Index Vakbarát Hírportál

Kiszivárgott a terv, így drágulhat a közösségi közlekedés

2025. február 21., péntek 11:32

Metróbuszokkal tehermentesítené és gyorsítaná a közlekedést a Karácsony Gergely vezette főváros. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy a fejlesztés milyen forrásokból valósulna meg. Az Index birtokába jutottak a BKK-tól kiszivárgott tervek, amelyek szerint a főváros az új metróbuszokat áremelésekkel finanszírozná, így sokak számára drágulna a budapesti közösségi közlekedés.

Karácsony Gergely főpolgármester február elején Facebook-bejegyzésben közölte, hogy a BKK nemrég olyan fejlesztési tervet mutatott be, amely nagymértékben segítené az emberek bejutását a belvárosba. Ez pedig a metróbuszok indulásával valósulhatna meg.

A metróbusz Budapesten egy újonnan bevezetésre kerülő, gyorsított és sűrűn közlekedő buszrendszer lenne, elsősorban a külső kerületekből a metróállomások felé. Átszállás nélkül vinné az utasokat a főváros szívébe. A koncepció a hagyományos buszközlekedésnél gyorsabb, kiszámíthatóbb utazási lehetőséget kínálna, elsősorban az autóforgalom csökkentése érdekében. Eddig szép és jó, azonban felmerül a kérdés, hogy milyen forrásokból valósulna meg a fejlesztés?

Az Index birtokába jutottak a tervek, drágítanák a közösségi közlekedést

Információink szerint a kérdés megválaszolására Karácsony Gergely a BKK-t kérte fel, hogy egy üzleti tervvel álljanak elő, amit majd a főpolgármester asztalára tesznek. Az Index birtokába került dokumentum alapján úgy finanszírozzák majd az új metróbuszokat, hogy a menetjegyek árát emelik.

Termék 2025 – Tervezett darab Jelenlegi ár Új ár Változás
Vonaljegy 20,3 millió 450 Ft 500 Ft 11%
Fedélzeti vonaljegy 0,8 millió 600 Ft 750 Ft 25%
10-es gyűjtőjegy 1,6 millió 4000 Ft 4500 Ft 13%
30 perces jegy 1,4 millió 530 Ft 600 Ft 13%
90 perces jegy 0,6 millió 750 Ft 850 Ft 13%
Budapest 24 órás jegy 1,8 millió 2500 Ft 2750 Ft 10%
Budapest 72 órás jegy 0,8 millió 5500 Ft 5750 Ft 5%
Nosztalgia-vonaljegy 11 ezer 500 Ft 700 Ft 40%
Nosztalgia-napijegy 0,2 ezer 2000 Ft 2800 Ft 40%
Teljes árú révszemélyjegy 10 ezer 170 Ft 240 Ft 41%
Tanuló-révszemélyjegy 2 ezer 110 Ft 160 Ft 45%
Nyugdíjas-révszemélyjegy 3 ezer 110 Ft 160 Ft 45%
Rév-személygépkocsijegy 9 ezer 420 Ft 600 Ft 43%
Rév-tehergépkocsijegy 0,1 ezer 1050 Ft 1500 Ft 43%
Révkerékpárjegy 3 ezer 170 Ft 240 Ft 41%
Rév-motorkerékpárjegy 0,1 ezer 290 Ft 410 Ft 41%

 A dokumentum szerint a javasolt áremelések és azok hatásai bevételmegosztás után éves szinten 880 millió forint többletbevételt jelentenének. A táblázatban az első hét jegytípus áremelését a következőképp indokolták:

A többi jegytípus áremelését azzal indokolták, hogy igazodnak az eseti jegyek áremeléséhez (a 2022-es áremelést is beépítve a jelenlegi emelésbe).

A Telex térképen is ábrázolta, „a tesztelni kívánt versenyképes folyosók tervezetét”.

Vitézy Dávid: Ez ebben a formában teljes tévút

A Podmaniczky Mozgalom vezetője nem hagyta szó nélkül a metróbuszok felállításának tervét, élesen kritizálta azt pénteki Facebook-bejegyzéseiben.

„Karácsony metróbuszterve ebben a formában sajnos teljes tévút”

– fogalmazott, majd részletezte: „»Metróbuszok« helyett a villamosokat kellene gyorsítani minden lehetséges eszközzel, illetve ott, ahol nincs villamos, a meglévő expresszbuszhálózatot bővíteni! Budapest a villamosok városa!”

Majd feltette a kérdést: „Milyen zöld városvezetés az, amelyik hirtelen a villamosok utasait dízelbuszokra akarja terelni?”

A kritikusok szerint a „metróbusz” elnevezés marketingfogás, mivel nem jár komoly infrastruktúra-fejlesztésekkel, csupán a meglévő buszhálózat átstrukturálását jelenti. A BKK azonban hangsúlyozza, hogy az adatalapú tervezés és kis ráfordítások révén jelentős közlekedési javulásokat érhetnek el.

Reagált cikkünkre a főváros

Arra kértük a Főpolgármesteri Hivatalt, hogy reagáljanak a cikkünkben szereplő állításokra, amelynek eleget is tettek. 

Új megoldásokkal szolgálja a budapestieket, különösen a külső kerületekben élőket a BKK hálózatfejlesztési javaslatcsomagja, amelyről a főpolgármester mai posztját ajánljuk szíves figyelmébe

– kezdték. A szóban forgó Facebook-bejegyzés egy reels-videó, amelyben a főpolgármester ismerteti a közösségi közlekedéssel kapcsolatos terveket. Ezek között szerepel a metróbusz, 0-24-ben közlekedő buszjáratok, illetve hogy pénteken és szombaton tovább járjanak a metrók.

Ezek a fejlesztések többletszolgáltatást biztosítanak a budapestieknek, ennek részleteiről és a finanszírozási lehetőségeiről a BKK részletesen tájékoztatta a Fővárosi Közgyűlés klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságának elnökét is

– fogalmaztak lapunknak küldött válaszlevelükben. „Bizottsági elnök úr munkaközi, vagyis korántsem végleges anyagokat, előzetes, vagyis nem végleges számításokat is megismerhetett, ezek képezhetik a hivatkozott cikk tartalmát. A BKK folyamatosan dolgozik a hálózatfejlesztési tervek részletein, árváltozásról szóló döntés nem született, az a Fővárosi Közgyűlés hatásköre” – írták.

Vitézy Dávid: Karácsony Gergely a munkája helyett TikTok-videókat forgat

Pénteken közleményt kaptunk a Podmaniczky Mozgalomtól, akik felhívták figyelmünket vezetőjük, Vitézy Dávid pénteki Facebook-bejegyzésére

A Fővárosi Közgyűlés szakbizottsága péntek délig semmilyen előterjesztést nem kapott a városvezetéstől, Karácsony Gergely a munkája helyett ismét csak TikTok-videókat forgat

– írta a bejegyzésben Vitézy. „Márpedig sajtóhírek, informális keringő anyagok és főpolgármesteri Facebook-posztok alapján nem lehet dönteni ilyen súlyú ügyekről” – tette hozzá.

„Főleg, hogy egyre inkább úgy tűnik: Karácsony Gergely ismét járatritkításokat, fontos buszjáratok megszüntetését és jelentős áremeléseket készít elő,

úgy tűnik, a bármiféle konkrétum nélküli pozitív kommunikációval ezt próbálja elfedni, tanulva a 2024-es járatritkítás súlyos politikai kudarcából. Ez a kérdéskör tehát márciusra marad – vagy majd akkorra, amikor a főpolgármester hajlandó lesz kidolgozott, részletes javaslatokkal előállni – írta Facebook-bejegyzésében Vitézy Dávid.

(Borítókép: Szollár Zsófi / Index)

Rovatok