A fúrások és talajmechanikai szondázás eredményei alapján pontos képet kaptunk a földtani viszonyokról, és ennek megfelelően dolgoztuk ki a kármentesítési stratégiát – nyilatkozta az Indexnek Kozma Szabolcs. A Mol Magyarország logisztikai vezetője a gárdonyi olajszennyeződéssel kapcsolatban azt is elmondta, hogy a szakértők javaslata alapján a terjedés megállításának legmegbízhatóbb módja egy közelítőleg L alakú izolációs fal kiépítése. Mutatjuk a legfrissebb információkat a gárdonyi olajszivárgásról.
Korábban már beszámoltunk arról, hogy 2024 októberében Gárdony zártkerti részén repedés keletkezett a Mol Százhalombattát Péccsel összekötő termékvezetékén, aminek következtében több száz köbméter benzin és gázolaj szivároghatott a talajba. Azóta gőzerővel zajlik a kármentesítés. Kozma Szabolcstól, a Mol Magyarország logisztikai vezetőjétől megtudtuk,
az 50 méteres sugarú körben lokalizált szennyezés terjedését hosszú távon egy L alakú izolációs (folyadékzáró) fal kiépítésével tervezi meggátolni a vállalat.
A Mol azonnal reagált az incidensre, az elmúlt hónapokban számos vizsgálatot végeztek, hogy feltérképezzék és nyomon kövessék a talaj állapotát és a szennyeződés kiterjedését.
A fúrások és talajmechanikai szondázás eredményei alapján pontos képet kaptunk a földtani viszonyokról. Ennek megfelelően dolgoztuk ki a kármentesítési stratégiát
– nyilatkozta az Indexnek Kozma Szabolcs, a Mol Magyarország logisztikai vezetője. Jelenleg 22, üzemanyag eltávolítására szolgáló kút üzemel a területen, amelyekkel naponta 500−600 liter üzemanyagot távolítanak el a talajból. Felszín alatti folyadékgyűjtő hálózat és szivattyúk telepítésével folyamatban van egy automatizált rendszer kiépítése, amivel biztosítható az elfolyt üzemanyag még hatékonyabb eltávolítása, a naponta eltávolított szennyeződés mennyiségének jelentős emelése.
A vizsgálatok rámutattak, hogy a talajba jutott üzemanyag egy 15−17 méter mélyen feltárt agyagos képződményen – szakmai nyelven fekü – terül szét. Ennek lejtése miatt a jövőben nem kizárható a szennyeződés lassú terjedése északi, északnyugati és nyugati irányba.
Ugyanakkor „a későbbi terjedésnek lehetőségét fel kell számolni”
– mondta Kozma Szabolcs. Éppen ezért a szakértők javaslata alapján a terjedés megállításának legmegbízhatóbb módja egy közelítőleg L alakú izolációs (folyadékzáró) fal kiépítése.
Az izolációs fal építése során 1,3 méter átmérőjű, nagyjából 27 méter mély furatokba cementet, bentonitot tartalmazó zagyot juttatnak be a kívánt mélységbe, ami a fúrószárral, illetve a talajjal átkeverve önszilárduló, vízzáró falat képez. Az építéskor mintegy 151 méter hosszan, 166 darab furat elkészítésével készül el az izolációs fal,
amely a felszín alatt 27 méter és 13 méter közötti mélységben gátat szab a szennyezettség terjedésének.
„Ez egy időigényes, de hatékony megoldás, amely garantálja, hogy a szennyeződés ne terjedjen tovább sem a város belső területei, sem a Velencei-tó vízgyűjtője irányába” – tette hozzá a Mol logisztikai vezetője. Fontos hangsúlyozni, hogy a fal kiépítését követően is folytatódik az elfolyt üzemanyag automatizált kitermelése, a kiépített falon belüli terület szennyeződésmentesítése.
A Mol február végén nyújtja be az illetékes hatóságoknak a tényfeltárási záródokumentációt, amely a kármentesítés eddigi eredményeit és a további intézkedéseket is tartalmazza.
A vállalat a hatóságokkal együttműködve folytatja a munkát, hogy a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően, a lehető leghatékonyabban számolja fel a szennyezést.
Kozma Szabolcs az üzemanyag-elfolyás esetéről azt is elmondta, hogy „jelenleg is tart a hiba okának feltárása, mely vizsgálat eredményéről az eseményvizsgálati eljárás lezárását követően lehet érdemben nyilatkozni”. Ami pedig a vezetéksérülés pontos helyén élő, tevékenykedő lakosok kártalanítását érinti, Kozma elmondta, hogy
a vállalat jelenleg is tárgyal azon ingatlantulajdonosokkal, akik a környezetszennyezés következtében, illetve a műszaki kárelhárítás vagy a kármentesítési tevékenység kialakításakor kárt szenvedtek el.
A gárdonyi önkormányzat is kiemelt figyelemmel kíséri az eseményeket. Információink szerint minden rendelkezésre álló eszközzel támogatja a folyamatot, hogy a károk elhárítása a lehető leggyorsabban és legszakszerűbben történjen meg.
Az Index egyéb kérdésekkel is kereste a Mol Csoportot a gárdonyi szennyeződéssel kapcsolatban. Egyelőre ezek az információk állnak rendelkezésünkre, de ígéretet kaptunk arra, hogy a jövőben további tájékoztatást nyújtanak.
(Borítókép: Légi felvételen a Velencei-tó. Fotó: Shutterstock)