A csalók telefonon vagy internetes kémprogramok letöltetése révén szerzik meg az érintett fogyasztók bizalmas banki azonosítóit és lopják el pénzüket.
Új kibercsalási módszert azonosított a Magyar Nemzeti Bank (MNB), amiben a bűnözők a jegybank nevében hamis ügyfél-elégedettségi kérdőívet töltetnek ki telefonon az ügyfelekkel, megtudakolva bankjuk nevét és e-mailes elérhetőségüket. Ezt követően a bank nevében jelentkezve a csalók telefonon vagy internetes kémprogramok révén szerzik meg a fogyasztók bizalmas banki azonosítóit.
Az MNB feljelentést tesz az újabb kibercsalók ellen, és minden kommunikációs csatornán figyelmezteti a lakosságot.
A jegybank közlése szerint az állítólagos „felmérés” után az érintett ügyfelek egy része olyan adathalász e-mailt kapott, amelynek mellékelt hivatkozását megnyitva a csalók számára számítógépéhez távoli hozzáférést biztosító alkalmazás töltődött le. Más ügyfeleket saját bankjuk nevében hívtak fel a kiberbűnözők, és arról értesítették, hogy gyanús tranzakciókat látnak a bankszámláján. A csalók ezekre hivatkozva és „banki segítséget” ajánlva próbálták megtudni az adott fogyasztók bizalmas banki azonosítóit, belépési jelszavait. Az MNB közölte, hogy nem végez semmiféle ügyfél-elégedettségi kérdőíves felmérést, a kiberbűnözők a jegybank nevének ismertségével élnek vissza.
A kereskedelmi bankok soha semmilyen csatornán nem kérik el az ügyfelek bizalmas adatait, és nem töltetnek le azok gépére „vírusirtó” alkalmazásokat, vagyis a valóságban kémprogramokat.
Az MNB folyamatosan tájékoztatja a nyilvánosságot honlapja Pénzügyi Navigátor oldalán, illetve a Kiberpajzs.hu oldalain a kibercsalások típusairól, jellemzőiről.