtévesztés vagy minőségi kifogás esetén) átteszik a panaszt a fogyasztóvédelmi hatósághoz.
Ezeket a szakmailag független békéltető testületeket a vármegyei és fővárosi kereskedelmi és iparkamarák működtetik. Hatáskörükbe tartozik a fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése. Az érintett vállalkozásnak együttműködési kötelezettsége van, ami azt jelenti, hogy köteles a meghallgatásra válasziratot benyújtani, illetve a cég képviselőjének megjelenni, mert ellenkező esetben a fogyasztóvédelmi hatóság bírságot szab ki rá.
A békéltető testületi eljárás megindításának feltétele, hogy a fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül kísérelje meg a panaszügy rendezését.
Csak ennek sikertelensége esetén adható be kérelem a békéltető testülethez, amely négyféle határozatot hozhat:
Fontos garanciális szabály: a békéltető testületi döntés nem érinti a fogyasztónak azt a jogát, hogy igényét bírósági úton érvényesítse.
Hazánkban a legnagyobb ügyforgalma a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által működtetett Budapesti Békéltető Testületnek (BBT) van, amelyhez tavaly 4822 kérelem érkezett. A békéltetési ügyek közül év végéig 4725 zárult le, az eljárások átlagos időtartama 75 nap volt. 2024-ben csaknem 1,7 milliárd forint ügyértékben született döntés, 10 százalékkal nőtt az egyezséggel záródó ügyek száma, 71 százalékban pedig olyan végeredmény jött létre, amely mindkét fél, a fogyasztó és a vállalkozás megelégedésével zárult.
A Budapesti Békéltető Testület célja, hogy a piaci szereplők és a fogyasztók között felmerülő vitás esetek a lehető leggyorsabban, legkevesebb anyagi ráfordítással, a fogyasztók számára ingyenesen, és mindkét fél részéről a legnagyobb megelégedéssel záruljanak
– hangsúlyozza Inzelt Éva, a testület elnöke. Elmondása szerint bizonyos jogviták már az eljárás írásos szakaszában rendeződnek, ha pedig ily módon nem sikerül megegyeznie a két félnek, a fogyasztó kérésének megfelelően személyes vagy online meghallgatást tűznek ki, ahol a vállalkozásnak kötelessége megjelenni.
A testületek alávetési nyilatkozat nélkül is a bírósági ítéletekkel megegyező érvényű kötelezést tartalmazó határozatot hozhatnak a vállalkozásokkal szemben, ha a kérelem megalapozott, és a fogyasztó érvényesíteni kívánt igénye nem haladja meg a 200 ezer forintot.
2024-ben is sokféle ügyben járt el a Budapesti Békéltető Testület. A szolgáltatások körében a postai és távközlési, a telefonszolgáltatással kapcsolatos, valamint a különböző közüzemeket (víz, gáz, villany) érintő kifogások voltak többségben, ahogy a parkolási ügyek is jelentős hányadát teszik ki a BBT ügyeinek.
Tavaly nagymértékben emelkedtek a légitársaságokkal szembeni kompenzációs igények. Miközben az Európai Unióban jogszabályok védik az utasok jogait, a légitársaságok nem restek kibújni a felelősség alól. Márpedig a többórás, esetleg többnapos késés, járattörlés, problémás utasfelvétel, elveszett poggyász miatt akár több százezer forintos kártérítés is járhat.
Ha pedig nem sikerül megegyezni, akkor a követelés érvényesítésének egyik hatékony módja a békéltető testületi eljárás.
Számtalan panasz érkezett olyan, az interneten talált cégekkel és vállalkozókkal szemben, akik gyors javítási-szerelési, például duguláselhárítási munkát ígérnek, aztán tetemes vállalkozási díjat számláznak ki pusztán már a kiszállásért is, kihasználva a fogyasztók szorult helyzetét és a sürgős javítási igényt.
A tartós fogyasztási cikkek, ezek közül is legnagyobb arányban lábbelik, bútortok, matracok és műszaki cikkek meghibásodása miatt indult a legtöbb békéltető testületi eljárás, de a BBT tájékoztatása szerint kiemelt helyet foglalnak el az okoseszközök (okosóra, mobiltelefon), szórakoztatóelektronikai eszközök (számítógép, laptop, tablet), kisebb és nagyobb háztartási gépek, használt autók miatti panaszos ügyek is.
Sokan fordultak a békéltető testülethez webshopon keresztül vásárolt, nem megfelelő minőségű termékek miatt. Az online vásárlások esetében továbbra is gondot jelent, hogy a fogyasztók nem kapnak tájékoztatást a webáruházat működtető vagy a szolgáltatást nyújtó vállalkozás nevéről, székhelyéről, adó- és/vagy nyilvántartási számáról. Ezeknek az adatoknak a hiánya megnehezíti, és az esetek jelentős részében ellehetetleníti a fogyasztói jogérvényesítést.
(Borítókép: Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. Fotó: Kaszás Tamás / Index)