Index Vakbarát Hírportál

Sárgulnak a vasútvillamosok, de nem az irigységtől

2025. február 20., csütörtök 07:53

A MÁV átmatricázza a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő vasútvillamosok elejét, ezáltal feltűnőbbé válnak, jobban kitűnnek a forgalomból, így csökkentve a balesetek számát. Az ötletet egy mérnökgyakornok adta a vasúttársaságnak, melyet az előzetes vizsgálati eredmények is alátámasztottak. Az első átmatricázott TramTraint csütörtökön állították forgalomba.

A Szeged–Hódmezővásárhely vasútvonalon évről évre nőtt a vasútvillamossal történt ütközések száma, amelyet a közlekedők figyelmetlensége okozott. 2022-ben 28 baleset érte, ebből 15 esetben keletkezett anyagi kár. 2023-ban 26-ból 25, 2024-ben 17-ből 13 esemény járt anyagi kárral. 2025-ben már eddig 4 baleset történt. Ennek ellenére pontosságuk 98 százalékuk körül alakul a MÁV-csoport tájékoztatása szerint.

A balesetek miatt döntött úgy a MÁV, hogy feltűnőbbé teszi a járműveket. Horváth Csongor, a MÁV infrastruktúraépítő-mérnök gyakornoka és a Széchenyi István Egyetem hallgatója diplomamunkáját írta a TramTraint érintő közlekedésbiztonságot növelő elképzelésével, amit mérésekkel és szemkamerás vizsgálatokkal támasztott alá.

A gyakornok szerint Szegeden, városon belül többen figyelnek fel a sárga villamosokra, mint a szürke-fehér orrú TramTrainekre. A vasúttársaság ötletpályázatára is jelentkezett a koncepcióval, amelynek megvalósítását a MÁV-csoport támogatta. Az átmatricázástól azt remélik, hogy csökken a balesetek száma, valamint megtakarítást jelent a vasúttársaságnak és kevesebb javítási költséggel jár.

Egyéves tesztidőszakot követően a MÁV kiértékeli az eredményeket, de úgy vélik, hogy az orr-rész sárgítása jelentős balesetszám-csökkenést okoz. A vasútvillamosok teljes sárgára festését azonban nem tervezik, mert azt a nemzetközi gyakorlat sem indokolja.

Ezen a sárgán már nem megyek át

Horváth Csongor egy egyetemi kutatócsapattal közösen két módszert határozott meg az emberi tényező elemzésére: szemkamerás vizsgálatokat, illetve kérdőíves kutatást indítottak. A Google űrlapján összeállított kérdőíves kutatást több mint ötszázan töltötték ki.

A vizsgálathoz használt szemkamera egy speciális, lencse nélküli szemüveg, infravörös és RGB-kamerákkal felszerelve. A kamerák egy része a külső teret, míg a többi a pupillák mozgását vizsgálja, a hozzá tartozó szoftver pedig képes elemezni, hogy a tesztben résztvevők milyen időtartamban és hová pillantottak, ahogy azt is, milyen pályát járt be a tekintetük. A felméréshez kijelöltek egy vizsgálati útszakaszt Szegeden, és – a legjellemzőbb baleseti helyzetet – a balra kanyarodást szimulálták a különböző korosztályú tesztalanyokkal, különböző kialakítású és típusú járművekben.

A feldolgozás alatt egyértelműen kiderült, hogy a helyi villamosok alsó sárga részére sokkal többen néztek, mint a TramTrain ugyanazon szürke elemeire. Az utóbbi jármű esetében a fixáció is tovább tartott.

Rovatok