A valóban átfogó kutatást több mint 8 ezer ember megkérdezésével a Diverzum és partnerei hozták össze. A cégalapító és tulajdonos László Miklós a tanulmányt bemutató sajtóeseményen azt mondta, a Gen Z Report különlegessége, hogy a Z generációt nem elszigetelten, hanem a többi generáció kontextusában vizsgálták.
A kutatásban részt vett Steigervald Krisztián generációkutató is, aki arról beszélt, elfelejtjük, hogy egy generációt sosem lehet a szülei nélkül értelmezni. Ha bármikor elhagyja a száját egy másik generáció tagjának, hogy, mondjuk, a „Z generáció lusta”, akkor annak a kiinduló kérdése, hogy vajon a szüleik (akik az Y és X generáció tagjai) hogyan jelentek meg szülőként.
„Egy generáció nem tud lusta lenni, vagy szorgalmas, maximum másképp áll hozzá a munkához, másképp motiválható. Többek között erről szól ez a kutatás is.”
Tagjai átlagosan napi 4,6 órát töltenek az interneten, többségében esténként, míg a generáció egyharmada folyamatosan online van. Más generációkkal összehasonlítva egyértelműen ők töltik a legtöbb időt az interneten, hiszen erre 4 órát szánnak az Y, 3 és fél órát az X generáció tagjai, és 3 órát szentelnek a baby boomerek. A Z generációba tartozóknak a digitális világ az első számú információforrás, legyen szó munkáról, vásárlásról, barátokról, tanulásról vagy akár szórakozásról.
A digitális térben kifejezetten sok időt töltenek közösségim-dia felületeken, ezek közül a legnépszerűbbek a Facebook (72 százalék), az Instagram (71 százalék) és a TikTok (61 százalék). Ezek a platformok nemcsak szórakozást biztosítanak számukra, hanem vásárlási döntéseiket is intenzíven befolyásolják.
Sokkal fogékonyabbak a reklámokra, mint a többi generáció, de emellett a véleményeket is keresik, és végső döntésüket alapos, átgondolt kutatómunka előzi meg. Majdnem közel felük a Google-t hívja segítségül, hogy információkat szerezzen termékekről vagy szolgáltatásokról.
A kutatásban mindezek mellett vizsgálták a fiatalok vásárlási szokásait és döntéseit, amelyekre a tudatosság, illetve számos tájékozódási csatorna egyidejű ismerete és megfelelő használata jellemző, ami a márkáktól a hiteles, értékes és részletes információk megosztását igényli. Emellett a Z generáció kifejezetten magas etikai mércével rendelkezik, ami a vásárlási szokásaikban is tetten érhető. 37 százalékuk azonnal elfordulna egy olyan márkától, ami gyerekmunkát alkalmaz, és ez az arány jelentősen magasabb, mint az Y generációnál, ahol mindössze 24 százalék.
A kutatás megállapításai között olvashatjuk, hogy a Z generáció számára az élményalapú élet, vagyis a hedonizmus preferencia helyett életfilozófia, amely meghatározza mindennapjaikat, döntéseiket és vásárlási szokásaikat is. A fiatalok több mint harmada tartja ezt kiemelt értéknek – ami jóval magasabb arány, mint az idősebb generációknál.
Jobban preferálják az azonnali örömet, elégedettséget és boldogságot nyújtó termékeket vagy szolgáltatásokat.
Ez az élményorientált hozzáállás szoros kapcsolatban áll az életstílusukkal: a divat, az utazás és a szórakozás terén is a minél intenzívebb és emlékezetesebb pillanatok keresése jellemzi őket.
A Z generáció jelentős része él még együtt szüleivel. Ez nagyban meghatározza a pénzhez való viszonyukat is. Jelenleg szabadon elkölthető jövedelmük mindössze 61 700 forint átlagosan. Ugyanakkor a generáció tagjai jelenlegi anyagi lehetőségeik hatszorosát meghaladó, havi nettó 393 000 forint fizetéssel lennének elégedettek, melyből a megkérdezettek 94 százaléka leginkább étkezésre, 82 százaléka elsősorban prémium-előfizetésekre, 80 százaléka pedig szórakozásra költene.