Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője új javaslattal állt elő. Azt szeretné, hogy minden Budapesten érvényes, a BudapestGO-ban megváltott, 30 napos vagy annál hosszabb érvényességű tömegközlekedési bérlethez automatikusan járjon havi 10 alkalom Bubi, legfeljebb alkalmanként 30 perces útra. A Magyar Kerékpárosklub elnöke ezzel kapcsolatban az Indexnek kiemelte, hogy így a korábbi 12 pontjukat ki is tudnák pipálni.
„Azt javaslom a február végi, jövő heti Fővárosi Közgyűlésen, hogy minden Budapesten érvényes, a BudapestGO-ban megváltott, 30 napos vagy annál hosszabb érvényességű tömegközlekedési bérlethez automatikusan járjon havi 10 alkalom Bubi, legfeljebb alkalmanként 30 perces útra” – jelentette be hétfőn Vitézy Dávid.
A Podmaniczky Mozgalom vezetője szerint így elő lehetne mozdítani, hogy még többen próbálják ki és használják a Bubit, és akik valóban a tömegközlekedés mellett, kiegészítőleg használják, ezt könnyen megtehessék.
Vitézy Dávid javaslata szerint a rendszeres Bubi-felhasználók számára megmaradna az önálló Bubi-bérlet is. „Itt az ideje a Bubit a tömegközlekedési bérlet részévé tenni – ahogy a programomban is szerepelt, és ahogy a Magyar Kerékpárosklub felé vállaltam” – összegezte.
Az ügyben az Index megkereste Kürti Gábort, a Magyar Kerékpárosklub elnökét, aki elsőként azt emelte ki, hogy 2024 tavaszán minden főpolgármester-jelölttől vállalásokat vártak. Ezeket 12 pontban foglalták korábban össze:
„Ha a közgyűlés megszavazza a kezdeményezést, akkor az 5. pontunk egy újabb része teljesülne, amivel tulajdonképpen 2026-ra kipipálhatnánk a teljes pontot. Egy civil szervezetnek ezek mindig ünnepnapok” – összegezte az Indexnek Kürti Gábor.
felidézte, hogy Egész Budapest területén, éves átlagban 2 százalék körülire emelkedett a kerékpározók száma, a belvárosban helyenként a 10 százalékot is megközelíti.
Vitézy Dávid bejegyzésében arra emlékeztetett, hogy az első generációs Bubit 2014-ben indították el a BKK-ban. Az elmúlt években a rendszer jelentős átalakulásokon, fejlesztéseken ment keresztül, amelyek tovább növelték a népszerűségét és az elérhetőségét. A Mol Bubi már jelenleg több mint 200 gyűjtőállomással és több ezer kerékpárral működik városszerte.
Jelenleg a harmadik generációs rendszer közbeszerzési eljárása folyik a BKK-nál, amely a rendszer bővítését irányozza elő nemcsak darabszámban, hanem a külső kerületek felé is a metrók mentén. Ráadásul Kürti Gábor szerint a kerékpáros-közlekedés általában mindenhol megugrik, ahol valamilyen fejlesztés ezt vonzóvá és biztonságosabbá teszi (Bartók Béla, Üllői út, Váci út stb).
A körúton a napi 800 kerékpározóból a sávok kialakításával éves átlagban 3800, nyáron 5-6 ezer lett, és ennek továbbgyűrűzésével a Margit hídon tavasztól őszig a napi 8-10 ezer sem ritka. A Bubi egyrészt növelte a belvárosi kerékpáros utak számát, de még nem tisztázott, hogyan hatott a fővárosban megtett kerékpáros utazások össztávolságára. Valószínűleg a hosszabb kerékpáros utak egy részét kiváltja a közösségi közlekedés és Bubi kombinációja, de erről még nem ismerek kutatást. Meg nem is lenne igazán baj, mert ebben van a legnagyobb potenciál, mivel akár minden szóló közlekedési módnál (bringa, autó, tömegközlekedés) is gyorsabb lehet
– fogalmazott Kürti Gábor, ugyanakkor a Magyar Kerékpárosklub elnöke szerint csodát sem lehet várni.
„A már említett 12 pontunkból minden jelölt felé a legelső fontosságát hangsúlyoztuk. Elengedhetetlen, hogy ha el akarjuk érni a közgyűlésben a 2019-ben egyhangúan megszavazott Budapesti Mobilitási Terv 2030-as céljait, akkor legalább olyan arányban kell költeni a kerékpározásra, amekkora a forgalmi részaránya, azaz évi nagyjából 6 milliárd forintot. Ennek sajnos évtizedek óta a közelében sem vagyunk, aminek a növelése jelenleg a legfontosabb célunk” – tette hozzá.
Fontos kiemelni, hogy a Belvárosban a Bubi mostanra tényleg kiegészíti a tömegközlekedést, bár vannak még fejleszthető területek. Kürti Gábor szerint a külvárosi ráhordásban a Bubi 3.0 hozhat áttörést.
Vitézy Dávid is hangsúlyozta a bejegyzésében, hogy a javasolt kedvezmény bevezetéséhez a Bubi harmadik generációjának beindítására van szükség, mivel az informatikai rendszer fejlesztését követően lehet integrálni a Bubit a BudapestGO-ba, és ott biztosítani ezt a kedvezményt.
Ugyanakkor a rendszer programozása, fejlesztése szempontjából időszerű most dönteni a kedvezmény jellegéről, mértékéről, ezért kérem a Közgyűlés támogatását ahhoz, hogy a Bubi legyen a tömegközlekedési kínálat integráns része
– összegezte a politikus.
A Magyar Kerékpárosklub elnöke szerint a 2.0 végre fújt gumikra váltott, így könnyebb tekerni. Ezzel a Bubi már alkalmas a budapesti használatra. Természetesen a strapabírás igénye kompromisszumokkal is jár, „de napi szinten használom, és a jellemző 1-3 kilométeres távokon teljesen jó. Sokat várok az elektromos verziótól is a budai dombos területeken.”
Kürti Gábor szerint a kerékpározás és a tömegközlekedéssel együtt egyszerűen mindennél jobb. Megadja azt a mozgásfaktort, ami egy átlagos nagyvárosi embernek pluszidővel és pénzzel elérhető, így bármelyik hiányában inkább felvállalja a mozgáshiány miatti életévi és életminőségi veszteségeket. Már napi 10-20 perc bringázás is óriási hasznokkal jár, a Bubi pedig minimálisra veri a küszöböt ezelőtt.
(Borítókép: Branstetter Sándor / MTI)