Metróbuszokkal tehermentesítené és gyorsítaná a közlekedést a Karácsony Gergely vezette főváros. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy a fejlesztés milyen forrásokból valósulna meg. Az Index birtokába jutottak a BKK-tól kiszivárgott tervek, amelyek szerint a főváros az új metróbuszokat áremelésekkel finanszírozná, így sokak számára drágulna a budapesti közösségi közlekedés.
Karácsony Gergely főpolgármester február elején Facebook-bejegyzésben közölte, hogy a BKK nemrég olyan fejlesztési tervet mutatott be, amely nagymértékben segítené az emberek bejutását a belvárosba. Ez pedig a metróbuszok indulásával valósulhatna meg.
A metróbusz Budapesten egy újonnan bevezetésre kerülő, gyorsított és sűrűn közlekedő buszrendszer lenne, elsősorban a külső kerületekből a metróállomások felé. Átszállás nélkül vinné az utasokat a főváros szívébe. A koncepció a hagyományos buszközlekedésnél gyorsabb, kiszámíthatóbb utazási lehetőséget kínálna, elsősorban az autóforgalom csökkentése érdekében. Eddig szép és jó, azonban felmerül a kérdés, hogy milyen forrásokból valósulna meg a fejlesztés?
Információink szerint a kérdés megválaszolására Karácsony Gergely a BKK-t kérte fel, hogy egy üzleti tervvel álljanak elő, amit majd a főpolgármester asztalára tesznek. Az Index birtokába került dokumentum alapján úgy finanszírozzák majd az új metróbuszokat, hogy a menetjegyek árát emelik.
Termék | 2025 – Tervezett darab | Jelenlegi ár | Új ár | Változás |
Vonaljegy | 20,3 millió | 450 Ft | 500 Ft | 11% |
Fedélzeti vonaljegy | 0,8 millió | 600 Ft | 750 Ft | 25% |
10-es gyűjtőjegy | 1,6 millió | 4000 Ft | 4500 Ft | 13% |
30 perces jegy | 1,4 millió | 530 Ft | 600 Ft | 13% |
90 perces jegy | 0,6 millió | 750 Ft | 850 Ft | 13% |
Budapest 24 órás jegy | 1,8 millió | 2500 Ft | 2750 Ft | 10% |
Budapest 72 órás jegy | 0,8 millió | 5500 Ft | 5750 Ft | 5% |
Nosztalgia-vonaljegy | 11 ezer | 500 Ft | 700 Ft | 40% |
Nosztalgia-napijegy | 0,2 ezer | 2000 Ft | 2800 Ft | 40% |
Teljes árú révszemélyjegy | 10 ezer | 170 Ft | 240 Ft | 41% |
Tanuló-révszemélyjegy | 2 ezer | 110 Ft | 160 Ft | 45% |
Nyugdíjas-révszemélyjegy | 3 ezer | 110 Ft | 160 Ft | 45% |
Rév-személygépkocsijegy | 9 ezer | 420 Ft | 600 Ft | 43% |
Rév-tehergépkocsijegy | 0,1 ezer | 1050 Ft | 1500 Ft | 43% |
Révkerékpárjegy | 3 ezer | 170 Ft | 240 Ft | 41% |
Rév-motorkerékpárjegy | 0,1 ezer | 290 Ft | 410 Ft | 41% |
A dokumentum szerint a javasolt áremelések és azok hatásai bevételmegosztás után éves szinten 880 millió forint többletbevételt jelentenének. A táblázatban az első hét jegytípus áremelését a következőképp indokolták:
A többi jegytípus áremelését azzal indokolták, hogy igazodnak az eseti jegyek áremeléséhez (a 2022-es áremelést is beépítve a jelenlegi emelésbe).
A Telex térképen is ábrázolta, „a tesztelni kívánt versenyképes folyosók tervezetét”.
A Podmaniczky Mozgalom vezetője nem hagyta szó nélkül a metróbuszok felállításának tervét, élesen kritizálta azt pénteki Facebook-bejegyzéseiben.
„Karácsony metróbuszterve ebben a formában sajnos teljes tévút”
– fogalmazott, majd részletezte: „»Metróbuszok« helyett a villamosokat kellene gyorsítani minden lehetséges eszközzel, illetve ott, ahol nincs villamos, a meglévő expresszbuszhálózatot bővíteni! Budapest a villamosok városa!”
Majd feltette a kérdést: „Milyen zöld városvezetés az, amelyik hirtelen a villamosok utasait dízelbuszokra akarja terelni?”
A kritikusok szerint a „metróbusz” elnevezés marketingfogás, mivel nem jár komoly infrastruktúra-fejlesztésekkel, csupán a meglévő buszhálózat átstrukturálását jelenti. A BKK azonban hangsúlyozza, hogy az adatalapú tervezés és kis ráfordítások révén jelentős közlekedési javulásokat érhetnek el.
Arra kértük a Főpolgármesteri Hivatalt, hogy reagáljanak a cikkünkben szereplő állításokra, amelynek eleget is tettek.
Új megoldásokkal szolgálja a budapestieket, különösen a külső kerületekben élőket a BKK hálózatfejlesztési javaslatcsomagja, amelyről a főpolgármester mai posztját ajánljuk szíves figyelmébe
– kezdték. A szóban forgó Facebook-bejegyzés egy reels-videó, amelyben a főpolgármester ismerteti a közösségi közlekedéssel kapcsolatos terveket. Ezek között szerepel a metróbusz, 0-24-ben közlekedő buszjáratok, illetve hogy pénteken és szombaton tovább járjanak a metrók.
Ezek a fejlesztések többletszolgáltatást biztosítanak a budapestieknek, ennek részleteiről és a finanszírozási lehetőségeiről a BKK részletesen tájékoztatta a Fővárosi Közgyűlés klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságának elnökét is
– fogalmaztak lapunknak küldött válaszlevelükben. „Bizottsági elnök úr munkaközi, vagyis korántsem végleges anyagokat, előzetes, vagyis nem végleges számításokat is megismerhetett, ezek képezhetik a hivatkozott cikk tartalmát. A BKK folyamatosan dolgozik a hálózatfejlesztési tervek részletein, árváltozásról szóló döntés nem született, az a Fővárosi Közgyűlés hatásköre” – írták.
Pénteken közleményt kaptunk a Podmaniczky Mozgalomtól, akik felhívták figyelmünket vezetőjük, Vitézy Dávid pénteki Facebook-bejegyzésére.
A Fővárosi Közgyűlés szakbizottsága péntek délig semmilyen előterjesztést nem kapott a városvezetéstől, Karácsony Gergely a munkája helyett ismét csak TikTok-videókat forgat
– írta a bejegyzésben Vitézy. „Márpedig sajtóhírek, informális keringő anyagok és főpolgármesteri Facebook-posztok alapján nem lehet dönteni ilyen súlyú ügyekről” – tette hozzá.
„Főleg, hogy egyre inkább úgy tűnik: Karácsony Gergely ismét járatritkításokat, fontos buszjáratok megszüntetését és jelentős áremeléseket készít elő,
úgy tűnik, a bármiféle konkrétum nélküli pozitív kommunikációval ezt próbálja elfedni, tanulva a 2024-es járatritkítás súlyos politikai kudarcából. Ez a kérdéskör tehát márciusra marad – vagy majd akkorra, amikor a főpolgármester hajlandó lesz kidolgozott, részletes javaslatokkal előállni – írta Facebook-bejegyzésében Vitézy Dávid.
(Borítókép: Szollár Zsófi / Index)