Nagy fába vágták a fejszéjüket Nógrád vármegye településeinek polgármesterei, ugyanis párthovatartozásukat félrerakva összefogtak, hogy előmozdítsák a 75-ös számú Vác–Balassagyarmat vasútvonal teljes körű felújítását és fejlesztését. Sőt itt nem állnak meg, mert egy határokon átívelő egyezséggel a magyar vasút hetven éve szerzett súlyos sebét is meggyógyítanák azzal, hogy újra kiépítenék az Ipolyság és Drégelypalánk közötti vasútvonalat, amely összekapcsolná a szlovák és a magyar településeket.
Balassagyarmat, Berkenye, Nógrád, Ipolyság és Vác polgármesterei pártszinezeteiket félrerakva összefogtak, hogy előmozdítsák a 75-ös számú Vác–Balassagyarmat vasútvonal teljes körű felújítását és fejlesztését.
A településvezetők szerint az infrastrukturális beruházás nem csak a közlekedési idő csökkentésére jelentene megoldást. A településvezetők projektjének ráadásul van egy nemzetközi vonatkozása is, ugyanis a mintegy 70 éve elbontott, mindössze 6,8 kilométer hosszúságú, Ipolyság és Drégelypalánk közötti vasútvonal újjáépítését is szeretnék elérni, mivel szerintük ez nagymértékű gazdasági fellendülést és regionális felzárkózást is hozna magával.
A 70 kilométer hosszú Vác–Balassagyarmat útvonal vonattal való megtételéhez jelenleg két órára van szükség, ami messze elmarad a mai közlekedési elvárásoktól. A kezdeményezők szerint azonban egy átfogó felújítással és a pálya észszerű korrekciójával az utazási idő akár a felére csökkenthető. Ez nemcsak a vasúti közlekedést tenné versenyképessé, hanem jelentős terhet venne le a zsúfolt 2-es számú főútról is, de nem kizárólag a közlekedést segítené a felújítás.
A térségben tevékenykedő magyar cargocégek szerint körülbelül 350 ezer tonna áru termelődik csak Nyugat-Nógrádban, aminek szállítása könnyen megoldható lenne, ha a vasútvonal megfelelő állapotban lenne. A hiányzó Ipolyság–Drégelypalánk szakasz megépülése esetén a tranzitforgalom legalább ilyen volumenű lenne.
A fejlesztés várhatóan élénkítené a térség gazdaságát, erősítve a munkaerőpiaci mobilitást, és vonzóbbá téve a régiót a befektetők számára. A polgármesterek szerint a korszerűsített vasútvonal elősegítené a Börzsöny és az Ipoly-völgy megtartóerejének növelését, hozzájárulva az elvándorlás csökkentéséhez. A gyorsabb és kényelmesebb közlekedés nemcsak a helyi lakosoknak nyitna új lehetőségeket, hanem Budapest és környéke számára is új turisztikai célpontokat tenne elérhetővé.
A vonalat nem feltétlenül szükséges villamosítani, így az egész projekt finanszírozható mértékű az EU-s forrásokon keresztül. A fejlesztéssel egész Nógrád vármegye és a Felvidék ezen részének a jövője alapjaiban változna meg
– jegyezte meg az Indexnek Csabuda Árpád, Diósjenő független önkormányzati képviselője, az összefogás egyik kezdeményezője.
A tervek között szerepel az Ipolyság és Drégelypalánk közötti 6,8 kilométeres vasúti szakasz újjáépítése is, amely nemzetközi jelentőséggel bírna. A felújított vasútvonal összekötné a térséget a Kassa–Pozsony közötti kelet-nyugati vasúti tengellyel, és új kapcsolatot teremtene a Balkán és Lengyelország között húzódó nemzetközi folyosón.
A kormány is érdekelt lehet a vasútvonal kiépítésében, ugyanis a felújított szakasz, akár a sokat kritizált Budapest–Belgrád vasútvonal egy leágazása is lehetne, hiszen az Ipolyság és a Drégelypalánk közötti szakasz létrejöttével ez lenne az egyik legrövidebb útvonal Lengyelország felé.
A gazdasági lehetőségeken túl ezzel a fejlesztéssel begyógyulna egy történelmi seb, mivel a 70 éve felszedett, Drégelypalánk és Ipolyság közti szakasz is újraépülne. Emellett a Balassagyarmat és Losonc közti, Magyarországra eső részt is korszerűsítené a fejlesztés, így egyrészt Közép-Szlovákia rákapcsolódna Budapestre, másrészt Kassa és Pozsony között ez az út lenne a legrövidebb vasúton, ami Szlovákia érdeke is.
A kezdeményezést határokon átívelő összefogás jellemzi, amelyben magyar és szlovák települések vezetői is részt vesznek. A projekt célja, hogy Nógrád vármegye és Közép-Szlovákia gazdasági és társadalmi fejlődését közösen mozdítsák elő.
Ez egy olyan összefogás, amely mindkét oldalon biztosíthatja a jövőbeli fejlődést
– hangsúlyozták a kezdeményezők.
Ennek tükrében nemcsak az országhatárokat, hanem pártszínezeteket is félrerakják, hiszen például Vácon az egyesült ellenzék színeiben polgármesteri címet szerző Matkovich Ilona Zsuzsanna is támogatja a kezdeményezést, ahogyan a Fidesz-alapító balassagyarmati városvezető, Csach Gábor is. Utóbbi régóta pártfogolja a 75-ös és az Ipoly-menti vasútvonal fejlesztését.
Az összefogásban részt vevők tisztában vannak a körülményekkel és azzal, hogy ez egy hosszú távú projekt. Ezért a teljes körű összefogást követően a megvalósíthatósági tanulmányok összehangolása és egy hatástanulmány elkészítése is céljuk lesz. A projekthez természetesen a kormányzat támogatására is szükségük van, amelynek eléréséhez nagy segítség a projekt régiós szintű, széles körű, határokon átívelő támogatottsága.
Összesen 15 települést – ezek közül 14 található Magyarországon – érintene közvetlenül a fejlesztés, amely így 73 500 ember életét könnyítené meg. De ez a szám nagyságrendekkel több emberre lesz pozitív hatással. Egy jövőbeli beruházás ugyanis nem csak a Börzsöny menti településeket és Balassagyarmatot tenné Budapest teljes értékű agglomerációjává, hanem még vonzóbbá tenné a régiót a magántőke számára, egy sor befektetési és munkahelyteremtési lehetőséget kínálva.
Ezt hangsúlyozta Dávid Ádám János, Nagyoroszi alpolgármestere is.
A helyi gyáraknak, mint például a Kanus Tabbert-lakókocsigyár, nagyon hasznos lenne a fejlesztés, a teherforgalom lehetősége mellett a munkavállalók szállításában is, akik a Felvidékről és a környező településekről érkeznek. De kényelmes és megbízható alternatívát jelentene azoknak is, akik Vácra vagy Budapestre ingáznak napi rendszerességgel. Emellett a turizmusnak is nagy löketet adna, így természetesen mi is támogatjuk az összefogást
– fogalmazott az alpolgármester.
A kezdeményezők a következő időszakban felkeresik a régió és a vasútvonal mentén az érintett összes település polgármestereit és testületeit, valamint a térség országgyűlési képviselőjét, hogy közösen, egyesült erővel érvényesítsék a régió elemi érdekét.
(Borítókép: Személyvonat Diósjenő vasútállomásán 2020. június 13-án. Fotó: Máthé Zoltán / MTI)