Súlyos összegre büntette a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Foodorát, amiért nem megfelelő módon adtak tájékoztatást egy kedvezményről és a rendszerhasználati díjról. Ezenfelül a hivatal úgy ítélte meg, hogy a cég késleltette az eljárást, amiért további 20 milliót kell fizetniük.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora, ezért több mint 35 millió forintos bírságot szabott ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére a Gazdasági Versenyhivatal – adta hírül az MTI.
A cég egy 2023 őszi akciójában kétezer forint kedvezményt és ingyenes szállítást ígért, azt ugyanakkor nem közölte, hogy ez csak a hatezer forint feletti rendelésekre vonatkozott. A vállalkozás késleltette a GVH eljárását, ezért a versenyfelügyeleti bírságon felül 20 millió forint eljárási bírságot is kiszabott rá a GVH Versenytanácsa, amit a cég már be is fizetett.
A GVH figyelmeztetett, hogy a nemzeti versenyhatóság az ételkiszállító vállalkozások kereskedelmi tevékenységét is kiemelten figyeli.
A GVH megvizsgálta azt is, hogy a cég 2024. június 14–20. között nem megfelelően tájékoztatta a fogyasztókat a rendszerhasználati díj felszámításáról. Mindezek alapján a GVH Versenytanácsa, figyelembe véve a vizsgált reklámkampány költségét,
összesen 35,2 millió forint bírságot szabott ki a cégre.
Mindez arra hívja fel az eljárás alá vont vállalkozások figyelmét, hogy az adatszolgáltatási kötelezettségüknek pontosan és határidőben kell eleget tenniük.
A konkrét üggyel kapcsolatban a GVH arra hívja fel a figyelmet, hogy ha egy vállalkozás árkedvezményt ígér, és annak érvényesítése valamilyen feltételhez van kötve, akkor azt a kedvezmény hirdetésével egyidejűleg, egyértelműen kommunikálnia kell a fogyasztók felé.
A történtekre a Foodora is reagált. Közleményükben kifejtik, hogy elkötelezettek a hatályos jogszabályok betartása mellett, ezért a GVH határozatában foglaltaknak eleget tesznek, habár tartalmával nem értenek egyet.
Hangsúlyozzák, reklámkampányaik célja az átlátható és teljes körű tájékoztatás. A hatóság megállapította, hogy egyes hirdetésekben az ajánlat részleteit nem megfelelő betűmérettel tüntettük fel, azt azonban cáfolják, hogy szándékosan elhallgatták volna az ajánlat részleteit. Kiemelik, hogy hirdetési és webes felületeiken, továbbá az applikációjukban is a rendelési folyamat megkezdésétől minden információ elérhető.
Elmondták, hogy már a vizsgálat 2023-as kezdetét követően módosították reklámanyagaikat, és számos, a vizsgálat alatt felvetett szempontot időközben beépítettek a gyakorlatukba.
Az eljárás késleltetésére reagálva megjegyzik, hogy mindig is a jogalkotó szándéka szerint kívántak eljárni, ezért az utólagos adatmódosításra kiszabott bírságot túlzásnak tartják.
A 16 hónapig tartó, 13 körös adatszolgáltatás során újabb kérdések merültek fel, amelyekre újabb válaszokat adtunk, azokat pontosítottuk.
– írták közleményükben.
Kifejtették, hogy elkötelezettek a megrendelők kiváló rendelési élménye és a folyamatos fejlődés mellett, ezért együttműködve fogadják a GVH fejlesztő javaslatait.