Index Vakbarát Hírportál

A KRESZ előzési szabályain módosítana a kormány

2025. február 25., kedd 11:18

A horrorkaravánok megfékezése érdekében az előzési szabályon is módosítana az új KRESZ-tervezet. A súlyhatárt lejjebb szállítva már nemcsak a 7 és fél tonna fölötti, hanem a 3 és fél tonna fölötti szerelvényekre is bevezetnék az előzési tilalmat, vagyis reggel 6 és este 10 óra között a bal szélső sávot használniuk nem szabad, valamint ezen járművekkel a mellette elhaladás is tilos.

Az új KRESZ-tervezet nagyrészt a sebességhatárokra, az elektromos rollerekre és a pusziszabályra fókuszál, viszont lehet benne egy olyan módosítás is, amely gátat szabna a horrorkaravánok egyik bevett szokásának, vagyis felülbírálná a jelenlegi előzési szabályokat.

A tervezet már a kormány előtt van, így nagyon úgy néz ki, hogy a tehergépkocsik autópályán és autóúton való előzési tilalmát a közlekedési tárca kiterjesztené a 3,5 tonna megengedett együttes tömeget meghaladó járműszerelvényekre is – számolt be a vezess.hu.

Jelenleg csak a 7 és fél tonna fölötti szerelvényekre vonatkozik az előzési tilalom, viszont az új javaslat szerint „az azonos irányú forgalom számára több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton a 3500 kilogrammot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, valamint 3500 kilogramm megengedett együttes tömeget meghaladó vonójárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel reggel 6 és este 10 óra között a bal szélső sávot használni nem szabad, valamint ezen járművekkel a mellette elhaladás tilos”.

A korlátozás a tervek szerint nem vonatkozik az olyan szerelvényekre, ahol a vontatójármű motorkerékpár, személygépkocsi vagy autóbusz. „A tilalom a háromnál több sávos autópályák és autóutak esetében a bal szélső sávra és a jobbról mellette lévő sávra vonatkozik.”

Így is megéri

Az Építési és Közlekedési Minisztérium arról számolt be a portálnak, hogy a 2022-es és 2023-as bírságok, amelyeket a horrorkaravánokra szabtak ki, meghaladta a 3 milliárd forintot, ugyanis közlekedési szabálytalanság és közlekedésbiztonsági, műszaki hiányosság miatt évente több mint 8 ezer alkalommal bírságoltak. Ez pedig elképesztő számnak minősül, hiszen 2017-ben még ezer és kétezer között volt a kiszabott bírságok száma.

2023-ban is a két vezető jogsértési kategória a járművek műszaki állapotának hiányossága, valamint a vezetési és pihenőidő szabályainak megsértése. Mindkettő a közlekedésbiztonságra közvetlen veszélyt jelentő, súlyos hiányosság

– közölte a tárca.

Arról is beszámoltak, hogy a legtöbb esetben román (3215), török (1110), lengyel (980), bolgár (453) és ukrán járműveknél (357) állapítottak meg szabálytalanságot, míg a magyarok mindössze 28 esettel képviseltették magukat a 2023-as statisztikában. A legtöbb jogsértést a román határ közelében és a fő tranzitútvonalakon, az M5-ös autópályán és az M43-ason fülelték le a rend éber őrei.

A portál szerint hiába az 1, 2, 3 milliós büntetések, még így is bőven megérik a horrorkaravánok az elkövetőknek, hiszen egy-egy, Németországból, Ausztriából vagy Svédországból beszerzett és szállított új járművön akár több tízmilliós haszna is lehet az eladónak.

Rovatok