Index Vakbarát Hírportál

Napvilágra került az új KRESZ tervezete

2025. február 19., szerda 15:53

A gyalogosokra, kerékpárosokra, elektromos rollerrel közlekedőkre, autósokra és a tanulóvezetőkre is vonatkozó KRESZ-szabályok változhatnak meg egy új tervezet szerint.

A mintegy huszonhét oldalas jelentés az ügyben zajló közigazgatási egyeztetéshez készült, és részleteiben annak az egyéves szakmai előkészítő folyamatnak az eredményeire épül, amelyben száz közlekedési szakértő, illetve hetven szervezet vett részt – írja a Telex.

Az egyeztetések célja az volt, hogy a száraz nyelvezetű, az utóbbi évtizedekben végrehajtott kisebb módosítások miatt nehezen átlátható jelenlegi KRESZ-t egy átdolgozott jogszabály váltsa fel. A táblák vagy jelzőlámpák jelentése ugyanúgy változatlan maradhat, mint a nemzetközi jogrendbe illeszkedő egyéb közlekedési szabályok.

Az autópálya nem mindenkié

Mivel a forgalom nagy részét autók teszik ki, az autósokra vonatkozó szabályok változása különösen fontos. Egyebek mellett egységesíthetik a sebességhatárokról szóló rendelkezéseket, egyúttal autóúton a mostani 110 helyett akár 120 kilométer per órás sebességhatárt is megengedhetne az út kezelője, 

az autópályák egyes szakaszain pedig akár 140 kilométer per órás gyors szakaszokat is kijelölhetnek.

Jelenleg a teherautók, a buszok és az utánfutót vontató autók, lakott területen kívül mindenhol 70 kilométer per órával mehetnek, a javaslat szerint viszont az összes felsorolt útszakaszon 90-re gyorsíthatnának ezek a járművek. Ezt a szabályt azzal egészítenék ki, hogy

autóútra és autópályára csak olyan járművel, illetve járműszerelvénnyel lehetne felhajtani, amely legalább 70-es tempóra képes.

A kerékpárosok a tervezet szerint járdán és gyalogosövezetben maximum 10 kilométer per órával tekerhetnének, gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott szakaszokon 25 kilométer per óra lenne a rájuk vonatkozó sebességhatár. 

Írásba foglalhatják az úgynevezett cipzárelvet, vagyis hogy amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor az egyenesen továbbhaladó sávban közlekedőknek bizonyos esetekben be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket.

Szimulációs oktatás és a kerékpárosok védelme

Akik az új szabályzat hatályba lépése után kívánják letenni a B kategóriás jogosítványt, részt vehetnek szimulációs oktatásban. A gépekkel olyan közlekedési helyzeteket is alaposan be lehet gyakorolni, amelyek élőben feltartanák a forgalmat, esetleg veszélyesek. Ugyanakkor fontos, hogy csak a közlekedési hatóság által engedélyezett szimulátorral végzett gyakorlást veszik figyelembe a vizsgán. Az elképzelés szerint a kötelező 29 gyakorlati órából legfeljebb hatot válthatnak ki így a tanulóvezetők.

A javaslat kötelezővé tenné a kerékpáros bukósisak viselését 14 éves kor alatt, illetve a kötelező oldaltávolságot is előírná. A tervezet szerint 50 kilométer per óra sebességig egy métert, ennél nagyobb sebességű elhaladásnál legalább másfél métert kellene tartani mellettük. Ezzel nemcsak a gyorsabb jármű által keltett légörvények zavaró hatását csökkentenék, de a biciklisek oldalirányú kitérése sem okozna balesetveszélyt a manőver közben. 

A feltorlódott kocsisorok nem tartanák fel többé a kerékpárosokat és a motorosokat sem.

Az előbbiek álló vagy lassan haladó járművek mellett jobbról előremehetnének, a segédmotorosok a sorok közt vagy szintén jobbról, a motorosok pedig balról, vagy szintén a sorok közt.

Gyalogos- és a kétféle közlekedési módot előnybe hozó vegyes övezetek ötlete is szerepel a tervezetben: az előbbiekben az út teljes szélességét a gyalog közlekedők használhatnák, és alapvetően itt nem lehetne járművel közlekedni, a vegyes zónákban pedig ugyancsak megszüntetnék a hagyományos autóforgalmat.

Roller, puszi, miserend

A jelentés szerint kis és nagy teljesítményű elektromos rollereket is megkülönböztetnek majd az új jogszabályban, és ezekre merőben eltérő szabályok vonatkoznak majd. Az előbbiek azok, amelyek legfeljebb 25 kilométer per óra sebességre képesek, csak 12 évnél idősebbek használhatnák őket, az első két évben sisakot kéne viselniük, és járdán maximum 10, máshol 20 kilométer per órás sebességgel közlekedhetnének.

Az erősebb elektromos rollerek a segédmotorokra vonatkozó szabályok szerint vehetnének részt a forgalomban, így tehát nemcsak a már most is kötelező felelősségbiztosítást kéne rájuk kötni, de vezetésükhöz 14 éves alsó korhatár is tartozhat, legnagyobb megengedett sebességük pedig 45 kilométer per óra lehet. Utast egyikkel sem lehetne majd szállítani.

Olyan új jelzések bevezetése is szerepel a tervek közt, mint a rövid megállást és ki-beszállást lehetővé tevő, „Puszi és haladj!″ tábla, valamint az idősek, a nagycsaládok vagy éppen a lovasok úton való megjelenését előre jelző táblák. Létrejöhet a kibocsátásmentes járművekre vonatkozó közúti jelzés, illetve a Miserend elnevezésű kategória, ám ezek tartalmát nem részletezték a javaslatban.

Rovatok