Index Vakbarát Hírportál

A GVH nem hagyta szó nélkül a büntetését kifogásoló Lidl közleményét

2025. február 14., péntek 18:13

A versenyhivatal szerint az áruházlánc kifogáskeresés és ujjal mutogatás helyett vállalhatná a felelősséget, ezzel ugyanis nem segítenek a több mint egymillió magyar cukorbetegen.

Ahogy arról korábban hírt adtunk, a Gazdasági Versenyhivatal február 13-án, csütörtökön közölte, hogy megtévesztő volt a Lidl Magyarország kommunikációja több „teljes kiőrlésűként” hirdetett terméke esetében. Kiderült, hogy az érintett pékáruk alapanyaga csak alig egyharmad arányban volt teljes kiőrlésű lisztből. A fogyasztók megtévesztése miatt a GVH Versenytanácsa 186 millió forint bírságot szabott ki, az országszerte mintegy 200 áruházat működtető kiskereskedelmi vállalkozásra.

A büntetésre reagált az áruházlánc, akik kifogásolták a határozatot. Leszögezték, hogy felelős vállalatként folyamatosan azon dolgoznak, hogy felhívják a figyelmet az egészségtudatos táplálkozás fontosságára, és széles, magas minőségű termékkínálattal támogassák a vásárlókat a tudatos vásárlói döntések meghozatalában.

Az érintett négy termék beszállítója szerződésben garantálta a Lidl számára a teljes kiőrlésű megnevezés használatának jogszerűségét. Továbbá az árucikkek teljes kiőrlésű liszttartalma úgy került meghatározásra, hogy annak beltartalmi értékei mellett az ízélmény is megmaradjon

– közölte a Lidl Magyarország.

A GVH pénteken erre a kijelentésre reagálva juttatott el választ szerkesztőségünkhöz, melyben az alábbiakat írják:

A KSH adatai szerint Magyarországon több mint egymillióan élnek cukorbetegséggel. A Gazdasági Versenyhivatal eljárása azért indult, mert cukorbeteg fogyasztók fordultak a versenyhatósághoz a Lidl kifogásolt kereskedelmi gyakorlata miatt. A cukorbetegséggel élők számára rendkívül lényeges, hogy milyen összetevőkből álló élelmiszereket, péksüteményeket fogyasztanak, ez ugyanis alapvetően befolyásolja az egészségüket, illetve életminőségüket.

Horváth Bálint, a GVH kommunikációs vezetője hozzátette, hogy a vállalkozásoknak a kereskedelmi kommunikációjuk kialakításakor figyelmemmel kell lenniük arra, hogy a fogyasztók miként fogják értelmezni üzenetüket, és nem várhatják el a fogyasztóktól, hogy az állítások valóságtartalmának utánajárjanak. Különösen igaz ez, hogyha sérülékeny, például beteg fogyasztókról van szó. A Gazdasági Versenyhivatal mindenben a cukorbetegek oldalán áll, az eljárásával és döntésével pedig a sérülékeny, cukorbetegséggel élő fogyasztókat védi.

A GVH Versenytanácsa a határozatában eltiltotta a Lidl Magyarországot a „teljes kiőrlésű” termékekkel kapcsolatos jogsértő gyakorlat további folytatásától.

A versenytanács elnöke, Rigó Csaba Balázs a magyar fogyasztók védelme érdekében javaslatban kezdeményezi a „teljes kiőrlésű” termékekkel kapcsolatos jogszabályi előírások felülvizsgálatát, illetve kiterjesztését. Továbbá vizsgálják más kiskereskedelmi áruházláncok, „teljes kiőrlésű” termékekkel kapcsolatos tájékoztatási gyakorlatát is.

Rovatok